Rijtest: Toyota Urban Cruiser 1.4 D-4D 90 pk

Rijtest Toyota Urban Cruiser
De Urban Cruiser is volgens Toyota perfect geschikt voor in de stad én daarbuiten. Wij gingen op onderzoek!

“Precies op maat om de urban jungle in te trekken, parkeert de Urban Cruiser zich overal. En om overal door te geraken heeft hij een echte 4×4 modus.” Dit valt er te lezen op de site van Toyota en effectief, het Japanse merk heeft een punt. De Toyota Urban Cruiser laat zich dankzij zijn relatief compacte afmetingen vlot inparkeren en dankzij zijn – optionele – vierwielaandrijving, zou hij inderdaad zijn mannetje moeten kunnen staan op het terrein.

Rijtest Toyota Urban Cruiser

De compacte afmetingen aan de buitenkant vertalen zich jammer genoeg ook in compacte binnenafmetingen, vooral dan bij de koffer. De inzittenden hebben zeker en vast genoeg ruimte. De Urban Cruiser is op het eerste zicht een ruime wagen, maar echt groot kunnen we de kofferruimte niet noemen. De laaddrempel is redelijk hoog, terwijl je toch een vlakke laadvloer zou verwachten, eventueel met een onderliggend compartiment. Bagage vervoeren lukt wel, maar wanneer je met vier personen op een weekend gaat, mag je er van op aan dat de achterbank ook nog een deel van de bagage zal moeten bewaren. Een vijfde passagier zal helaas thuis moeten blijven.

Rijtest Toyota Urban Cruiser

Over de looks kan je in feite weinig vertellen. De grootste concurrent voor de Toyota Urban Cruiser lijkt ons de Kia Soul. De looks van de Kia Soul zijn redelijk revolutionair te noemen, we gaan er dus van uit dat Toyota op veilig speelt en niet te provocerende looks voor de Urban Cruiser uitkoos. Ook aan de binnenkant werd deze strategie verder gevolgd, enkel de middenconsole kreeg een redelijk gewaagd design. Het gebruikte materiaal heeft iets weg van verguld aluminium, maar is in feite plastic. Een leuke manier dus, om plastic toch een fijne look te geven. Verder is het instrumentenpaneel mooi afgewerkt, enkel de knop om andere informatie op de tripcomputer weer te geven zit wat onhandig gepositioneerd op het instrumentenpaneel zelf. Daardoor moet je steeds op moeilijke wijze met je hand door het stuur heen, om te kijken hoeveel je precies verbruikt. Wel leuk is dan weer dat de wijzers van de toerenteller en de snelheidsmeter in hetzelfde rondje zitten en dat ze helemaal naar omhoog en naar beneden gaan wanneer je de wagen opstart.

Rijtest Toyota Urban Cruiser

Onder de motorkap schuilt een 1.4 liter dieselmotor die over 90 pk vermogen beschikt. Niet echt veel, zou je denken, maar 90 pk blijkt toch ruimschoots te volstaan voor de Urban Cruiser. In de lage toeren komt het koppel van 205 Nm het rijgedrag ten goede. De Urban Cruiser slaagt er in na 11.7 seconden de kaap van 100 km/u aan te tikken, maar voelt veel sneller aan. De motor houdt het voor bekeken bij 175 km/u. Het verbruik dat gepaard gaat met deze prestaties bedraagt 4,5 liter per 100 km. Het mooie hieraan is dat, wanneer je je best doet om zuinig te rijden, dit verbruik effectief ook haalbaar is. Wanneer je weliswaar besluit het gaspedaal iets dieper in te drukken, kom je algauw uit op 5.5 liter per 100 km. Jammer genoeg ligt de CO2-uitstoot iets hoger dan 115 gram per kilometer, waardoor de Urban Cruiser niet in aanmerking komt voor een overheidspremie.

Rijtest Toyota Urban Cruiser

Wie zich liever niet in een zelfontbrander voortbeweegt, kan opteren voor de 1.33 liter grote benzinemotor. Die doet nul naar honderd in 12,5 seconden en kent een topsnelheid van 175 km/u. De CO2-uitstoot komt neer op ongeveer 130 gram per kilometer, waardoor ook bij dit model geen ecopremie hoort. Het verbruik komt neer op 5,5 liter per 100 km, een liter meer dan de dieselmotor dus. De benzinemotor is dan wel weer goedkoper in aanschaf, maar daarover later meer.

