Kort Getest: Nissan Juke Hybrid 145 pk HEV crossover (2022)De vernuftige Nissan Juke Hybrid crossover biedt vlottere prestaties in combinatie met een lager verbruik en uitstoot!

De elektrificatie in het aanbod nieuwe auto’s gaat bijzonder hard. Bij Nissan zijn ze met de 100% elektrische Leaf uiteraard al langer met de materie vertrouwd, binnenkort mogen we daar ongetwijfeld de Ariya bijrekenen!

Maar omdat niet iedereen zo een EV ziet zitten kijken de Japanners ook naar andere oplossingen. Voor de Juke crossover komt deze er in de vorm van een opvallend apart aangedreven Juke Hybrid die komaf maakt met de traditionele koppeling en synchromeshes maar ook niet over een klassieke koppelomvormer of CVT beschikt. Hoe dat dan juist in zijn werk gaat?


Kort Getest: Nissan Juke Hybrid 145 pk HEV crossover (2022)

Technisch vernuftige Juke Hybrid aandrijflijn

Gekoppeld aan een atmosferische 1,6-liter viercilinder benzine (94 pk) met geoptimaliseerde Atkinson-cyclus vinden we een 49 pk sterke elektromotor die ook nog eens de hulp krijgt van een geïntegreerde starter-generator (ISG). Die combinatie zorgt voor een interessante oplossing (142 pk) waarbij de elektromotor steevast het aanzetten van het voertuig voor zijn rekening neemt, en waarbij de interne verbrandingsmotor voor verdere assistentie zorgt. De 1.6 neemt daarbij ook de rol van generator op zich zodat de batterij (1,2 kWh) nooit zonder kracht valt. Al kan er uiteraard ook energie gerecupereerd worden tijdens het afremmen en/of vertragen. Voor de cijferliefhebbers, de 0-100 sprint lukt in 10,1 seconden en bij 165 km/u is de topsnelheid bereikt.

Kort Getest: Nissan Juke Hybrid 145 pk HEV crossover (2022)

Rijgedrag Juke Hybrid

Een op het eerste zicht behoorlijk complexe aandrijving die echter heel intuïtief functioneert in de praktijk. Aanzetten doet de Juke Hybrid steevast op pure elektrokracht – ook wanneer de batterij eventueel onvoldoende capaciteit heeft. Want op dat moment springt de interne verbrandingsmotor in als generator voor de batterij.

Kort Getest: Nissan Juke Hybrid 145 pk HEV crossover (2022)

Vooral in een stadsomgeving – met snelheden tot om en bij de 50 km/u – schittert de combinatie met enerzijds een erg directe respons en veel koppel, en anderzijds een geruisloze gebruikservaring die typisch is voor een elektrische aandrijving. Wel zouden we de grotere 19″ velgen bewust niét nemen bij de Juke Hybrid. Goed voor de rolweerstand maar vooral ook rolgeluiden en de demping die op alles behalve perfect asfalt soms al eens twijfelachtig durft zijn.

Kort Getest: Nissan Juke Hybrid 145 pk HEV crossover (2022)

Op zijn best in de stad

Hoewel een klassieke (ont)koppelingsplaat ontbreekt verloopt de transitie tussen beide aandrijvingen en de fysieke versnellingen zo goed als naadloos. De ISG neemt daarbij ook de taak op zich om de in- en uitgaande as van de motor en de wielen te synchroniseren zodat de fysieke synchromeshes niet langer nodig zijn. Enkel bij een forse tussenacceleratie of inhaalactie is de reactietijd minder eenduidig. Iets wat zeker bij hoge(re) snelheden meer uitgesproken is. In de 4 hoogste van de 6 versnellingen functioneert het hybridesysteem immers hoofdzakelijk via de atmosferische 1.6, waardoor een CVT-achtig effect kan optreden.

Kort Getest: Nissan Juke Hybrid 145 pk HEV crossover (2022)

En nu we het toch over de snelweg hebben. Daar is deze Juke Hybrid sowieso minder in zijn element. Enerzijds omdat de eerdergenoemde rol/windgeluiden aan hogere snelheden een stuk meer uitgesproken zijn, en anderzijds omdat de aandrijving er minder efficiënt is. Iets wat zich ook uit in het gemiddeld verbruik dat uiteindelijk aftikt op ongeveer 5,7 liter per 100 km. Wie voornamelijk in stadsverkeer rijdt zal dat echter kunnen terugbrengen naar een lage 5 liter. Lang niet slecht maar anno 2022 ook niet echt bijzonder natuurlijk.

Kort Getest: Nissan Juke Hybrid 145 pk HEV crossover (2022)

Vernuftige en zuinige aandrijflijn of niet, op enkele Hybrid badges na zijn er geen visuele verschillen met een reguliere Juke. In de boordcomputer van de Juke Hybrid kan je wel mooi de actuele energiestroom volgen. Op vlak van koffervolume moet er wel een opoffering gedaan worden. Zo past er achterin slechts 354 liter (ipv 422) bagage!

Kort Getest: Nissan Juke Hybrid 145 pk HEV crossover (2022)

Conclusie

De meerprijs voor dat alles? Ongeveer 2.500 euro bovenop en gelijkaardig uitgeruste Juke 1.0 DIG-T DCT (vanaf 31.750 euro). Een bedrag dat uiteraard gecounterd wordt door een lagere CO2-uitstoot van 117 g/km vs 137 g/km (en bijhorende taksen) maar dat van deze Juke Hybrid uiteraard niet meteen een koopje maakt. Zeker niet wanneer je de vergelijking maakt met de technisch gerelateerde Renault Captur E-TECH Hybrid (vanaf 27.350 euro). Ook al komt de hybride Juke standaard wel met iets meer uitrusting in de N-Connecta uitvoering. Bovendien heeft Toyota ook nog een interesse hybride crossover in de aanbieding. Verdere Juke elektrificatie (PHEV, EV) staat voorlopig niet op de agenda, aldus Nissan.

Overzicht:
+ Frisse looks/interieur
+ Gebruiksvriendelijkheid
+ Kan zuinig gereden geworden
+ Praktisch (relatief ruim)
+ Schittert bij stadsverkeer

– Meerprijs
– Interne concurrentie
– Te grote velgen (stevige demping en véél wind/rolgeluiden)

Kort Getest: Nissan Juke Hybrid 145 pk HEV crossover (2022)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie nissan.be!