MINI Countryman JCW - Header
Praktisch zonder in te boeten op rijdynamiek: de MINI Countryman John Cooper Works.

Met de lancering van de MINI Countryman begin 2010 bereikte het Britse dochtermerk van BMW een nieuwe mijlpaal in haar geschiedenis: de eerste MINI met vier volwaardige deuren en een grote kofferklep. Het moest de MINI worden voor jonge gezinnen, waarbij de kleine bengels makkelijk de achterbank konden bereiken en de koffer net wat meer slikte dan een bak bier en een strandzak. Het was echter ook de MINI die comfortabeler werd, hoger op zijn poten stond en zo een stukje van het authentieke MINI-rijgevoel verloren liet gaan. Twee jaar lang moest het sportieve wijken voor het praktische, tot MINI op het Autosalon van Genève 2012 de Countryman John Cooper Works voorstelde: een verlaagde sportophanging, een 1.6-liter turboblok met maar liefst 218 pk en een permanente ALL4 vierwielaandrijving moesten ook deze MINI zegenen met het échte go-kartgevoel. Wij namen de proef op de som met een korte, doch grondige rijtest.

MINI Countryman JCW - 1

MINI Countryman JCW - 2MINI Countryman JCW - 3

We zeggen kort, want met zo’n 42 uur hadden we de MINI Countryman JCW niet bepaald een eeuwigheid. Toch waren een avondlijke rit door de Gentse binnenstad, een dagelijkse pendelrit heen en terug naar het werk en tot slot enkele bochtig omweggetjes meer dan voldoende om het verschil met de standaard Countryman geloofwaardig in perspectief te zetten. Wat je eigenlijk al kan vanaf je de eerste keer aan het compacte driespaaks stuurwiel draait. Meteen merk je immers de deugden van het John Cooper Works chassis dat met een 10 millimeter verlaagde sportophanging, een opmerkelijk harde afstelling van zowel veren als dempers en verstevigde anti-roll bars de ietwat zompige en overhellende herinneringen aan de Countryman Cooper D meteen naar de vergetelheid katapulteert. John Cooper Works brengt het clichématige maar oh zo heerlijke go-kart gevoel van de authentieke MINI’s naar de kleine SUV in het gamma. De reactie op het stuurwiel is uiterst direct en de neus van de Countryman JCW duikt zonder aarzelen elke bocht in, waarbij gewichtsverplaatsingen door de harde set-up tot een minimum worden herleid. Al moet je bij de JCW ietwat inleveren op comfort, de dosis fun die je terugkrijgt zorgt voor meer dan compensatie.

MINI Countryman JCW - 4

MINI Countryman JCW - 5MINI Countryman JCW - 6

Op de limiet ontdek je bovendien de deugden van de ALL4 vierwielaandrijving, die standaard bij elke Countryman JCW van de partij is. Je krijgt niet het verwachte onderstuur dat vele 4×4 lay-outs plaagt, maar eerder het gevoel speels tussen overstuur en onderstuur te balanceren. En dat wordt minutieus geregeld door een elektromagnetisch differentieel dat het vermogen naadloos over de voor- en achteras verdeelt. In standaard situaties wordt zo’n 50 procent naar de achteras gestuurd, maar indien de controle-unit dat nodig acht, wordt de MINI Countryman JCW zelfs eventjes 100 procent RWD. De elektronica van het ALL4-systeem zijn naadloos geïntegreerd in het DSC (Dynamic Stability Control) en hebben een responstijd van minder dan een tiende van een seconde. De voordelen zijn niet enkel in de regen of op sneeuw te merken, maar ook bij dergelijk dynamisch rijgedrag. Met vier 225/45 R18 banden is er gewoon meer grip dan met twee stuks en hoeft het DSC-systeem lang niet zo snel in te grijpen als bij de voorwielaangedreven MINI’s. De limieten liggen dus verder en de fun wordt minder snel bedorven. Bovendien beschikt de Countryman JCW over EDLC (Electronic Differential Lock Control) over de voorste as, waarbij het binnenste wiel zonder tractie wordt afgeremd en het wiel met tractie meer koppel krijgt. Geen klassiek LSD, maar natuurlijk wel beter dan niets.

MINI Countryman JCW - 7MINI Countryman JCW - 8

MINI Countryman JCW - 9MINI Countryman JCW - 10

Het is bovendien maar goed dat de achterste wielen zo nu en dan eens bijspringen, want de wagen in de juiste richting sturen en tegelijk al dat vermogen verwerken is voor enkel de voorste twee banden niet vanzelfsprekend. De 1.6-liter twin-scroll turbomotor zorgt immers voor 218 pk en kreeg daarvoor verstevigde zuigers en inlaatkleppen, een grote intercooler, een geoptimaliseerde luchtaanzuiging, koeling en uitlaat. Dat maximum vermogen wordt bereikt bij 6.000 toeren per minuut en het blok is daarmee 34 pk krachtiger dan het exemplaar in de Countryman Cooper S. Het koppel bedraagt een comfortabele 280 Nm met in overboost zelfs 300 Nm. Hernemingen zijn dus een fluitje van een cent. De cijfertjes worden vervolledigd met een sprinttijd van 0-100 km/u in exact 7 seconden en een topsnelheid van 225 km/u.

