Rijtest: Audi Q5 50 TDI 286 pk SUV facelift (2021)De opgewaardeerde Audi Q5 SUV komt met hightech achterlichten, moderne(re) uitrusting en een sportief ogende Q5 Sportback koetswerkvariant!

De tweede generatie Audi Q5 SUV werd in 2016 voorgesteld en schopte het gezien zijn populaire koetswerkvorm, praktische inborst, hedendaagse technologie en premium merklogo tot bestseller. Met een beperkte facelift wil de Duitse autobouwer uit Ingolstadt dat succesverhaal nu verderzetten. Naast hightech OLED achterlichten is de Q5 Sportback koetswerkvorm dé grootste nieuwigheid.

Rijtest: Audi Q5 50 TDI 286 pk SUV facelift (2021)

Het aangescherpte koetswerkdesign van dit bijzonder succesvolle model benadrukt de Q-identiteit”, zo omschrijft Audi de wijzigingen aan de buitenkant. Wij zien vooral een grotere – en lager gepositioneerde – singleframe grille en aangepaste bumpers. Daardoor werd de Q5 19 mm langer.

Rijtest: Audi Q5 50 TDI 286 pk SUV facelift (2021)

(O)LED THERE BE LIGHT

Achteraan prijkt er wel een interessante nieuwigheid. De optionele OLED achterlichten komen met drie lichtsignaturen op basis van je rijmodi/voorkeur. En dankzij een nabijheidssensor worden ze geactiveerd wanneer er iemand te dicht (minder dan 2 meter) komt. Vorsprung durch Technik!

Rijtest: Audi Q5 50 TDI 286 pk SUV facelift (2021)

Ook nieuw zijn de District Green en Ultra Blue koetswerkkleuren, al dan niet in combinatie met de contrasterende Black Trim Pack. Naast de standaarduitvoering is er nog steeds keuze tussen de Advanced Line en sportief ogende S Line uitvoering. Qua velgen gaat het van 17” tot 21”.

Rijtest: Audi Q5 50 TDI 286 pk SUV facelift (2021)

Hoogwaardige interieurafwerking

De vernieuwde Audi Q5 SUV doet het zonder ingrijpende interieurverschillen tenzij je het krachtigere 10,1” MMI infotainmentsysteem meetelt. Nu met touchscreen functionaliteit en geconnecteerde diensten, spraakassistentie, DAB+ en zelfs Amazon Alexa ondersteuning. Optioneel met de 12,3” digitale Virtual Cockpit Plus en een head-up display. Op vlak van afwerking en materiaalkeuze is er weinig reden tot klagen.

Rijtest: Audi Q5 50 TDI 286 pk SUV facelift (2021)

Met de verschuifbare achterbank maak je zelf de keuze tussen (extra) beenruimte of bagageruimte. Die omvat 520 liter of tot 1.520 liter met de achterbank plat.

Rijtest: Audi Q5 50 TDI 286 pk SUV facelift (2021)

De variabele plooibare vloermat en elektrische kofferklep zijn gratis. Met de optionele (uitklapbare) trekhaak mag je nog eens 2.400 kg (geremd) trekken!

Rijtest: Audi Q5 50 TDI 286 pk SUV facelift (2021)

Breed motorengamma

De Audi Q5 is te verkrijgen met een opgewaardeerde 2.0-liter TDI dieselmotor (o.a. 12V mild hybride techniek) met 136 pk (30 TDI), 163 pk (35 TDI) en 204 pk (40 TDI), de 286 pk sterke 3.0-liter TDI (50 TDI) is een zescilinder. Benzinerijders zijn aangewezen op de 265 pk sterke 2.0-liter (45 TFSI). Diezelfde viercilinder vormt ook de basis voor de 50 TFSI e (299 pk) en 55 TFSI e (367 pk) plug-in hybrides. In tegenstelling tot de SQ7 en SQ8 blijft het SQ5 topmodel trouw aan zijn 341 pk sterke drieliter turbodiesel.

Rijtest: Audi Q5 50 TDI 286 pk SUV facelift (2021)

De zilveren AUDI-04 testwagen was een 50 TDI waarbij een 3.0-liter V6 TDI voor 286 pk / 620 Nm (212 g/km CO2 WLTP) zorgt. Dit in combinatie met de 8-traps Tiptronic automaat en quattro vierwielaandrijving. Goed voor een 0-100 sprint in slechts 5,7 seconden en een topsnelheid van 240 km/u. Theoretisch zou 8,1 liter diesel volstaan om 100 km af te leggen, wij verbruikten slechts nipt meer. De riante brandstoftank (70 liter) creëert een royaal rijbereik (800+ km).

