Rijtest: Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI 122 pk (2022)De gloednieuwe Volkswagen Caddy werd naast praktischer en veelzijdiger ook (véél) moderner! Rijden doet hij ook opmerkelijk beter.

Naast een blitse ID.5, T-Roc Cabrio en Arteon Shooting Brake heeft Volkswagen ook meer rationele modellen in de aanbieding waarbij de focus duidelijk op praktisch gebruiksgemak ligt. Hét toonbeeld hiervan is de Multivan … met in zijn zog de Caddy. Niet het meest sexy product uit Wolfsburg maar stiekem best wel zéér goed. En dat moet ook wel aangezien de vorige Caddy maar liefst 17 jaar meeging!


Rijtest: Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI 122 pk (2022)

Net zoals bij de nieuwe Multivan (T7) bouwt VW de Caddy nu op het MQB platform van de Golf, Tiguan en co. Voordien gebruikten ze slechts een “bestelwagen” basis. Het nieuwe platform biedt een hoop technische voordelen naast de beschikbaarheid van moderne rijhulp en veiligheidssystemen. Naast een reguliere Caddy is er opnieuw een verlengde Caddy Maxi (+35 cm). Die laatste kan je zelfs als een avontuurlijke Caddy California uitvoering krijgen! Voor de utilitaire klant is er opnieuw een Caddy Cargo (lees: multifunctionele bestelwagen).

Rijtest: Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI 122 pk (2022)

Frisse neus en modern interieur

De vijfde generatie Volkswagen Caddy mag dan nog “sterk” op zijn voorganger(s) lijken, hij is effectief volledig vernieuwd. Snelle weggevers zijn de zelfverzekerde voorbumpers, scherpe LED lichtblokken en gesloten grille (om de luchtweerstand te verminderen). Op de riante kofferklep prijkt de modelnaam sierlijk en voluit. Om die kofferklep te openen heb je wel wat ruimte nodig. Desgewenst kan je ook een klassieke (dubbele) kofferdeur krijgen … die dan weer het zicht naar achteren hindert!

Rijtest: Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI 122 pk (2022)

Naast een hoop sobere kleuren (grijs, wit of zwart) komt de Caddy desgewenst in een frisse tint, doe gerust eens YOLO en ga voor Cherry Red, Golden Green of Costa Azul! Inzake velgen is er keuze tussen 16” tot 18” exemplaren. Verdere personalisatie kan met een trekhaak, extra 12V (of zelfs 230V) stopcontacten en een versterkte batterij/alternator.

Rijtest: Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI 122 pk (2022)

Volkswagen Caddy heeft 5 of 7 zitplaatsen en tot 3.105 liter laadvolume!

Afhankelijk van de uitvoering komt de Volkswagen Caddy met vijf of zeven zitplaatsen. Een zetelconfiguratie op maat is zo gefixed – eens je de techniek weet – met de neerklapbare/uitneembare zetels. Omdat het Caddy cliënteel dat klaarblijkelijk ook frequent doet werden de zetels iets lichter om de fysieke inspanning te beperken. Met het gigantische glazen panoramadak en grote raampartijen oogt het binnenin ook aangenaam ruim. Dankzij 10 centimeter extra in de lengte is het dat ook.

Rijtest: Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI 122 pk (2022)

De Caddy is en blijft dus een praktisch ruimtewonder. Zo getuige het maximale laad- en koffervolume van 2.556 liter. De Caddy Maxi doet zelfs nog beter met 3.105 liter! Dankzij de ietwat verhoogde koetswerkbouw verkrijg je een prima zichtbaarheid rondom en gemakkelijke instap. Dat kunnen we eveneens zeggen van de dubbele schuifdeur langszij, écht handig!

Rijtest: Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI 122 pk (2022)

De generatiewisseling introduceert voornamelijk meer technologie en connectiviteit. Naast een digitaal dashboard zijn er diverse mogelijkheden inzake infotainmentsysteem (6,5”, 8,25” of 10”) met slimme navigatie, spraakassistentie, DAB, draadloze Apple CarPlay / Android Auto functionaliteit en zelfs geconnecteerde diensten.

Rijtest: Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI 122 pk (2022)

Wachten op de Caddy e-Hybrid plug-in hybride

Onder de motorkap van de VW Caddy liggen er (momenteel) enkel klassieke verbrandingsmotoren. Zo is er de 2.0 TDI diesel (102 pk of 122 pk) en 1.5 TSI benzine (114 pk) met een handgeschakelde 6-versnellingsbak of aangename DSG automaat. Voorwielaandrijving is standaard al zijn er enkele uitvoeringen met 4MOTION vierwielaandrijving. Bij de lancering (eind 2020) werd er alvast gesproken omtrent een Caddy TGI (CNG) en Caddy e-Hybrid plug-in hybride.

