Rijtest: Volkswagen Multivan T7 L1 2.0 TSI 204 pk Style MPV (2022)Wat heeft de nieuwe Volkswagen Multivan 2.0 TSI (T7) allemaal te bieden naast zijn frisse looks, moderne technologie, aangenaam weggedrag en … héél véél gebruiksgemak?

In 1950 zag de iconische Volkswagen Transporter (ook wel “busje”, Bulli of T1 genoemd) het levenslicht. Initieel voornamelijk bedoeld voor utilitair transport maar na verloop van tijd steeg de interesse van grote(re) gezinnen. In 1990 speelde VW in op deze trend met een luxueuzere Multivan uitvoering.


Rijtest: Volkswagen VW Multivan T7 L1 2.0 TSI 204 pk Style MPV (2022)

Voor de zevende generatie Multivan (T7) ging Volkswagen nog een stap verder. De Multivan staat nu namelijk op de MQB bouwstenen van onder meer de Golf, Tiguan en Passat. Dat heeft een positieve invloed op de aanwezige techniek, technologie, afwerking en vooral het rijgedrag. De Transporter (en technisch gerelateerde Caravelle en California varianten) blijft verderbouwen op hun actuele T6.1 basis. Voor een volgende generatie werkt VW intussen samen met Ford.

Rijtest: Volkswagen VW Multivan T7 L1 2.0 TSI 204 pk Style MPV (2022)

De nieuwe Multivan blijft gelukkig trouw aan het herkenbare lijnenspel, hetzij met de hedendaagse VW designsaus en diens zachtere vormen. Desgewenst in een heerlijke retro duotone uitvoering! Hier zien we anderzijds de sobere Indium Grey tint met 18” lichtmetalen velgen. LED verlichting is standaard en voor het eerst kan je hier opteren voor intelligente IQ Light LED Matrix lichtblokken!

Ruim, ruimer, Multivan.

Cijfermatig werd deze Multivan 7 cm langer en 3,7 cm breder, de wielbasis nam ook met 12 cm toe. Op basis van klantenfeedback werd hij (zij?) tegelijk ook 4,3 cm lager, dit om gemakkelijker in ondergrondse parkeergarages te geraken. Naast de reguliere Multivan (L1) is er een verlengde Multivan XL (L2) die nog eens 20 cm langer is.

Rijtest: Volkswagen VW Multivan T7 L1 2.0 TSI 204 pk Style MPV (2022)

Met dergelijke riante buitenafmetingen zorgt parkeren of manoeuvreren sporadisch voor de nodige stress, zeker in een stedelijke omgeving. Gelukkig staan er hiervoor diverse hulpmiddelen paraat (sensoren, 360° camera, parkeerhulp). Gezien de hogere koetswerkbouw is het zicht rondom perfect terwijl instappen gemakkelijk lukt. Langs weerszijden prijken er steevast van die handige schuifdeuren! Ook de (gigantische!) kofferklep gaat desgewenst elektrisch open, soms zelf na een voetzwaaibeweging!

Rijtest: Volkswagen VW Multivan T7 L1 2.0 TSI 204 pk Style MPV (2022)

Gebruiksgemak, flexibiliteit en modeleerbaarheid, het is maar een woord voor de Multivan T7. Zo zijn er vijf, zes of zeven zitplaatsen voorhanden … die je naar hartenlust kan verwarmen, neerklappen, verplaatsen of zelfs eenvoudigweg verwijderen. In de geteste 2+2+2 configuratie kan de tweede zitrij omgedraaid worden, ideaal om op het ingebouwde (en verschuifbare!) tafeltje bijvoorbeeld te manillen.

Rijtest: Volkswagen VW Multivan T7 L1 2.0 TSI 204 pk Style MPV (2022)

Het laadvolume schommelt tussen 469 à 3.710 liter! Of zelfs tot 4.053 liter in het geval van de Multivan XL! Vervolgens kan je nogmaals 2.000 kg slepen via een uitklapbare trekhaak. Voor kleinere prullaria kan je dan weer terecht bij tientallen opbergvakken in allerhande formaten/locaties.

Rijtest: Volkswagen VW Multivan T7 L1 2.0 TSI 204 pk Style MPV (2022)

Hallo technologie

Nieuw is dan weer de doorgedreven digitalisering. Net zoals bij de andere VW modellen is de Multivan voorzien van een digitale tellerpartij, geconnecteerde diensten, een tiental USB aansluitingen en veelzijdig infotainmentsysteem. Toch hebben we nog steeds enkele ergonomische opmerkingen, onder meer die streekstrookjes voor de bediening van de airco en audio!

Rijtest: Volkswagen VW Multivan T7 L1 2.0 TSI 204 pk Style MPV (2022)

Zowaar ook optioneel aanwezig: een head-up display, LED sfeerverlichting, draadloze Apple CarPlay / Android Auto / Amazon Alexa ondersteuning, riant glazen panoramadak en het 840 Watt Harman Kardon audiosysteem! Eveneens snel merkbaar is de kwaliteitsprogressie inzake afwerking en materiaalgebruik.

Rijtest: Volkswagen VW Multivan T7 L1 2.0 TSI 204 pk Style MPV (2022)

Volkswagen Multivan is er met benzine, diesel, plug-in hybride … en zelfs zuiver elektrisch!

