Rijtest: Toyota Yaris Cross Hybrid 1.5i 116 pk CVT crossover HEV (2022)Zuinig, veilig, ruim en voorzien van een aangenaam weggedrag. Met de nodige ambitie komt de Toyota Yaris Cross Hybrid (eindelijk) zijn intrede in het populaire crossover segment!

Zelfs met een (bijzonder) breed aanbod aan kleurrijke/hippe crossovers (SUV B segment) blijven autoconstructeurs maar dergelijke modellen introduceren. Van kannibalisme geen sprake bij Toyota want hun Urban Cruiser was tussen 2008-2014 net wat te vroeg om te kunnen profiteren van de actuele hype. Maar met hun gloednieuwe Yaris Cross zal dat vermoedelijk wél lukken!


Rijtest: Toyota Yaris Cross Hybrid 1.5i 116 pk CVT crossover HEV (2022)

Stoere looks

Een Yaris dus … maar dan als crossover dus. Ondanks de hogere koetswerkbouw (17 cm bodemvrijheid) is deze niet gemaakt voor het serieuze offroad werk, wel om stedelijke kilometers zo aangenaam mogelijk te laten verlopen. Dit onder meer dankzij de gemakkelijkere instap en goede zichtbaarheid rondom. Dé troefkaart van dergelijke crossovers.

Rijtest: Toyota Yaris Cross Hybrid 1.5i 116 pk CVT crossover HEV (2022)

Ook de verregaande personalisatiemogelijkheden creëren de nodige aantrekkingskracht. In het geval van de Yaris Cross zijn er 9 lakkleuren, 16” à 18” (lichtmetalen) velgen, getinte achterruiten en dakrails beschikbaar. In de geteste Oxyde Bronze tint is het misschien niet direct super zichtbaar maar in zijn duotone lanceringskleur (Brass Gold met contrasterend zwart dak) oogt de Toyota Yaris Cross best karaktervol, frivool of zelfs relatief stoer! Dit omdat Toyota er vooral een mini RAV4 van wou maken en zich niet snelsnel tevreden stelde met een opgehoogde Yaris.

Rijtest: Toyota Yaris Cross Hybrid 1.5i 116 pk CVT crossover HEV (2022)

De Toyota Yaris Cross is ruim(er)

Zowel de Yaris hatchback als de Yaris Cross hebben een wielbasis van 2,56 meter. Al is de meest avontuurlijke van deze twee wel significant langer (+24 cm), breder (+2 cm) en hoger (+9 cm). Die toegenomen buitenafmetingen vertalen zich in extra binnenruimte. Al blijft het op de niet-verschuifbare achterbank bij een “marktconforme” hoeveelheid beenruimte. Voor het frequent verplaatsen van (meerdere) volwassenen op royale wijze lijkt zo’n Highlander SUV net iets aangenamer…

Rijtest: Toyota Yaris Cross Hybrid 1.5i 116 pk CVT crossover HEV (2022)

Standaard is de achterbank in twee delen (60:40) neerklapbaar, mits opleg kan dat in drie delen (40:20:40)! Ook de laadvloer is in verschillende niveaus instelbaar. Het koffervolume loopt zo op van 397 liter tot maximaal 1.097 liter bagage. Eveneens optioneel is de elektrische kofferklep die opent met een voetzwaai-beweging. Ondanks het riante “Kate Ryan” gehalte toch een grote meerwaarde als je met volle handen op de grootwarenhuisparking staat.

Rijtest: Toyota Yaris Cross Hybrid 1.5i 116 pk CVT crossover HEV (2022)

Het gekende Yaris interieur is in een opgewaardeerde wijze aanwezig. De bouwkwaliteit is zoals steeds feilloos maar inzake materiaalgebruik kiest Toyota hier duidelijk voor (harde) kunststof. Naast een handig multifunctioneel stuurwiel vinden we ook een hoop fysieke bedieningselementen terug. Die verhogen het gebruiksgemak aan boord met hun snelle/logische werking.

Rijtest: Toyota Yaris Cross Hybrid 1.5i 116 pk CVT crossover HEV (2022)

Stevige technologische injectie

In de Yaris Cross wordt duidelijk dat de Japnners op vlak van multimedia/connectiviteit een stevige progressie wist te boeken. Naast een digitaal instrumentarium (4,2”) en head-up display (10”) vinden we hier ook het nieuwe Toyota Smart Connect infotainmentsysteem (9”) terug. Afgezien van de eerder klassieke vormgeving werk het bijzonder snel en doordacht. Naast realtime navigatie, DAB, achteruitrijcamera en draadloze Apple CarPlay / Android Auto ondersteuning biedt het ook diverse geconnecteerde MyT diensten. En dankzij over-the-air updates is het future proof.