Rijtest: Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI 122 pk (2022)

De geteste Caddy Maxi 2.0 TDI DSG kreeg een 2.0-liter turbodiesel met 122 pk / 320 Nm (136 g/km CO2) en DSG automaat mee. De 0-100 sprinttijd werd niet gespecificeerd, wel zou de topsnelheid op 186 km/u moeten liggen. Reken op een praktijkverbruik van ongeveer 6 liter diesel per 100 km. Met een volle brandstoftank (55 liter) geraak je dus 800+ km ver.

Rijtest: Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI 122 pk (2022)

Sterk opgewaardeerd rijgedrag

Die kilometers zullen aangenaam vlot verlopen. Enerzijds dankzij de comfortabele en ergonomische AGR zetels en anderzijds door het relatief volwassen rijgedrag. Er waren tijden dat dergelijke ludospaces ook effectief zoals bestelwagens reden. Dankzij het moderne platform is dat dus verleden tijd. Afgezien van het directe stuurgevoel en zelfs een Sport rijmodus is er echter van rijdynamiek geen sprake. Comfort, daar draait het hier om. Dankzij aangedikte isolatie hoor je dat zelfs, enkel onder stevige belasting doorbreekt de TDI de stilte.

Rijtest: Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI 122 pk (2022)

Volkswagen spreek vol lof over 19 (!) aanwezige rijhulp- en veiligheidssystemen. Spiksplinternieuwe innovaties bespeuren we wel nergens maar dat mag de pret niet drukken. De Front Assist noodremfunctie (met voetgangers- en fietsersherkenning), cruise control en Lane Assist rijstrookherkenning behoren alreeds tot de basisuitrusting. Voor parkeerhulp, achteruitrijcamera, parkeerhulp/sensoren, Travel Assist (adaptieve cruise control + verkeersbordenherkenning + rijstrookassistentie), automatische grootlichten, Side Assist en Trailer Assist moet je richting de optielijst.

Rijtest: Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI 122 pk (2022)

Prijzen en concurrentie Volkswagen Caddy

Naast een naamloze basisversie is de Volkswagen Caddy ook verkrijgbaar in de Drive, Life en Style uitrustingsniveau’s. Prijsmatig loopt het van 26.100 euro (Caddy 1.5 TSI) tot 39.450 euro (Caddy Maxi TDI 4MOTION Style). Reken op een meerprijs van 1.600 euro voor de Caddy Maxi koetswerkvorm. Het kostenplaatje van de VW-5 testwagen in de Indium Grey grijstint met blitse 17″ velgen was uiteindelijk 41.490 euro waard.

Rijtest: Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI 122 pk (2022)

In dit segment vinden we ook nog de Renault Kangoo, Toyota ProAce en de Fiat Doblo terug. Recentelijk maakte de Mercedes T-Klasse zelfs zijn intrede! De Citroën Berlingo, Opel Combo en Peugeot Partner ontbreken gezien deze sinds kort enkel nog in een zuiver elektrische variant beschikbaar zijn. De nieuwe Ford Tourneo Connect staat dan weer op dezelfde technische basis als deze Caddy.

Conclusie

Echt kleurrijk, hip of uitgesproken funky zouden we de Volkswagen Caddy niet omschrijven. Wel doet hij alles wat je ervan verwacht inzake comfort, gebruiksgemak, functionaliteit, technologie en rijgedrag. Bovengemiddeld goed zelfs! Iets dat je ook ziet aan het prijskaartje dat best snel oploopt met al die beschikbare opties. De geteste Caddy Maxi 2.0 TDI DSG toonde zich gewillig met vlotte, soepele en relatief zuinige prestaties. Enkel onder belasting doorbreekt de dieselsound het prima geïsoleerde interieur. Hopelijk volgen er op (korte) termijn ook geëlektrificeerde uitvoeringen van deze vijfde generatie VW Caddy!

Overzicht:
+ Frisse looks
+ Riant gamma
+ Hogere zitpositie (= gemakkelijke instap + goede zichtbaarheid rondom)
+ Gigantisch ruim/praktisch
+ Comfortabel
+ Zuinig
+ Vlotte prestaties
+ Volwassen rijgedrag
+ Hedendaagse rijhulp, veiligheid en connectiviteit

? Meer rationeel/functioneel dan emotioneel
? Lichte besturing

– Prijs loopt op
– Dieselsound onder belasting
– Geen geëlektrificeerde motoren

Rijtest: Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI 122 pk (2022)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie volkswagen.be!