Meet and Greet: Volkswagen ID Buzz + ID Buzz Cargo EV MPV MEB (2022)Pas tegen het einde van het 2022 zal de Volkswagen ID Buzz (en diens utilitaire ID Buzz Cargo) verschijnen in de showrooms. Toch konden we al eens gaan kijken/voelen!

Anno 2022 zijn de ID.3 en ID.4 modellen goed ingeburgerd in het Belgische straatbeeld. Volkswagen voegt daar binnenkort de lifestyle ID.5 aan toe met een aflopende daklijn. Toch wordt er vooral uitgekeken naar de ID Buzz!

Meet and Greet: Volkswagen ID Buzz + ID Buzz Cargo EV MPV MEB (2022)

In de voorbije jaren werden we (zeer frequent) op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen maar in februari was het dan eindelijk zover, de Volkswagen ID Buzz werd officieel voorgesteld! Met een unieke designmix van historisch correcte (T1) elementen en de futuristische ID vormgeving oogt de Buzz best geslaagd. Schattig en knap zelfs volgens sommigen, zeker in zo’n blitse duotone koetswerkkleur. Dankzij D’ieteren konden we al eens van dichtbij kennis maken met de 100% elektrische Bulli opvolger!

Meet and Greet: Volkswagen ID Buzz + ID Buzz Cargo EV MPV MEB (2022)

Volkswagen ID Buzz en ID Buzz Cargo!

Naast een reguliere ID Buzz komt Volkswagen ook met een ID Buzz Cargo voor de professionele gebruiker. Dit met twee of drie zitplaatsen en een enorme laadruimte achterin (plaats voor 2 europaletten of ongeveer vier kuub). Al slikt zo’n ID Buzz voor personenvervoer met 1.121 à 2.205 liter laadvolume ook een stevige hoeveelheid bagage!

Meet and Greet: Volkswagen ID Buzz + ID Buzz Cargo EV MPV MEB (2022)

Net zoals diens ID collega’s staat de Volkswagen ID Buzz op het flexibele MEB platform dat specifiek voor EV’s werd ontwikkeld. Dankzij de ver uit elkaar gepositioneerde wielen is er binnenin heel wat ruimte voorhanden terwijl de batterijpack mooi (en vooral laag) ingewerkt zit in de bodem. Daardoor profiteer je per direct van een hogere zitpositie en gemakkelijke instap. Ook de dubbele schuifdeuren dragen daaraan bij!

Meet and Greet: Volkswagen ID Buzz + ID Buzz Cargo EV MPV MEB (2022)

In 2022 ligt de focus initieel op de ID Buzz met vijf zitplaatsen, volgend jaar wordt dat desgewenst opgetrokken tot zes. Nadien volgt er een XL variant (4,96 ipv 4,71 meter lang) met 5, 6 of 7 inzittenden!

Meet and Greet: Volkswagen ID Buzz + ID Buzz Cargo EV MPV MEB (2022)

Hightech, veilig en comfortabel

Naast de soortgelijke interieurvormgeving komt ook het infotainmentsysteem over van de ID.3 en co. Dit in de vorm van een compacte display (5,3”) achter het multifunctionele stuurwiel met een groter touchscreen (inclusief complexe voelstrookjes) centraal in het dashboard (10” of 12”). Ondermeer met C2X technologie, geconnecteerde diensten, DAB+ radio en draadloze Apple CarPlay / Android Auto! Toekomstige updates volgen over-the-air!

Meet and Greet: Volkswagen ID Buzz + ID Buzz Cargo EV MPV MEB (2022)

Het lanceringsmodel zal een achterwielaangedreven ID Buzz met 204 pk / 310 Nm en 82 kWh batterijpack worden. Daarvan is er 77 kWh netto bruikbaar die je kan laden aan 11 kW (AC) of 170 kW (DC). Het verbruik (en bijhorend rijbereik) zijn ze momenteel nog aan het berekenen/homologeren, reken op ongeveer 400 à 450 km. Na verloop van tijd zullen er nog “motor”varianten volgen waaronder eentje met vierwielaandrijving. Of je mag dromen van een sportieve ID Buzz GTX is niet direct duidelijk…

Meet and Greet: Volkswagen ID Buzz + ID Buzz Cargo EV MPV MEB (2022)

Naast technische details en prestatiecijfers kan Volkswagen momenteel ook nog geen Belgische vanafprijzen communiceren. Die volgen normaliter wel spoedig. De productie moet tegen het einde van de zomer opgestart zijn in de fabriek van Hannover. Niet toevallig de locatie waar ze ook de Transporter en Multivan produceren. De ID Buzz is iets compacter wat parkeren gemakkelijker moet maken. De afwerking en materiaalgebruik was alreeds prima bij deze pre-productie modellen!


Meet and Greet: Volkswagen ID Buzz + ID Buzz Cargo EV MPV MEB (2022)