Rijtest: Toyota Yaris Cross Hybrid 1.5i 116 pk CVT crossover HEV (2022)

Yaris Cross benzine of Yaris Cross Hybrid

De instapversie van dienst is een klassieke 1.5-liter driecilinder benzinemotor (125 pk / 153 Nm) met een handgeschakelde 6-versnellingsbak. Na 10,9 seconden zit je hiermee aan 100 km/u, de topsnelheid ligt op 180 km/u. Toch zal het voornamelijk om de zuinige(re) Hybrid draaien.

Rijtest: Toyota Yaris Cross Hybrid 1.5i 116 pk CVT crossover HEV (2022)

De Toyota Yaris Cross Hybrid rekent eveneens op de 1.5-liter driecilinder benzine (92 pk / 120 Nm) maar krijgt ondersteuning van een elektromotor (80 pk / 141 Nm), compacte lithium-ionbatterij (0,76 kWh) en CVT. Het gecombineerde vermogen ligt op 116 pk waardoor 0-100 sprintjes om 11,2 seconden vragen. En bereik je bij 170 km/u de topsnelheid.

Rijtest: Toyota Yaris Cross Hybrid 1.5i 116 pk CVT crossover HEV (2022)

Voor de échte avonturiers is er ook nog een Yaris Cross Hybrid AWD-i. Die krijgt een extra (onafhankelijke) elektromotor op de achteras wat voor extra grip/stabiliteit moet zorgen. Naargelang de rijomstandigheden (of bestuurder input) wordt het koppel mooi verdeeld tussen de voor- en achteras, gaande van 100:0 tot 40:60! De AWD aandrijflijn is compact en licht waardoor de invloed op verbruik en uitstoot relatief beperkt blijft.

Zuinig, stil en vlot … toch als je niet gehaast bent

Van dergelijk cijfermateriaal word je waarschijnlijk niet super enthousiast … al is dat zonder de Toyota Hybrid Dynamic Force van de 4e generatie gerekend. Die beproefde technologie zorgt voor een soepele krachtontplooiing waarbij er tegelijk (zeer) actief energie wordt gerecupereerd. Emissievrij (EV) rijden is – indien de batterijcapaciteit het toelaat – mogelijk tot 130 km/u. Al betwijfelen we of je dergelijke snelheden zal hanteren. Onder stevige motorbelasting blijven reacties net iets te lang achterwege terwijl je wel kan “genieten” van de typerende motorklanken.

Rijtest: Toyota Yaris Cross Hybrid 1.5i 116 pk CVT crossover HEV (2022)

Na enkele kilometers besef je al snel dat een Yaris Cross Hybrid een rustige rijstijl verkiest. In ruil word je vervolgens getrakteerd op bijzonder scherpe verbruikscijfers. Volgens Toyota zelf zou 4,1 à 5 liter haalbaar zijn … iets dat in de praktijk effectief het geval bleek te zijn! Zo haal je 500+ km rijbereik met een volle benzinetank (36 liter).

Rijtest: Toyota Yaris Cross Hybrid 1.5i 116 pk CVT crossover HEV (2022)

Met louter stapvoets stadsverkeer (hét favoriete speelterrein van een dergelijke klassieke “zelfopladende” hybride) kan je ongetwijfeld nog beter doen dan het normverbruik! Daar is de B stand (met extra remenergierecuperatie) aan te raden.

Volwassen rijgedrag

De Yaris Cross staat eveneens op het GA-B platform met een laag zwaartepunt, prima gewichtsverdeling en de nodige stijfheid. In combinatie met een duidelijk stuurgevoel en adequate demping verkrijg je zo een volwassen rijgedrag. Sportief of dynamisch (zelfs in de PWR rijmodus) wordt het wel nooit … net zoals hopen op een Yaris Cross GR verloren moeite lijkt te zijn. Maar het is duidelijk dat Toyota de nodige tijd en energie heeft gestoken in een voorbeeldig rijgedrag!

