Rijtest: Renault Fluence Z.E.

Renault Fluence ZE
Renault beloofde ons tegen 2012 een elektrisch gamma. De Fransen houden woord en lieten ons even rondrijden met de Fluence ZE.

Ook al wordt de Fluence ZE op dezelfde productielijn gebouwd als een Fluence met verbrandingsmotor, toch zijn er enkele wezenlijke verschillen tussen beide modellen. Om een aanvaardbare kofferruimte van 317 liter te bekomen en de plaats voor de inzittenden niet in te perken, is de elektrische variant 12 cm in de lengte gegroeid. De batterijen – 48 modules met elk vier cellen die een gewicht van 280 kg in de schaal leggen – zijn tussen de achterbank en de koffer geplaatst. Renault besloot de achterlichten groter te maken en in één keer hun vormgeving om te toveren naar iets futuristisch. De andere wijzigingen zijn subtieler. Zo zijn de logo’s in het blauw uitgevoerd, zijn er vooral 2 luchthappers toegevoegd en vinden we vooraan aan weerskanten stopcontacten terug.

Renault Fluence ZE

Aan de binnenkant zijn de aanpassingen in vergelijking met de standaard Fluence beperkt gebleven. Om de Fluence ZE betaalbaar te houden, beschikt hij niet over keyless go en andere kleine details. Het instrumentenpaneel krijgt verschillende blauwe accenten en uiteraard werd de benzinemeter veranderd door een exemplaar dat de inhoud van de batterij weergeeft. Ons testmodel werd met lederen zetels uitgevoerd die niet per se slecht zitten, maar toch wat meer zijdelingse steun zouden mogen geven. Het materiaalgebruik vindt een optimum tussen kwaliteit en prijs, terwijl de afwerking van een meer dan aanvaardbaar niveau is. Het navigatiesysteem dat met TomTom ontworpen werd zit standaard in de ZE. In het geheugen zitten er laadstations voor elektrische wagens opgeslagen. Het systeem is in staat weer te geven of de bestemming naar keuze effectief bereikbaar zal zijn met de autonomie van de Fluence ZE in het achterhoofd.

Renault Fluence ZE

De elektromotor levert 95 pk en 226 Nm. Bij lage snelheden is het volledige koppel direct beschikbaar, waardoor de Fluence ZE best van zijn plaats komt. Het sprintcijfer van nul naar 100 km/u van 13 seconden spreekt niet direct tot de verbeelding, de sprinttijd van 0 naar 50 km/u in 4,1 seconden klinkt dan weer stukken aantrekkelijker. In volledig opgeladen toestand zou je de Fluence ZE in theorie 185 km ver kunnen rijden. Bij de start van onze testrit, kregen we weliswaar een richtcijfer van 110 km op het display te zien. Renault vertelt ons dan ook dat de autonomie afhangt van behoorlijk wat factoren. Als je bijvoorbeeld op de autosnelweg rijdt tegen de toegelaten snelheid wanneer het 35°C is, komt het bereik neer op amper 80 km. In andere gevallen zal de autonomie dan weer 200 km bedragen, volgens de – intussen zwaar gedateerde – NEDC-cyclus legt de Fluence ZE 185 km af zonder bij te laden. Verre ritten zitten er hoe dan ook niet in, maar Renault biedt privilege-tarieven aan om een wagen te huren bij Avis of Europacar.

Renault Fluence ZE

De batterijen in België opladen kan op 3 verschillende manieren. De eerste manier is de wagen in een conventioneel stopcontact pluggen. Na ongeveer 10u wachten, zou het batterijpack dan stampvol moeten zitten. Een tweede manier is de aanschaf van een WallBox, een soort van laaddoos die je thuis kan installeren. De laadtijd blijft dan beperkt tot 6 à 8 uur. Nog sneller laden kan met behulp van één van de 150 laadpalen die momenteel in België staan. Tegen 2012 zouden de laadpalen in aantal groeien tot 700 stuks, bedroevend weinig als je het aantal exemplaren in onze buurlanden telt. Snelladen zal pas kunnen bij de tweede generatie elektrische voertuigen van Renault. Er bestaat nog een vierde manier van laden, die enkel in Denemarken en Israël van toepassing is. Daar zijn er bedrijven die je Fluence ZE van een batterij voorzien. Je kan naar een laadstation rijden, waar de lege batterij door het QuickDrop-systeem uit de wagen gehaald wordt en vervangen wordt door een nieuw exemplaar. Bij ons ben je verplicht de batterij van de Fluence ZE te leasen tegen een prijs vanaf €82 per maand. Hierbij geldt dan wel een kilometerbeperking van 10.000 km per jaar. Het voordeel van deze leaseformule is dat je het overdreven dure batterijpack niet hoeft aan te kopen, wat bij de Nissan Leaf wel het geval is. Renault is verantwoordelijk voor het optimaal werken van de batterijen.