MINI Countryman JCW - 11

MINI Countryman JCW - 12MINI Countryman JCW - 13

De MINI Countryman JCW is dus onbetwistbaar snel op papier, maar in realiteit was het toch wat zoeken naar die aangename duw in de rug. Misschien lag het aan onze té grote verwachtingen na een eerste kennismaking een hele poos terug met de MINI JCW of de nog steeds iets hogere rijhoogte, maar extreem snel voelde de wagen nooit aan. Vanaf 3.000 à 3.500 toeren merk je zeker wat push, maar toch… Het leeggewicht van 1.480 kilogram zit er natuurlijk ook voor iets tussen: je sleurt 275 kilogram extra mee en dat voel je. Gelukkig beschikte ons exemplaar over een manuele transmissie die een groter gevoel van betrokkenheid creëert dan de automaat en dus ook in belangrijke mate bijdroeg tot het rijplezier, waarmee het totaalplaatje weer een stuk aantrekkelijker werd. Het pookje ligt lekker in de hand en het voetenwerk is kinderspel. En we mogen tot slot ook de dubbele sportuitlaat niet vergeten, die zeker in Sport-stand bij het lossen van het gas een aangenaam gebrul voortbrengt. En ook onder vol gas zorgt die natuurlijk ook voor een passende JCW-soundtrack. Snel terugschakelen voor de bocht, de apex kussen en terug volledig op het gas. Hij mag dan nog ietsje zwaarder zijn, we hadden er uiteindelijk toch veel fun mee en gaven de sleutels niet graag terug.

MINI Countryman JCW - 14

MINI Countryman JCW - 15MINI Countryman JCW - 16

Al blijven de looks van de MINI Countryman natuurlijk ietwat controversieel, zeker met die opgepompte poep waar zelfs Nicki Minaj met haar achterwerkimplantaten jaloers op mag zijn. En de JCW-behandeling heeft niet meteen een afslankend effect. Nu goed, er zullen altijd voorstanders en tegenstanders zijn, alleen jammer dat je eerder de voorbijrazende kont zal zien dan zijn pittige neus. Vooraan en langszij hoeft de Countryman JCW zich immers niet te schamen: het front ligt lekker laag bij de grond en straalt wat extra muscle uit, de wielkasten zijn dankzij de knappe zwart-glanzende 18-inch lichtmetalen velgen mooier en volledig gevuld, de zijschorten verscherpen de aanblik en de traditionele rood-zwarte paintjob maakt meteen duidelijk dat er met deze Countryman niet te spotten valt. Er zijn echter ook zes andere exterieurkleurtjes en de contrasterende spiegels alsook het dak zijn naast in het rood ook in het wit en het zwart te verkrijgen. Binnenin ons testmodel werd het rood-zwarte thema doorgetrokken en krijg je naast een sportstuurtje ook een fijn stel exclusieve sportzetels. Daarnaast zorgen ook rode stiksels voor de sportieve sfeer en kregen zowel de centrale wijzerplaat als de toerenteller achter het stuur een antraciete in plaats van witte achtergrond. Enkele niet te missen JCW-badges zowel binnen als buiten maken het plaatje compleet

. MINI Countryman JCW - 17

MINI Countryman JCW - 18MINI Countryman JCW - 19

Al het bovenstaande is bovendien standaard, net als een automatische airco, het lichtpakket, elektrische ruiten voor- en achteraan en de MINI Boost CD radio. Maar de prijs is natuurlijk ook niet zo licht: minstens 36.699 euro moet je voor de MINI Countryman JCW neertellen en naar goede gewoonte zijn er ook nog interessante opties beschikbaar. Ons testmodel had naast enkele losse opties de pakketjes Wired (€1439 – navigatie, USB-aansluiting, …), City (€647 – parkeersensoren, dimmende spiegels, …) en Chili (€1633 – Xenonlichten, regen-en lichtsensor, …). Goed voor een totaalprijs van 42.798 euro inclusief BTW. Geen klein geld, en met een gemiddeld verbruik van realistisch zo’n 8,5 à 9 liter houd je best nog wat centjes opzij. No petrol, no fun.

MINI Countryman JCW - 21

Conclusie

De MINI Countryman John Cooper Works slaagt volledig in wat hij beoogde te doen: de Countryman het authentieke MINI go-kart gevoel bezorgen zonder in te boeten op het praktische aspect. Enerzijds bedraagt de koffer nog steeds meer dan het dubbele van de Cooper, heb je vier volwaardige deuren en geniet je in totaal desgewenst met vijf personen van de JCW-fun. Anderzijds is de ophanging lekker hard, stuurt de Countryman uiterst direct in en gaat de wagen nauwelijks overhellen. Qua prestaties hadden we nog iets meer verwacht, maar uiteindelijk blijft de MINI Countryman JCW een echt scheurijzer. Het stuurgevoel is top, de grip dankzij het ALL4-systeem fenomenaal en het schakelen begeesterend. Kortom, job well done!

Overzicht:

+ Rijdynamiek
+ ALL4-aandrijving
+ Soundtrack
+/- Invloed gewicht op prestaties
– Prijs

MINI Countryman JCW - 20

Tekst: Tim De Baets
Foto’s: BMW Group