Rijtest: Toyota Yaris Cross Hybrid 1.5i 116 pk CVT crossover HEV (2022)

Yaris Cross Hybrid is bijzonder veilig

Naast degelijkheid en zuinigheid is ook veiligheid een synoniem van Toyota. Standaard (!) komt de Yaris Cross met de meest recente Toyota Safety Sense systemen inzake ondersteuning. Zo profiteer je van uitgebreide noodremhulp, adaptieve cruise control, verkeersbordenherkenning, rijstrookherkenning/assistentie en automatische grootlichten. Optioneel kan je nog voor dodehoekverklikkers, 360° camera met parkeerhulp, Rear Cross Traffic Alert en dynamische/intelligente LED koplampen gaan!

Rijtest: Toyota Yaris Cross Hybrid 1.5i 116 pk CVT crossover HEV (2022)

Nog meer (leuke) extra’s zijn onder meer het verwarmde stuurwiel, panoramisch dak, JBL Premium Sound System (8 luidsprekers), keyless entry en een draadloze telefoonlader.

Rijtest: Toyota Yaris Cross Hybrid 1.5i 116 pk CVT crossover HEV (2022)

Prijzen en concurrentie Toyota Yaris Cross

Voor de Yaris hatchback vraagt Toyota minimaal 20.430 euro (1.0 VVT-i) terwijl de vanafprijs van de Yaris Cross op 26.850 euro ligt. Of 29.280 euro als je voor de Yaris Cross Hybrid gaat. Naast een naamloze basisuitvoering is er keuze tussen de Dynamic Plus, Adventure en Elegant uitrustingsniveau’s. De testwagen van dienst was een Yaris Cross Hybrid Dynamic Plus in het Oxyde Bronze met 17” lichtmetalen velgen, stoffen interieur én het Comfort Pack. Uiteindelijk goed voor 34.910 euro! Sinds kort pakt Toyota uit met een waanzinnige 10 jaar garantie.

Rijtest: Toyota Yaris Cross Hybrid 1.5i 116 pk CVT crossover HEV (2022)

In het overbevolkte SUV B (crossover) segment vinden we onder meer de Volkswagen T-Cross, Skoda Kamiq, Seat Arona, Ford Puma, Hyundai Kona, Dacia Sandero Stepway, Renault Captur, Fiat 500X, Opel Mokka, Peugeot 2008, Nissan Juke en Citroën C3 Aircross terug. Succes aan de consument die hier het overzicht probeert te bewaren…

Rijtest: Toyota Yaris Cross Hybrid 1.5i 116 pk CVT crossover HEV (2022)

Als een zuinige (en volwaardige) hybride aandrijflijn effectief een must is slinkt het aanbod wel sterk. Sommige autoconstructeurs gaan direct voor een 100% elektrische variant. Maar als directe concurrent voor de Toyota Yaris Cross Hybrid kijken we richting de Kona Hybrid (vanaf 27.999 euro) en Captur E-TECH Hybrid (vanaf 27.350 euro).

Conclusie

Behoorlijk laat maakt Toyota zijn intrede in het (waanzinnig) populaire crossover (SUV B) segment. Dit met de zelfverzekerde en best stoere Yaris Cross die – hetzij met toegenomen buitenafmetingen – voortborduurt op de reguliere Yaris hatchback. Net zoals bij de (vele) concurrentie is er binnenin behoorlijk wat plastiek terug te vinden en is de beenruimte achterin eerder beperkt. Inzake kofferruimte doet deze stoere Japanner het dan weer wél (zeer) goed.

Naast de moderne connectiviteit en een royale (standaard!) veiligheidsuitrusting heeft Toyota met de Yaris Cross Hybrid een duidelijke troef in handen. Die combineert namelijk een aangenaam rijgedrag met de nodige zuinigheid. Belangrijk is wel dat je een rustige rijstijl hanteert.

Overzicht:
+ Avontuurlijke looks
+ Hogere koetswerkbouw (= gemakkelijkere instap en goede zichtbaarheid rondom)
+ Kofferruimte
+ Zuinig
+ Moderne uitrusting/connectiviteit
+ Volwassen weggedrag/stuurgevoel
+ Riante en vooral standaard veiligheidsuitrusting

– Reactievermogen/soundtrack onder belasting
– Stevige concurrentie

Rijtest: Toyota Yaris Cross Hybrid 1.5i 116 pk CVT crossover HEV (2022)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie toyota.be!