Renault Fluence ZE

De Renault Fluence ZE beschikt niet over versnellingen, maakt geen lawaai en gedraagt zich behoorlijk rustig. Hij is dus vooral een comfortabele wagen, gebruik hem best ook zo. Het stuurgevoel mist wat scherpte en zou wat directer mogen. Bij nat regenweer ervaren we behoorlijk wat onderstuur, wat ongetwijfeld te wijten is aan de banden met lage rolweerstand. Want weinig weerstand impliceert natuurlijk weinig grip. Wanneer de baan er droog bij ligt, voelt de Fluence ZE ondanks zijn onderstuur toch veilig aan. Wanneer je de Fluence rijdt waar hij thuishoort – in de stad dus – komt hij goed tot zijn recht. De tussensprintjes zijn voldoende vlot, de wagen rijdt stil en emissieloos en het gebrek aan scherpte van het stuurgevoel stoort niet in het stadsverkeer. De Fluence ZE heeft weliswaar een hekel aan idyllische bochtige bergwegen. Zeker als die wegen er nat bij liggen.

Renault Fluence ZE

Vanaf €25.250 kan je jezelf eigenaar noemen van de Renault Fluence ZE. Een aardige prijszetting, zeker als je weet dat de Nissan Leaf en de Citroën C-Zero/Peugeot iOn/ Mitsubishi iMiev flink boven €30.000 uitkomen. Al is het verschil in kostprijs met de zonet vermelde modellen ook grotendeels te danken aan het feit dat je de batterijen niet aankoopt, maar least, vanaf €82 per maand. Geen slechte oplossing, want batterijen zijn duur. Als er dus iets mis is, ligt de verantwoordelijkheid van het niet functioneren bij Renault. De overheid springt overigens nog bij als je een elektrische wagen koopt en bovendien zijn de onderhoudskosten van een eenvoudige elektromotor 20% lager dan die van een verbrandingsmotor. Omwille van kostenredenen beschikt de Fluence ZE niet over gadgets als de sleutelkaart, maar de standaarduitrusting die je krijgt, valt moeilijk karig te noemen. Je hoeft niet bij te betalen voor cruise control, automatische lichten, een navigatiesysteem en een airconditioning met twee zones. Aangezien Renault gokt om 70% van de Fluence ZE aan Fleet-klanten te verkopen, heeft het Franse merk een extra troef achter de hand. Voor €5 per maand kan je je abonneren op de Data Center Service. Dan krijg je als niets ontziende bedrijfsleider informatie over het verbruik, de locatie en nog veel meer van een bepaalde Fluence ZE. Interessant!

Renault Fluence ZE

Conclusie

De Renault Fluence ZE is een normale wagen die “geëlektrificeerd” werd en dat kunnen we wel appreciëren. Vaak gaat het namelijk andersom en krijgen we een overdreven futuristische en onpraktische wagen voorgeschoteld. Er is evenveel binnenruimte als in elke andere Renault Fluence en enkel de futuristische achterlichten en het gebrek aan motorgeluid verraden voor omstaanders dat deze wagen elektrisch is. Wanneer we hem ten opzichte van zijn concurrenten beschouwen, scoort de Fluence ZE zeker niet slecht. In vergelijking met de C-Zero/iMiev/iOn voelt hij als een geheel beter aan. In vergelijking met de Nissan Leaf gooit hij dan weer mindere ogen. Vooral omwille van het feit dat de Nissan Leaf de beloofde autonomie wel behaalt en de Renault Fluence ZE daar niet in slaagt. Vreemd, want beide bedrijven hebben intensief samengewerkt voor hun elektrische modellen. Het grote voordeel van de Fluence ZE ten opzichte van de Leaf is de kostprijs, die toch beduidend lager ligt in het voordeel van Renault.

Renault Fluence ZE

Overzicht

+ Koppel in lage toeren
+ Emissieloos rijden
+ Comfortabel

– Echte autonomie
– Onderstuur

Renault Fluence ZE

Renault Fluence ZE

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes

Deel dit bericht:

2 reacties op "Rijtest: Renault Fluence Z.E."

  1. kristofl 30-11-2011 om 11:03

    5000euro verschil met een Leaf, maar 80euro per maand aan kosten… Maakt dat je voor die 5000euro, 5 jaar kan rijden…  niet slecht. Je bent dan tenminste ook gerust dat er geen kosten zijn na enkele jaren voor een batterij-vervanging.
    Dit heeft veel kans op slagen lijkt me. Nu nog een ander kleurtje en tis inorde.
     

  2. MRM 30-11-2011 om 15:10

    Is op zich inderdaad een goede wagen als je toegevingen wil doen op gebied van autonomie. Als tweede wagen slaagt hij dus met gemak, al kost hij natuurlijk wel behoorlijk wat geld voor een tweede wagen. Ben benieuwd naar de verkoopscijfers!

Reageer

Reactie aan het plaatsen...