Rijtest: Volkswagen Multivan 2.0 TDI DSG T6.1 facelift 204 pk (2020)Geen betere manier om de opgefriste Volkswagen Multivan (T6.1) aan de tand te voelen dan tijdens een zonnige roadtrip richting het Zuiden!

Meer dan 70 jaar geleden ging de – intussen legendarische – Volkswagen Transporter (T1) in productie, een functioneel ruimtewonder dat door liefhebbers wereldwijd als Bulli wordt aangesproken. Intussen zitten we aan de zesde generatie (2015) en staat de teller op negen miljoen verkochte exemplaren!


Rijtest: Volkswagen Transporter Multivan 2.0 TDI DSG T6.1 facelift 204 pk (2020)

Voor elk wat wils

Recentelijk kreeg de volledige modelreeks een kleine opfrisbeurt (T6.1). Zo is er – in grote lijnen – de Transporter bestelwagen, Caravelle personenvervoer en luxueuze Multivan uitvoering. Kampeerliefhebbers kunnen terecht bij de stevig uitgebouwde (Grand) California!

Rijtest: Volkswagen Transporter Multivan 2.0 TDI DSG T6.1 facelift 204 pk (2020)

Volkswagen is intussen al druk bezig met de ontwikkeling van een gloednieuwe Transporter (T7), vermoedelijk in samenwerking met Ford. Tevens mogen we op afzienbare tijd (medio 2022) een productieversie van de zuiver elektrische ID.BUZZ verwachten, inclusief de nodige stijlelementen die naar de eerste Bulli verwijzen!

Rijtest: Volkswagen Transporter Multivan 2.0 TDI DSG T6.1 facelift 204 pk (2020)

De vernieuwde Volkswagen Transporter Multivan kreeg een grotere grille (die verder doorloopt), nieuwe bumpers en krachtige(re) LED lichtblokken. Extra personalisatiemogelijkheden konden uiteraard niet uitblijven met opnieuw enkele knappe duotone koetswerkkleuren. In het geval van de VW040 was dat Candy White + Copper Bronze in combinatie met 18” lichtmetalen velgen.

Rijtest: Volkswagen Transporter Multivan 2.0 TDI DSG T6.1 facelift 204 pk (2020)

Tientallen uitvoeringen met verregaande moduleerbaarheid

Met talrijke uitvoeringen biedt de Transporter voor elke doelgroep het nodige gebruiksgemak en functionaliteit. Zo konden we profiteren van 7 zitplaatsen over drie zetelrijen (2-2-3) die je naar hartenlust kan moduleren. Zo is de 3e zitbank verschuifbaar en kan je de twee middelste zetels 360° draaien (of zelfs verwijderen). Een uitklapbare/verschuifbare tafel zorgt voor de ideale omgeving om te kaarten!

Rijtest: Volkswagen Transporter Multivan 2.0 TDI DSG T6.1 facelift 204 pk (2020)Rijtest: Volkswagen Transporter Multivan 2.0 TDI DSG T6.1 facelift 204 pk (2020)

De vier eerste zitplaatsen zitten bovengemiddeld comfortabel en krijgen een dubbele armsteun mee. De hogere zitpositie creëert een gemakkelijke instap en goede zichtbaarheid rondom, dankzij een dubbele schuifdeur kunnen alle inzittenden vlotjes in/uit. De reusachtige (elektrische) kofferklep doet desgewenst dienst als bescherming tegen de regen.

Rijtest: Volkswagen Transporter Multivan 2.0 TDI DSG T6.1 facelift 204 pk (2020)

Met maximaal 5.800 liter (!!) bagage is de Volkswagen Multivan T6.1 een ruimtewonder dat zich perfect leent voor een zonnige roadtrip. Daarnaast zijn op/onder/nabij elke zitpositie ook steeds handige opbergvakken nabij.

Rijtest: Volkswagen Transporter Multivan 2.0 TDI DSG T6.1 facelift 204 pk (2020)

Modern interieur

Noemenswaardig nieuw is de digitale injectie die de Transporter T6.1 meekreeg in de vorm (maximaal 9,2″) van het nieuwe MIB3 infotainmentsysteem. Het biedt hedendaagse functionaliteit (draadloze Apple CarPlay / Android Auto!), logische opbouw/indeling en een snelle werking. Daardoor kunnen de geconnecteerde We Connect diensten en Hey Volkswagen spraakassistentie eveneens hun opwachting maken net zoals een haarscherpe digitale tellerpartij. Qua materiaalgebruik en afwerking gaat de Multivan er op vooruit, wie anderzijds een beetje moeite doet kan wel snel harde plastics terugvinden.

Rijtest: Volkswagen Transporter Multivan 2.0 TDI DSG T6.1 facelift 204 pk (2020)

Wegens (te) weinig interesse werden de 2.0 TSI benzinemotoren geschrapt uit het Transporter gamma. Je zal dus moeten kiezen voor de 2.0 TDI met vermogens van 90 pk tot 204 pk. De basisversie komt met voorwielaandrijving en een handbak, hogerop kan je ook de DSG7 automaat en 4MOTION vierwielaandrijving terugvinden.

