Rijtest: Renault Megane E-TECH Electric EV60 220 pk Super Charge EV (2022)Renault spaarde kosten noch moeite bij de ontwikkeling van de zuiver elektrische Mégane E-TECH Electric en dat is er duidelijk aan te zien!

Zelf schreeuwen ze het misschien niet van de daken maar Renault speelt al 10 jaar (!) een prominente rol inzake elektrische auto’s. Dit voornamelijk met de compacte Zoe … en in mindere mate hun ZE (Zero Emission) modellen. Om enigszins relevant te blijven in de komende jaren werkt Renault aan een riant EV gamma en daarvoor hebben ze – binnen de Alliantie – een gloednieuw CMF EV platform ontwikkeld. Hun allereerste wapenfeit is de Mégane E-TECH Electric geworden die direct een zéér sterke indruk nalaat.


Rijtest: Renault Megane E-TECH Electric EV60 220 pk Super Charge EV (2022)

What’s in a name…

Toch eerst nog een (grote) bedenking. Renault zal zolang de “markt het vraagt” de klassieke Mégane met verbrandingsmotoren (ICE) blijven aanbieden, dit zowel als Mégane (hatchback) en Mégane Grandtour (stationwagon). De Mégane Electric is gloednieuw en heeft weinig tot niets te maken met zijn naamgenoten. Nog bedenkelijker (lees: complexer) wordt het als je weet dat er ook een Mégane E-TECH Plug-in Hybrid is én dat de Mégane E-TECH Electric naamgeving nog aangevuld wordt met de batterijvariant en uitvoering. Was een nieuwe (kortere) naam niet beter geweest?! Tot zover onze bedenking … die misschien over enkele jaren alreeds volledig achterhaald is door het schrappen van de Mégane ICE.

Rijtest: Renault Megane E-TECH Electric EV60 220 pk Super Charge EV (2022)

Gezien de bijzonder sterke interesse voor crossovers is het niet meer dan logisch dat Renault de Mégane E-TECH Electric wat verhoogd. Met de dieprode koetswerkkleur, contrasterend zwart dak, blitse 20” lichtmetalen velgen (minstens 18”!) en goudchromen accenten rondom zien we hier een karaktervolle en zelfverzekerde Fransman. Zelf met emoties want bij het verlaten weerklinken treurige (digitale) klanken.

De Renault Mégane E-TECH Electric is compact maar toch ruim

Met 4,21 meter in de lengte is de Mégane EV zowaar 15 cm korter dan de Mégane ICE. Toch is er binnenin een soortgelijke hoeveelheid binnenruimte voorhanden. Dat is de verdienste van het modulaire EV platform waarbij de wielen ver in de hoeken geplaatst konden worden. De batterijpack werd dan weer mooi weggewerkt in de bodem wat goed nieuws is voor het rijgedrag.

Rijtest: Renault Megane E-TECH Electric EV60 220 pk Super Charge EV (2022)

De elektromotor ligt vooraan waardoor er achteraan plaats is voor 440 liter bagage. De laadkabels kunnen in een speciaal compartiment onder de koffervloer. De laaddrempel is wel aan de hoge kant en zelfs met de achterbank neergeklapt wordt het niet volledig vlak. Wel stijgt het laadvolume zo tot 1.332 liter! De topversies kunnen tot maximaal 900 kg trekken.

Rijtest: Renault Megane E-TECH Electric EV60 220 pk Super Charge EV (2022)

Dankzij de (minimaal) verhoogde bodemvrijheid wordt de instap ietwat vergemakkelijkt en is de zichtbaarheid rondom prima. Dat de achterruit aan de kleine kant is weet Renault blijkbaar ook gezien ze een digitale achteruitkijkspiegel monteren. Écht premium zouden we het interieur niet omschrijven, wie zoekt kan zeker wat harde(re) kunststof terugvinden. Maar over het algemeen doet Renault het hier inzake afwerking/bouwkwaliteit zéér goed. Opnieuw in karaktervolle vorm met oog voor design en een logische indeling/werking (lees: fysieke bedieningsknoppen)!

Rijtest: Renault Megane E-TECH Electric EV60 220 pk Super Charge EV (2022)

Leve OpenR infotainment!

