Kort Getest: Audi RS3 8Y 400 pk TFSI RS Torque Splitter (2022)De derde generatie Audi RS3 Sportback behoudt zijn 2.5 TFSI vijfcilinder en is nog steeds 400 pk sterk. Toch moet deze hyper hatch plezanter rijden, onder meer dankzij de RS Torque Splitter driftmodus!

Al het goede komt in drievoud. Bij Audi hebben ze naast een ijzersterke A3 ook een hetere S3 in de aanbieding. De diehard sportievelingen gaan uiteraard voor de RS3 topversie die eveneens een generatiewissel (codenaam: 8Y) onderging. Opnieuw zowel als vijfdeurs Sportback (hatchback) of vierdeurs Berline te verkrijgen.

Kort Getest: Audi RS3 Sportback 8Y 400 pk TFSI RS Torque Splitter (2022)

Aangedikte vormgeving

De kans is reëel dat we hier voor het laatst een RS3 zien in zijn gekende (benzine)vorm. Die is vrij gemakkelijk te herkennen aan de honingraatrooster, blitse 19” of 20” lichtmetalen velgen, brede heupen, gekleurde remzadels, hoogglanzende accenten en twee dikke ovale uitlaatmonden. Voor de circuitliefhebbers zijn er keramische remschijven én Pirelli P Zero Trofeo R semislicks beschikbaar. Een leuke gimmick zijn de LED dagrijverlichting met een checkered flag lichtanimatie!

Kort Getest: Audi RS3 Sportback 8Y 400 pk TFSI RS Torque Splitter (2022)

Naast talrijke grijstinten omvat de RS3 kleurboek twee exclusieve tinten, zijnde Kemora Grey en Kyalami Green. Desgewenst in combinatie met diverse koolstofvezelaccenten rondom. Jezelf subtiel verplaatsen in deze Kermit de Kikker uitvoering zit er niet direct in, toch klopt het visuele plaatje van de snelle Eddy Duitser. In tegenstelling tot de concurrentie kan een Audi RS3 relatief subtiel voor de dag komen. Zeker omdat een reguliere A3 (S-Line) er ook al behoorlijk scherp/sportief uitziet.

Kort Getest: Audi RS3 Sportback 8Y 400 pk TFSI RS Torque Splitter (2022)

Hoogwaardige interieurafwerking

De interieurverschillen tussen een RS3 en A3 30 TFSI zijn wel eerder klein. Tenzij je de geldbeugel openknipt en all in gaat met de optionele sportzetels, koolstofvezel/chroom/alcantara accenten, contrasterende stiknaden, gekleurde veiligheidsgordels en gekleurde middelpuntmarkering op het sportstuur. Wel nog steeds met een piekfijne afwerkingsgraad en hoogwaardige materialen.

Kort Getest: Audi RS3 Sportback 8Y 400 pk TFSI RS Torque Splitter (2022)

De 12,3” Virtual Cockpit Plus kreeg tevens enkele specifieke RS weergavemogelijkheden mee. In het 10,1” MMI infotainmentsysteem prijkt dan weer een RS Monitor die prestatiespecifieke rijparameters weergeeft (bandenspanning en temperatuur van de koelvloeistof, motor en transmissie-olie).

Kort Getest: Audi RS3 Sportback 8Y 400 pk TFSI RS Torque Splitter (2022)

Sportieve pk-krachtpatser of niet, in de koffer past er 282 liter bagage. Met de achterbank plat stijgt het laadvolume tot maximaal 1.104 liter. Voor méér laadvolume moet je richting de technisch gerelateerde RS Q3!

Kort Getest: Audi RS3 Sportback 8Y 400 pk TFSI RS Torque Splitter (2022)

Leve de vijfcilinder!

In de schaduw van de generische elektromotoren heeft Audi ook nog steeds de befaamde 2.5-liter TFSI vijfcilinder liggen. Die werd maar liefst negen opeenvolgende keren verkozen tot Engine of the Year! In de nieuwe RS3 Sportback en RS3 Berline is deze nog steeds goed voor 400 pk, de trekkracht ligt nu 20 Nm hoger op 500 Nm.

Kort Getest: Audi RS3 Sportback 8Y 400 pk TFSI RS Torque Splitter (2022)

Met launch control knal je in 3,8 seconden naar 100 km/u en bij 250 km/u is de gelimiteerde topsnelheid bereikt. Maar mits opleg kan dat verhoogd worden tot 280 of zelfs 290 km/u. Voor de volledigheid, Audi spreekt van 205 g/km CO2 en 9 liter benzine. In de praktijk mag je daar gerust enkele liters bijrekenen!