Rijtest: Volkswagen Transporter Multivan 2.0 TDI DSG T6.1 facelift 204 pk (2020)Rijtest: Volkswagen Transporter Multivan 2.0 TDI DSG T6.1 facelift 204 pk (2020)

De geteste Multivan 2.0 TDI DSG7 4MOTION topversie rekent op een tweeliter turbodiesel met 204 pk / 450 Nm. Zelfs met een volledige zetelbezetting (inclusief bagage) ben je daarmee in staat om vlotte snelwegkilometers te maken. Op snelheid krijg je wel te maken met de nodige rijwindgeluiden, ergens te begrijpen gezien het formaat. Prestatiecijfers zijn blijkbaar minder van belang in dit segment want Volkswagen definieert enkel de topsnelheid van 199 km/u. Het praktijkverbruik ligt rond 9,5 liter wat met de grotere brandstoftank (80 liter) voor 850 km rijbereik zorgt.

Rijtest: Volkswagen Transporter Multivan 2.0 TDI DSG T6.1 facelift 204 pk (2020)Rijtest: Volkswagen Transporter Multivan 2.0 TDI DSG T6.1 facelift 204 pk (2020)

Travel in style

Dergelijke afstanden mogen geen enkel probleem vormen aangezien het prinsheerlijk vertoeven is in de Volkswagen Multivan (T6.1). De (optionele) adaptieve dempers bewijzen hun meerwaarde met een (heerlijk!) comfortabel weggedrag. Zelfs op bochtenrijke Franse (berg)wegen viel de luxueuze Duitser niet door de mand met nodige stabiliteit en precisie! De dieselmotor laat zich wel goed horen, zeker bij koudstart en/of stevige belasting. Geheel volgens de logica zijn dergelijke (reusachtige!) buitenafmetingen nefast voor kleine parkeerplaatsen of smalle straatjes, gelukkig kan je beroep doen op een achteruitrijcamera en een hoop parkeersensoren.

Rijtest: Volkswagen Transporter Multivan 2.0 TDI DSG T6.1 facelift 204 pk (2020)

Dankzij de elektromechanische (ipv hydraulische) stuurbekrachtiging kan de opgefriste Multivan nu profiteren van moderne rijhulp en veiligheidssystemen. Volkswagen spreekt zowaar over 20 nieuwkomers, wij waren vooral enthousiast omtrent de adaptieve cruise control, Lane Assist, Cross Wind Assist, Park Assist en noodremhulp. Voor de nog actieve(re) medemens met aanhangers is Trailer Assist sterk aanbevolen.

Rijtest: Volkswagen Transporter Multivan 2.0 TDI DSG T6.1 facelift 204 pk (2020)Rijtest: Volkswagen Transporter Multivan 2.0 TDI DSG T6.1 facelift 204 pk (2020)

De Transporter T6.1 bestelwagen is er vanaf 31.169 euro, de Transporter Caravelle vanaf 39.037 euro en de Transporter Multivan vanaf 43.835 euro. Vervolgens is er nog keuze tussen de Trendline, Comfortline en Highline uitrustingsniveau’s en dan pas begint het configureren écht. Uiteindelijk was onze aangename reisgenoot zowaar 84.000 euro waard.

Rijtest: Volkswagen Transporter Multivan 2.0 TDI DSG T6.1 facelift 204 pk (2020)

In het “busjes” segment kan je ook terecht bij de Toyota ProAce / Citroen Jumpy / Peugeot Expert / Opel Vivaro (die allemaal dezelfde basis delen), Ford Tourneo Custom of Renault Trafic. Al kijken we vooral naar de Mercedes V-Klasse als uitgelezen (luxe)alternatief in het geval van de Transporter Multivan.

Conclusie

De Volkswagen T6 generatie deed het reeds goed, met een doordachte (lees: beperkte) facelift willen ze dat nog even zo houden. Daarom trakteren ze de Transporter, Caravelle, Multivan en California varianten op een frisse snuit, LED achterlichten en een digitaal dashboard. De Volkswagen Multivan T6.1 maakte tijdens 2.500 testkilometers een meer dan geslaagde indruk met zijn royaal comfort, (gigantische!) binnenruimte, praktische inborst, communicatief stuurgevoel, modern interieur en handige rijhulpmiddelen/gadgets. Een leuk aangeklede configuratie vraagt wel een stevige investering net zoals je een beetje moet wennen aan het formaat. De 2.0 TDI DSG topversie met 204 pk en vierwielaandrijving toonde zich gewillig en capabel in alle omstandigheden. Benieuwd of de toekomstige ID.BUZZ ook zo’n goed rapport zal krijgen!

Overzicht:
+ Imago
+ Veelzijdigheid / sublieme praktische ingesteldheid
+ Luxe
+ Comfort
+ Aangename 2.0 TDI + DSG combinatie (vlot, soepel, alert …)
+ Hedendaagse uitrusting op vlak van connectiviteit, rijhulp en veiligheid

? Formaat vraagt enige gewenning

– Prijs/optiebeleid
– Rijwindgeluiden op snelheid
– Aanwezige dieselsoundtrack

Rijtest: Volkswagen Transporter Multivan 2.0 TDI DSG T6.1 facelift 204 pk (2020)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie volkswagen.be!