Nog beter wordt het op technologisch vlak, Renault introduceert in de Mégane E-TECH Electric namelijk een nieuw OpenR infotainmentsysteem (Android Automotive)! Daardoor werkt het verticaal gepositioneerd touchscreen (12”) super snel, direct en doordacht! Alle moderne functionaliteit (Google Maps, Google Assistent, …) is aanwezig of volgt via over-the-air updates. Het digitale instrumentarium (12”) oogt net zo scherp en heeft diverse weergavemogelijkheden.

Rijtest: Renault Megane E-TECH Electric EV60 220 pk Super Charge EV (2022)

Zo’n modern geheel … en toch integreert Renault opnieuw die oldschool (dikke) audiobediening achter het stuurwiel. Oké, die kunnen we intussen blindelings bedienen maar het sterk aanwezige innovatiekarakter zou op dat vlak toch ook zichtbaar mogen worden. En waarom staan de automaathendel en ruitenwisserbediening zo dicht bij elkaar?!

Rijtest: Renault Megane E-TECH Electric EV60 220 pk Super Charge EV (2022)

Renault Mégane E-TECH Electric aanbod

De Renault Mégane E-TECH Electric komt in twee motorvermogens (130 of 220 pk) en twee batterijen (40 kWh of 60 kWh), steevast met voorwielaandrijving. De instapper is de EV40 met 130 pk / 250 Nm (300 km rijbereik) terwijl de EV60 momenteel met 220 pk / 330 Nm (450 km rijbereik) de topversie is. Ertussen vinden we vermoedelijk dé sweetspot, zijnde de grote batterijpack met 130 pk. Die zou je in de praktijk tot 470 km ver kunnen brengen.

Rijtest: Renault Megane E-TECH Electric EV60 220 pk Super Charge EV (2022)

De geteste Mégane E-TECH Electric EV60 220 doet de befaamde 0-100 sprint in 7,4 seconden en bereikt bij 160 km/u zijn topsnelheid. Net zoals alle andere varianten trouwens. Het verbruik zou hier rond de 16,1 kWh per 100 km schommelen, in de praktijk konden we gemakkelijk onder de 15 kWh blijven. Dat resulteert in een rijbereik van 400+ km in de praktijk! Net zoals bij alle EV’s is het verbruik (en bijhorend rijbereik) sterk afhankelijk van allerhande (externe) factoren zoals de weersomstandigheden, parcours en rijstijl. Maar zelfs met de nodige snelwegsessies bleven we onder de 16 kWh (375 km), wie voornamelijk rond de kerktoren blijft kan ongetwijfeld véél beter doen dan het opgegeven WLTP verbruik.

Rijtest: Renault Megane E-TECH Electric EV60 220 pk Super Charge EV (2022)

Doordachte EV techniek

De laadsnelheid is zowaar afhankelijk van de gekozen uitvoering. In de basisversie moet je genoegen nemen met 7 kW (éénfasig) waardoor je ongeveer 10 uur aan de laadpaal moet. Met de 11 kW of 22 kW (driefasig) upgrade wordt dat stevig ingekort. Snelladen is niet voor elke Mégane E-TECH Electric weggelegd wat sneu lijkt. Bij de varianten die het wél kunnen lukt dat met 130 kW (DC). Een half uurtje levert je zo 300 km rijbereik op… Ook voor de must have warmtepomp moet je bijleggen.

Rijtest: Renault Megane E-TECH Electric EV60 220 pk Super Charge EV (2022)

Behalve spelen met de aanwezige rijmodi (Eco, Comfort en Sport) loont het vooral om de remenergierecuperatie goed af te stellen. Dat kan eenvoudigweg via de schakelflippers en in vier standen, gaande van 0 (niets) tot 3 (maximale regeneratie). In die laatste kan je terugvallen op het one pedal driving principe dat initieel behoorlijk vreemd aanvoelt. Maar na een korte leerperiode zit het zo in je hoofd/voet en wil je nooit nog terug. Zo haal je alles uit de aanwezige batterijcapaciteit!

Rijtest: Renault Megane E-TECH Electric EV60 220 pk Super Charge EV (2022)

Rijgedrag

De reeds jarenlange e-ervaring van Renault wordt snel zichtbaar als we de elektrische aandrijflijn in detail bekijken. Zo is de gebruikte elektromotor significant krachtiger maar tegelijk ook 10% lichter dan diegene die momenteel in de Zoe zit. Ook de batterijpack neemt 40% minder plaats in beslag. Elektrische auto’s zijn steeds behoorlijk zwaar, zo weegt de Mégane Electric een goede 1.600 kg. Maar dat is wel 150 kg lichter dan de concurrentie. En waar EV’s met (te) grote velgen normaliter op vlak van rijcomfort moeten inboeten verwerkt de Mégane E-TECH Electric die massa – zelfs met klassieke dempers – bijzonder goed.