Rijtest Toyota Urban Cruiser

Met het rijgedrag van deze Urban Cruiser zit het wel snor. Het stuur is niet te zwaar, maar zeker ook niet te licht. Bij het inparkeren hoef je niet al te veel arbeid te verrichten, de wielen draaien zich mooi in de richting die je als bestuurder aangeeft. Ook op de autostrade weet de Urban Cruiser zijn weg te vinden. Ondanks zijn compacte afmetingen geeft de wagen toch een vertrouwelijk gevoel van stabiliteit, ondanks zijn relatief lage gewicht van 1.200 kg. Enkel bij het betere bochtenwerk moet je soms in de remmen gaan, maar dat wordt de Urban Cruiser vergeven, we spreken hier immers niet over een sportwagen.

Rijtest Toyota Urban Cruiser

De zitpositie van de Urban Cruiser is aan de hoge kant. Bij het instappen probeerde ondergetekende direct de stoelen wat lager te zetten, iets wat blijkbaar niet kan. Daardoor zit je bijna met je hoofd tegen het dak en kan je moeilijk het verkeer dat rechts voor je rijdt, in de gaten houden. De achteruitkijkspiegel is immers zo gepositioneerd dat hij net tussen je ogen en de wagens rechts voor jou zit. Op die manier wordt er heel wat zicht ontnomen, terwijl een goed zicht in de stad ons onontbeerlijk lijkt.

Rijtest Toyota Urban Cruiser

De beginprijs van de Urban Cruiser begint bij €17.800. Daarvoor krijg je een benzinemotor met 101 pk. De standaarduitrusting – het Terra-pakket – is weliswaar relatief goed uitgerust. Zo krijg je een AUX-stekker, elektrische verstelbare en verwarmde zijspiegels, elektrische ruiten vooraan en cd-speler met radio. Voor een lederen interieur tel je €1.300 neer, voor parkeersensoren vooraan en achteraan betaal je €850. Het Luna-pakket verbetert de uitrusting van de wagen. De standaardprijs voor een Urban Cruiser met dit pakket bedraagt €19.800. Voor die €2000 meerprijs krijg je onder meer Bluetooth voor je telefoon, getinte ruiten, knie-airbags en een MP3-speler. Het bumpers van het koetswerk worden in de kleur van de rest van het koetswerk gespoten en voor een multifunctioneel stuur hoef je met dit pakket niet extra bij te betalen.

Rijtest Toyota Urban Cruiser

Het Sol-pakket, dat je nog ‘ns €2.000 lichter maakt, omvat onder meer een lederen stuur, automatische airconditioning, elektrisch inklapbare spiegels, lichtmetalen velgen, keyless go en een anti-verblindingsspiegel. Voor een navigatiesysteem – dat na enige gewenning perfect werkt – betaal je €995 extra. De meest compleet uitgeruste Urban Cruiser kost je €28.000, die beschikt over een 1.4 liter dieselmotor en vierwielaandrijving. Het is dus zo dat de Urban Cruiser niet bepaald goedkoop start, maar voor een compleet uitgerust model is de vraagprijs dan weer redelijk.

Rijtest Toyota Urban Cruiser

Concluderend kunnen we stellen dat de Urban Cruiser perfect doet waar hij voor gemaakt is: rijden in het stadsverkeer. Het is wel jammer dat de beginprijs redelijk hoog ligt, er zijn immers kleinere stadswagens die flink wat minder kosten. Optioneel kan je je Urban Cruiser uitrusten met vierwielaandrijving, maar het nut hiervan ontgaat ons. De Urban Cruiser heeft namelijk vooral de kwaliteiten van een stadsauto en niet van een off-roader. Zo speelt zijn beperkte bodemvrijheid hem parten om echt te kunnen functioneren op het terrein.

Rijtest Toyota Urban Cruiser

Tekst: Jeroen Maes
Foto’s: Pieter-Jan Scheir

Deel dit bericht:

2 reacties op "Rijtest: Toyota Urban Cruiser 1.4 D-4D 90 pk"

  1. Mickey 06-04-2010 om 15:25

    slechtste achterbank ooit gemaakt!
    Echt geen aanrader om met deze auto mee te rijden..

  2. Werner 18-06-2010 om 10:23

    We zijn met z’n vieren twee weken gaan skien in Oostenrijk. Alles bij, ook ski’s (weliswaar in skibak). Was geen enkel probleem . Kleine koffer ??

Reageer

Reactie aan het plaatsen...