Officieel: Audi SQ5 TDI facelift (2020)Ook de potente Audi SQ5 TDI wordt opgefrist.

Desondanks de vernieuwde SQ7 en SQ8 hun dieselmotor ingewisseld hebben voor een benzineversie blijft de Audi SQ5 trouw aan zijn dieselmotor. Net zoals de reguliere Q5 SUV wordt ook de topversie opgefrist, de 3.0-liter V6 is hier 341 pk / 700 Nm sterk (zowaar 6 pk minder dan voordien). Daarmee doe je slechts 5,1 seconden over de 0-100 sprint en bij 250 km/u zit je op de (elektronisch begrensde) topsnelheid. Eveneens interssant, het nieuwe 48V mild hybrid systeem (MHEV) recupereert energie waar mogelijk!

Op visueel vlak volgt de SQ5 de Q5 met een nieuwe grille, nieuwe 20” lichtmetalen velgen en hightech (optionele) OLED lichtblokken achteraan die kunnen “communiceren” dankzij allerhande animaties. De nieuwe (nu ronde) uitlaatmonden achteraan moeten een karaktervolle sound produceren … die binnenin nogmaals geaccentueerd word. Daar zien we trouwens een relatief “oldschool” interieur als we de rest van de Audi modellen bekijken.

In theorie kan een diesel nooit écht sportief zijn, in de praktijk hebben diverse autoconstructeurs (met Audi voorop) bewezen dat zoiets toch mogelijk blijkt te zijn. In het geval van de SQ5 met dank aan de slimme quattro vierwielaandrijving (met max 70% vooraan of 85% achteraan), snelle 8-traps Steptronic automaat, sportophanging (-30mm) en adaptieve dempers. Nog straffer kan je het maken met de optionele luchtvering, differentieel achteraan, 21″ velgen én rode remkauwen.

De herwerkte Audi SQ5 TDI wordt gebouwd in de Mexicaanse fabriek nabij San José Chiapa en komt in december op de Belgische markt. Voorzie daarvoor minstens 72.600 euro.