Rijtest: MG5 Electric Long Range EV stationwagon 156 pk 61 kWh (2022)Als allereerste EV stationwagon kan de veelbelovende MG5 Electric véél binnenruimte en een werkbaar rijbereik bieden aan een onklopbare prijs!

Met de ZS EV, EHS PHEV en blitse Marvel R EV heeft MG haar Europese (her)intrede zeker niet gemist. Naast perfect inspelen op de actuele Europese SUV hype komt de Brits-Chinese autoconstructeur nu met de meer rationele MG5 Electric. Zowaar de allereerste zuiver elektrische stationwagon (of break)! Dat er ook een Porsche Taycan Sport Turismo bestaat laten we wijselijk even achterwege…


Rijtest: MG5 Electric Long Range EV stationwagon 156 pk 61 kWh (2022)

In het Verenigd Koninkrijk is er tevens een MG5 met benzinemotor terwijl hij in China als Roewe i5 rondrijdt. Voor ons zal het vermoedelijk enkel om de stationwagon draaien. Binnenkort krijgt deze wel het gezelschap van de technisch gerelateerde MG4 Electric.

Rijtest: MG5 Electric Long Range EV stationwagon 156 pk 61 kWh (2022)

In tegenstelling tot andere EV’s oogt deze MG5 Electric behoorlijk conventioneel/klassiek. Op de gesloten grille (inclusief centraal geplaatste laadpoort) na gaat deze 4,60 meter lange C-segmenter gemakkelijk op in het straatbeeld. Zeker in de meer sobere Dover White, Pebble Black en Medal Silver tinten. Wie liever wat kleurrijker door het leven gaat kan bij het blitse Diamond Red terecht. Rondom prijken er 16” of 17” lichtmetalen velgen, die laatste zelfs in een duotone afwerking. Binnenin bestaat de enige personalisatiemogelijkheid erin om voor een wit/grijs interieur (ipv zwart) te kiezen.

MG5 Electric wil vooral praktisch en functioneel zijn

De MG5 Electric werpt zich met zijn hoekige vormgeving op als ideale gezinswagen met de nodige functionaliteit. Zo telt het interieur maar liefst 27 opbergvakken en past er in de koffer 479 liter bagage. De laaddrempel is aan de lage kant en de laadvloer is in de hoogte verstelbaar.

Rijtest: MG5 Electric Long Range EV stationwagon 156 pk 61 kWh (2022)

Met een neergeklapte achterbank (60:40) stijgt het laadvolume tot 1.367 liter. Extra gebruiksgemak verkrijg je met een dakdrager (75 kg) of aanhangwagen (500 kg). Onder de “motor”kap vooraan (ook wel frunk genoemd) is er geen extra opbergruimte beschikbaar, de laadkabels moet je dus achterin kwijt. Geen onbelangrijke informatie wanneer je de koffer wil volproppen met proviand!

Rijtest: MG5 Electric Long Range EV stationwagon 156 pk 61 kWh (2022)

Hedendaagse (rijkelijke) uitrusting

Naast veelzijdig/functioneel komt deze MG5 ook best modern voor de dag. Dit met een digitaal dashboard (7”) en haarscherp/vlot 10,25” iSmart Lite infotainmentsysteem met hedendaagse functionaliteit. Denk aan Apple CarPlay / Android Auto maar ook slimme navigatie, DAB+ en geconnecteerde diensten. Verder omvat de basisuitrusting alvast airconditioning (inclusief PM2.5 luchtfilter), verwarmde voorstoelen, LED koplampen en keyless entry/go. Mits een kleine opleg profiteer je verder van 360° parkeerhulp, kunstlederen bekleding, regensensor, centrale vergrendeling en een elektrische verstelbare bestuurdersstoel.

Rijtest: MG5 Electric Long Range EV stationwagon 156 pk 61 kWh (2022)

Om de Europese slaagkansen van de MG5 Electric te versterken is er duidelijk gewerkt aan een degelijke afwerking/materiaalkeuze en logische bediening. Dat draagt bij tot de aangename interieursfeer, zelfs gezien de “brede” materiaalmix en met een enkele ergonomiemisser (oa minuscule airco bediening in het infotainment en vreemde hendel voor de cruise control).

Rijtest: MG5 Electric Long Range EV stationwagon 156 pk 61 kWh (2022)

De MG5 Electric biedt de nodige veiligheid (oa zes airbags) en rijhulpmiddelen. Zo staat er – onder de MG Pilot noemer – onder meer noodremhulp en adaptieve cruise control met rijstrookassistentie/filemodus paraat. Mocht er toch nog iets gebeuren zal de hoogspanningsbatterij zich vliegensvlug uitschakelen om brand/elektrocutie te voorkomen!

MG5 Standard Range of MG5 Long Range

De MG MG5 Electric is er in twee uitvoeringen, zijnde Standard Range (177 pk / 280 Nm) en Long Range (156 pk / 280 Nm). Beiden voorwielaangedreven aangezien de elektromotor op de vooras zit. Deze krachtbron werd speciaal voor de Vijf ontworpen en kan pronken met een 8-laagse haarspeldrotorwikkeling. Dat zorgt blijkbaar voor meer rendement en betrouwbaarheid naast soepele(re) reacties. Reken voor beide versies op een 0-100 km/u sprint in 8,3 seconden en topsnelheid van 185 km/u.