Kort Getest: Audi RS3 Sportback 8Y 400 pk TFSI RS Torque Splitter (2022)

De zeventraps S Tronic automaat met dubbele koppeling en de intelligente quattro vierwielaandrijving zijn ook nog steeds van de partij. Ondanks strenge uitstootnormen is Audi erin geslaagd om de RS3 een betrokken motorklank te geven, zeker op bedrijfstemperatuur en onder belasting. Voor het eerst beschikt het uitlaatsysteem over een volledig variabele (flappen)regeling waardoor de “emotionele belevenis” nog meer/beter tot uiting komt. En tegelijk de goede band met je buurman/vrouw blijft behouden. Wanneer dat niet hoeft kan je voor de sportuitlaat gaan!

Kort Getest: Audi RS3 Sportback 8Y 400 pk TFSI RS Torque Splitter (2022)

De nieuwe Audi RS3 Sportback is een speelvogel

Dankzij de nieuwe koppelsplitter kan deze Audi RS3 de juiste hoeveelheid vermogen zowel ertussen tussen voor- en achteras als tussen het linker- en rechterwiel achteraan. Bij een meer dynamische rijstijl verhoogt de RS Torque Splitter het aandrijfkoppel naar het buitenste wiel met de hogere wielbelasting, wat de neiging tot onderstuur beperkt.

Kort Getest: Audi RS3 Sportback 8Y 400 pk TFSI RS Torque Splitter (2022)

We besparen jullie de verdere technische details maar “op een afgesloten circuit” moet het zo mogelijk zijn om gecontroleerd te schuiven (lees: driften). Op een natte testpiste nabij het Circuit van Zolder konden we deze Instagram/TikTok feature uitproberen. Mits enig aanleg/talent en de nodige toewijding krijg je de achterzijde vlotjes in beweging, toch mits stevig bruuskeren. Of het ook zo soepel gaat op droog asfalt hebben we niet geverifieerd.

Kort Getest: Audi RS3 Sportback 8Y 400 pk TFSI RS Torque Splitter (2022)

Wat we wél konden vaststellen op verharde ondergrond is het (onvermoeibare) enthousiasme en betrokken stuurgevoel van de RS3. Zeker in de nieuwe RS Performance rijmodus die specifiek werd ontwikkeld voor (intens) circuitgebruik … maar dan met een comfortabele(re) demping. Daarmee kon testpiloot Frank Stippler alvast een recordtijd (7:40.748) neerzetten op de befaamde Nürburgring. Voor het eerst zijn er ook adaptieve dempers beschikbaar!

Kort Getest: Audi RS3 Sportback 8Y 400 pk TFSI RS Torque Splitter (2022)

Prijzen en concurrentie RS3 Sportback

Een reguliere A3 Sportback kost minstens 27.350 euro, in het geval van de S3 Sportback wordt dat 49.720 euro. De RS3 Sportback begint pas bij 62.830 euro en zelfs dan is er voldoende ruimte voor de nodige personalisatie en leuke extra’s. De testwagen was daardoor 80.630 euro waard! Wanneer je een RS3 Berline verkiest moet je 2.000 euro extra rekenen.

Kort Getest: Audi RS3 Sportback 8Y 400 pk TFSI RS Torque Splitter (2022)

Met een dergelijk (hyper)pretpakket is het overduidelijk dat de RS3 Sportback zich tot de Mercedes-AMG A45 S (421 pk, vanaf 72.237 euro) richt. Al zit de begeerlijke vijfcilinder ook in de RS Q3, TT RS en CUPRA Formentor VZ5. De Volkswagen Golf R (320 pk, vanaf 53.365 euro) biedt een soortgelijk totaalpakket, hetzij met slechts vier cilinders. Inzake betrokken rij- en glijplezier is het uitkijken naar wat BMW met de nieuwe M2 Coupé gaat doet.

Conclusie

Nog steeds behoorlijk duur, zowel inzake aankoop, opties en benzine. Wel wederom waanzinnig vlotjes (understatement) en steevast inzetbaar dankzij de vierwielaandrijving, aangename transmissie en performante remmen. Zonder onnodige spoilers ook opnieuw subtiel, toch als je wegblijft van die te gekke Kyalami Green koetswerkkleur. Wel ging de nieuwe Audi RS3 Sportback en RS3 Berline er sterk op vooruit inzake interieurafwerking/materiaalkeuze, uitrusting en betrokkenheid. Dit dankzij de introductie van verfijndere rijmodi/rijdynamiek die voor extra scherpte – en leute! – zorgen. Speelvogels hebben anderzijds voldoende aan de drift modus.

Overzicht:
+ Sportieve – doch subtiele – vormgeving
+ Charismatische vijfcilinder
+ Motorkarakter
+ Speels(er)
+ Soundtrack
+ Afwerkingskwaliteit
+ Wegligging
+ Remkracht
+ Veiligheid, gadgets en rijhulpmiddelen

? Té gemakkelijk om écht snel te rijden
? Beperkte meerwaarde RS Torque Splitter

– Prijs/opties
– Interne concurrentie
– Stevig verbruik

Kort Getest: Audi RS3 Sportback 8Y 400 pk TFSI RS Torque Splitter (2022)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie audi.be!