Rijtest: Renault Megane E-TECH Electric EV60 220 pk Super Charge EV (2022)

De geteste EV60 220 is ruimschoots snel genoeg met ogenblikkelijke reacties op je rechtervoetcommando’s. Toch wordt de Fransman (nog) beter met een rustige rijstijl die op zijn beurt versterkt wordt door een fluisterstille (rustgevende) werking. Het stuurgevoel is vrij direct/scherp, je hoeft Renault dan ook niet te vertellen hoe ze een fijne C-segment hatchback moeten ontwikkelen… We achten de kans reëel dat Alpine op termijn met een straffere Mégane Electric RS zal komen.

Rijtest: Renault Megane E-TECH Electric EV60 220 pk Super Charge EV (2022)

Naast handige gadgets (draadloze GSM lader, 410W Harman Kardon audiosysteem, 360° camera, slimme LED koplampen) is de Mégane E-TECH Electric voorzien van de nodige rijhulp en veiligheid. Onder meer adaptieve cruise control (met rijstrookassistentie en verkeersbordenherkenning), parkeerhulp en noodremassistentie met voetgangersdetectie zijn beschikbaar.

Prijzen en uitrusting Renault Mégane E-TECH Electric

Daar waar je met 25.725 euro alvast een reguliere Mégane (TCe 140) hebt moet je doorsparen tot minstens 37.350 euro (EV40) voor de zuiver elektrische Mégane. Of 45.350 euro als je de EV60 wil! Naast de drie uitrustingsniveau’s (Equilibre, Techno en Iconic) kan je jouw droomconfiguratie verder aanvullen met interessante packs of losse opties. De geteste Techno EV60 220 Super Charge uitvoering startte bij 45.350 euro en was uiteindelijk 49.490 euro waard.

Rijtest: Renault Megane E-TECH Electric EV60 220 pk Super Charge EV (2022)

Dat zijn stevige prijzen (zeker voor de particuliere klant) maar wel marktconform, ook inzake basisuitrusting krijg je hier relatief veel terug. Met de Mégane E-TECH Electric mikt Renault op de Volkswagen ID.3 (Pro Performance 58 kWh 204 pk, vanaf 44.135 euro) en zijn Spaanse evenknie, de Cupra Born (vanaf 44.880 euro). En eigenlijk ook de Nissan Leaf (150 pk 39 kWh, vanaf 35.550 euro). Al zou je met een dergelijk budget ook bij de Hyundai IONIQ 5, Kia EV6 en Polestar 2 kunnen kijken.

Conclusie

Renault benadrukt met de gloednieuwe Mégane E-TECH Electric haar doorgewinterde EV expertise en dat zullen we geweten hebben. Afgezien van wat detailkritiek (audiobediening, naamgeving en uitrustingslacunes) leveren de Fransen een zeer doordacht geheel. Dit zowel met frisse looks, prima afwerking, hightech infotainment, aangenaam rijgedrag en ruime koffer maar vooral met doordachte EV techniek. Die is zowel performant als zuinig wat tezamen met de grotere batterijpack voor een riant rijbereik zorgt. Dat maakt van de Renault Mégane E-TECH Electric momenteel dé beste meest overtuigende elektrische hatchback. En met zijn crossover looks mikt die misschien zelf nog wat hoger…

Overzicht:
+ Frisse looks
+ Hogere zitpositie (= gemakkelijke instap en goede zichtbaarheid rondom)
+ Aangenaam weggedrag/stuurgevoel
+ Comfortabel (en rustgevend) rijgedrag
+ Ruim interieur
+ Afwerking
+ Gezonde prestaties
+ Wendbaarheid
+ Energie-efficiënt (lees: zuinig)
+ Werkbaar rijbereik (350+ km)
+ OpenR Link infotainmentsysteem (vlot, modern, doordacht, …)
+ Hedendaagse rijhulp, veiligheid en uitrusting
+ Relatief scherp geprijsd (value for money)

? Was een andere/nieuwe naam niet beter geweest

– Onhandige bediening audio
– Bijbetalen voor snelladen (DC) en slechts éénfasige boordlader (7 kW) voor basisversie

Rijtest: Renault Megane E-TECH Electric EV60 220 pk Super Charge EV (2022)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie renault.be!