Rijtest: MG5 Electric Long Range EV stationwagon 156 pk 61 kWh (2022)

De MG5 Electric Standard Range komt met een 50,3 kWh accupack (LFP, 46 kWh netto) en rijbereik van 320 km (WLTP). De MG5 Electric Long Range geraakt met zijn 61,1 kWh batterij (lithium-ion, 57 kWh netto) logischerwijs iets verder (400 km WLTP). Laden kan op gelijkstroom (AC driefasig) aan 11 kW in respectievelijk 4u30 of 5u30. Snelladen lukt aan 87 kW (DC) waardoor je van 5% naar 80% batterijcapaciteit in 40 minuten kan gaan. Dat doen Europese (en Japanse/Zuid-Koreaanse) concurrenten toch merkbaar beter.

Rijtest: MG5 Electric Long Range EV stationwagon 156 pk 61 kWh (2022)

Steeds aanwezig is Vehicle to Load (V2L) technologie. Daarmee kan de MG5 Electric eenvoudigweg functioneren als stopcontact (230V, max 2.200 Watt) om pakweg een waterkoker, e-bike, laptop/gsm oplader of elektrische step aan te sluiten. Zelfs een andere EV kan je zo wat “bijladen”!

Rijtest: MG5 Electric Long Range EV stationwagon 156 pk 61 kWh (2022)

Rijgedrag

De MG5 Electric mag dan nog als “dé goedkoopste EV stationwagon” aangeprezen worden, die budgettaire scherpte is tijdens het rijden niet/nauwelijks merkbaar. De Vijf rijdt meer dan voldoende vlot, reageert ogenblikkelijk en ligt stabiel op de weg. Op slechte ondergrond is het gewicht (1.562 kg) enigszins merkbaar maar verder heb je daar weinig last van. Aangenaam en comfortabel dus! Wie een sportief of betrokken rijgedrag zoekt is hier niet aan het juiste adres. Laat de MG5 Electric dus maar in ECO of Comfort staan.

Rijtest: MG5 Electric Long Range EV stationwagon 156 pk 61 kWh (2022)

De andere schakelaar (KERS) regelt de remenergierecuperatie, gaande van veel, matig tot weinig. Jammer genoeg zonder geheugenfunctie. Na enkele (honderden) kilometers zit het befaamde one pedal driving principe goed in de vingers/voeten waardoor je alles uit de beschikbare batterijcapaciteit kan halen. En zo nog scherpere verbruikscijfers kan optekenen. Beter doen dan het theoretische normverbruik van 17,5 kWh per 100 km lijkt dan zo zeker niet onmogelijk! Met dergelijke cijfers mag je een rijbereik van 300 à 350 km in de praktijk verwachten.

Rijtest: MG5 Electric Long Range EV stationwagon 156 pk 61 kWh (2022)

Prijzen en concurrentie MG5 Electric

In België is de MG5 Electric beschikbaar vanaf 34.585 euro (Standard Range Comfort) of 37.585 euro (Standard Range Luxury). Voor een Long Range moet je 3.000 euro opleggen. Dat zijn toch bijzonder scherpe prijzen, zeker binnen het segment van EV’s! Daarbovenop komt er maar liefst 7 jaar garantie (of max 150.000 km)! Ook zouden de levertermijnen behoorlijk kort zijn aldus MG, niet geheel onbelangrijk anno 2022.

Rijtest: MG5 Electric Long Range EV stationwagon 156 pk 61 kWh (2022)

Met een vanafprijs van 94.217 euro (!) is de eerdergenoemde Taycan Sport Turismo sowieso geen concurrent voor deze MG5 Electric. Ook de nakende Audi A6 Avant e-tron zal een (veel) hoger prijskaartje hebben. En in een Nissan Leaf (vanaf 35.550 euro) krijg je “maar” 400 à 1.176 liter bagage. Dan toch maar die Kia Niro EV? Binnenkort komen er meer kanshebbers met de Opel Astra Sports Tourer EV en Peugeot 308 SW Electric. Qua zuiver elektrische (en kleurrijke) stadswagens (500e, Zoe, Corsa-e, e-208) of hippe crossovers (ZS EV, Mégane E-TECH Electric, Kona Electric, Mokka-e) is er wél ruime keuze.

Conclusie

In tegenstelling tot wat andere autobouwers maar al te graag verkondigen maakt nieuwkomer MG elektrisch rijden alweer iets toegankelijker en interessanter. Dit met hun vierde model, de MG5 Electric oftewel de eerste klassieke stationwagon (“break”) met zuiver elektrische aandrijflijn. Naast het functionele gebruiksgemak is het vooral de combinatie van een stevige basisuitrusting, messcherpe prijs en riante garantie die de meeste indruk maakt. Dat maakt het ook bijzonder gemakkelijk om hem enkele missers vergeven. Daarboven biedt de MG5 een volwassen en comfortabel rijgedrag. Kan MG den Europeaan hiermee terug in een stationwagen krijgen?!

Overzicht:
+ Klassieke/normale looks
+ Praktisch
+ Ruim
+ Comfort
+ Volwassen rijgedrag
+ Aantrekkelijke prijzen, basisuitrusting én garantie (7 jaar!)

? Weinig te maken met het MG van weleer

– Bediening airco / cruise control
– Slechts snelladen aan 87 kW
– Beperkt dealernet / merkbekendheid

Rijtest: MG5 Electric Long Range EV stationwagon 156 pk 61 kWh (2022)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie mgmotor.eu!