Rijtest: Audi Q5 50 TDI 286 pk SUV facelift (2021)

Audi Q5 rijgedrag

De potente 3.0 V6 TDI blijft grotendeels op de achtergrond, enkel bij koudstart of stevige belasting laat hij van zich horen met de typische (rauwe) motorklank. Desondanks de aanwezigheid van een Sport rijmodus in de Audi Drive Select keuzeschakelaar focust deze Q5 SUV zich liever op het (hoogstaande) comfortgehalte. Dit met een zeer soepele/alerte loopcurve, vlotte prestaties en feilloze wegligging. En een karrenvracht aan trekkracht!

Rijtest: Audi Q5 50 TDI 286 pk SUV facelift (2021)

Wie écht wil zou onverharde wegen kunnen opzoeken en gebruik maken van onder meer de afdaalhulp en de offroad/allroad rijmodi. Maar om daaraan je knap interieur vuil te maken?!

Rijtest: Audi Q5 50 TDI 286 pk SUV facelift (2021)

De Audi Q5 komt standaard met Pre Sense City (noodremhulp met voetgangers/fietsersherkenning), LED koplampen, cruise control, parkeersensoren (achteraan) en een licht/regensensor. Met de eindeloze optielijst kan je naar hartenlust personaliseren mits het budget meewil. Denk aan sportzetels met massagefunctie, Bang&Olufsen 3D Sound, rode remklauwen, verduisterde ramen achteraan en airco met drie zones. Maar evengoed decoratieve inlegplaatjes in grijsbruine naturel berkenhout.

Rijtest: Audi Q5 50 TDI 286 pk SUV facelift (2021)

Prijzen en concurrentie

De lokale Audi verdeler wil minstens 45.570 euro (30 TDI Attraction) zien alvorens er gepraat kan worden omtrent een Q5 bestelbon. De geteste 50 TDI S Line quattro 286 pk Tiptronic ging met wat extra’s van 64.660 euro uiteindelijk naar 94.340 euro! De Q5 Sportback vraagt nogmaals een opleg van ongeveer 2.100 euro.

Rijtest: Audi Q5 50 TDI 286 pk SUV facelift (2021)

Binnen zijn segment komt de Audi Q5 uit tegen de Mercedes GLC (vanaf 47.311 euro), BMW X3 (vanaf 48.650 euro) en Volvo XC60 (vanaf 48.650 euro). Wie minder leasebudget ter beschikking heeft of het vertikt om dergelijke premium prijzen te betalen kan (ruimschoots) terecht bij de Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan, Jeep Compass en consorten.

Conclusie

Onder het motto “never change a winning team” vond Audi het voldoende om de populaire Q5 SUV slechts (héél) minimaal bij te schaven. Met de grotere grille oogt de Duitse SUV imposant(er) en karaktervol(ler) terwijl je met de geanimeerde OLED achterlichten iets kan vertellen op café/aan de buurman. Binnenin blijft het een ruim/praktisch geheel met hoogwaardige materialen/afwerking in een strak designjasje.

Bij de Audi Q5 primeert nog steeds comfort op sportiviteit, zeker wanneer je de luchtvering aanvinkt in de optielijst. De 50 TDI motorisatie (lees: 3.0 V6 TDI) toont perfect aan dat er weinig mis is met een potente, soepele en zuinige dieselmotor. De Q5 Sportback nieuwkomer springt snel in het oog met zijn aflopende/hippe/lifestyle daklijn, maar die is nog eens duurder!

Overzicht:
+ Strakke/knappe vormgeving
+ Hoogtechnologisch interieur
+ Riante binnenruimte + laadvolume
+ Afwerkingskwaliteit + materiaalkeuze
+ Comfortabel rijgedrag
+ Heerlijke 50 TDI V6 prestaties (vlot, soepel, aangenaam)
+ Wegligging
+ Hedendaagse rijhulp, connectiviteit, gadgets en veiligheid

– Beperkte visuele verschillen met voorganger
– Prijs/optiebeleid
– Rauwe dieselsoundtrack onder belasting/koudstart
– Onhandige bediening cruise control
– Stevige concurrentie

Rijtest: Audi Q5 50 TDI 286 pk SUV facelift (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie audi.be!