De Volkswagen Multivan is verkrijgbaar met een 1.5 TSI (136 pk), 2.0 TSI (204 pk) en een 2.0 TDI (150 pk). Een interessante nieuwkomer is de Multivan eHybrid plug-in hybride (218 pk) met een 10,4 kWh accupack en zuiver elektrisch rijbereik van 50 km. Een DSG automaat vinden we overal terug net zoals voorwielaandrijving. Vermoedelijk volgen er op termijn wel nog 4Motion varianten. Met de ID Buzz heeft Volkswagen alreeds een zuiver elektrische alternatief beschikbaar!

Rijtest: Volkswagen VW Multivan T7 L1 2.0 TSI 204 pk Style MPV (2022)

De VW-02 testwagen was een 2.0-liter TSI viercilinder benzine met 204 pk / 320 Nm (175 g/km CO2). Reken op een goede 9 seconden voor de nul-naar-honderd acceleratie en een topsnelheid van 200 km/u. Het testverbruik schommelde rond de 10 liter per 100 km wat niet extreem overdreven is gezien het formaat/gewicht. Significant beter doen wordt moeilijk… Met een volle brandstoftank (60 liter) geraak je ongeveer 650+ km ver.

Rijtest: Volkswagen VW Multivan T7 L1 2.0 TSI 204 pk Style MPV (2022)

Rijgedrag

Zelfs met de aanwezigheid van een Sport rijmodus en schakelflippers achter het fijne/multifunctionele stuurwiel koester je hier best geen dynamische ambities. Gelijk welke bocht blijft je daaraan ook herinneren. Wel werd het rijgedrag merkbaar beter, onder meer dankzij het directe stuurgevoel en de prima isolatie. De 2.0 TSI leverde vlotte prestaties terwijl de aangename zetels (mét armleuningen) en adaptieve dempers (DCC) voor een hoogstaand comfortgehalte zorgden. Voluit genieten dus, toch wanneer het formaat ietwat in de vingers zit.

Rijtest: Volkswagen VW Multivan T7 L1 2.0 TSI 204 pk Style MPV (2022)

Uitrusting, prijzen en concurrentie Volkswagen Multivan T7

De Multivan mag dan nog steeds op een “busje” lijken, inzake rijhulp, veiligheid en gadgets kom je hier (optioneel) niets te kort! Zo noteren we onder meer Travel Assist (adaptieve cruise control + Side Assist + Lane Assist), Car2X communicatie, Trailer Assist, Hill Start Assist, Rear Traffic Alert, verkeersbordenherkenning, noodremhulp, keyless entry/go, zetelventilatie, draadloze gsmlader …

Rijtest: Volkswagen VW Multivan T7 L1 2.0 TSI 204 pk Style MPV (2022)

De duidelijke progressie heeft logischerwijs zijn invloed op het prijskaartje. Naast een naamloze Multivan instapversie is er ook keuze tussen een Life of Style uitrustingsniveau. Goed voor een Belgische vanafprijs tussen 43.450 euro (1.5 TSI 136 pk) en 65.150 euro (eHybrid XL Style 218 pk). Met vervolgens nog de nodige ruimte om tot in de puntjes te personaliseren. Zo ging de 2.0 TSI Style testwagen van 60.000 euro naar uiteindelijk 77.127 euro!

Rijtest: Volkswagen VW Multivan T7 L1 2.0 TSI 204 pk Style MPV (2022)

In busjesland vinden we ook nog de Ford Tourneo Custom, Toyota ProAce Verso en Renault Trafic SpaceClass terug. Maar met vernieuwde insteek kan de Multivan het ook gerust opnemen tegen de premium Mercedes V-Klasse (vanaf 50.203 euro)! Naast de (goedkopere) T6.1 modellen heeft de Volkswagen verdeler ook een gloednieuwe Caddy (die eveneens op de MQB basis staat) in de aanbieding. En binnenkort de ID Buzz!

Conclusie

Voordien was het louter een aangedikte luxevariant van de utilitaire Transporter, nu biedt de gloednieuwe Volkswagen Multivan (T7) een véél sterker totaalpakket. Nog steeds extreem praktisch en flexibel maar tegelijk ook moderner, veiliger, ruimer, comfortabeler en aangenamer te rijden. Daardoor loopt het prijskaartje op, zeker met zo’n lange en aantrekkelijke optielijst. Het riante formaat (lees: parkeerstress!) is ook niet te overzien. Gelukkig kan de Volkswagen Multivan terugvallen op een ijzersterk – én sympathiek – imago.

Overzicht:
+ Frisse doch herkenbare/klassieke looks
+ Gigantisch ruim, polyvalent en vooral praktisch (!!)
+ Comfortabel
+ Luxueus dankzij hoogwaardige afwerking/materiaalkeuzes
+ Hoge zitpositie (= gemakkelijke instap en goede zichtbaarheid rondom)
+ Gezonde prestaties (2.0 TSI)
+ Breed motorengamma
+ Aangenaam/volwassen rijgedrag
+ Hedendaagse rijhulp, veiligheid, connectiviteit en gadgets

– Prijs/opties
– Formaat/gewicht/verbruik
– Interne concurrentie

Rijtest: Volkswagen VW Multivan T7 L1 2.0 TSI 204 pk Style MPV (2022)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie volkswagen.be!