Kort Getest: Hyundai i30 Fastback N (2019)Wat GTI is bij Volkswagen is tegenwoordig N bij Hyundai. De Koreanen hebben hun start niet gemist en na de succesvolle i30 N is het nu tijd voor een snelle versie van de origineel gelijnde i30 Fastback. Opnieuw een voltreffer?

Hoewel de meeste marketingafdelingen het graag anders zouden zien, vragen performance derivaten tijd om te rijpen. Bij Hyundai zagen ze het anders en moest het eerste model meteen indruk maken. Ze schakelden daarom de hulp in van gerenommeerde namen. Niet in het minst de Duitser Albert Biermann, die zijn zitje bij BMW M inruilde voor een bureau bij de Koreanen. Niet dat hij daarvoor naar de andere kant van de wereld moest, want Hyundai ontwikkelt zijn Europese modellen al lange tijd nabij (en op!) de Duitse Nürburgring.

Kort Getest: Hyundai i30 Fastback N 275 pk (2019)

Om de i30 N tot een succes te maken lieten Biermann en de zijnen niets aan het toeval over. Enerzijds werd de i30 N gezegend met potente 2.0-liter turbobenzine, maar anderzijds ook met een heleboel mechanische elementen die intussen cruciaal zijn voor een bijna 300 pk sterke voorwielaangedreven hatchback. Denk aan extra koetswerkverstevigingen, een intelligent sperdifferentieel, plakkerig rubber, krachtige remmen, een actieve uitlaat en tot slot adaptieve dempers, voor een combinatie van precisie maar ook comfort.

Kort Getest: Hyundai i30 Fastback N 275 pk (2019)Kort Getest: Hyundai i30 Fastback N 275 pk (2019)

Toegegeven, niet al deze zaken sieren de instapversie maar deze Fastback N zal in België alleen met de 275 pk versie “Performance” beschikbaar zijn. De mechanische ingrediënten zijn dus dezelfde gebleven. Net als de wielbasis die identiek is aan die van de vijfdeurs. Het zwaartepunt ligt dan weer ietsje lager dankzij de marginaal lagere dakhoogte. En achteraan zet de Fastback 17 kg extra op de weegschaal waardoor, zeker met al zijn opties, aftikt op toch bijna 1.600 kg.

Kort Getest: Hyundai i30 Fastback N 275 pk (2019)

In ruil voor die stevige massa krijg je een bijzonder knappe vierdeurs met de juiste stance, accenten en alle mogelijke comfortsnufjes. Net als in de hatchback word je in het interieur verwelkomt door twee knappe en elektrisch verstelbare kuipstoelen. Deze staan daardoor misschien nét iets hoger dan je eventueel had gewild, zeker voor grotere chauffeurs, maar bieden niettemin veel steun en zitcomfort en een comfortabele rijpositie.

Kort Getest: Hyundai i30 Fastback N 275 pk (2019)Kort Getest: Hyundai i30 Fastback N 275 pk (2019)

De rest van het interieur gaat door op datzelfde elan met een ergonomisch gevormd sportstuur dat net dun genoeg is op de juiste plaatsen, een kort pookje en goed gepositioneerde pedalen. Kortom alles wat je mag verwachten van een sportief model. Hyundai legt maar al te graag de klemtoon op het feit dat N-modellen effectief voor het circuit ontwikkelt zijn, en dat is ook bij deze Fastback het geval.

Daarom krijgen we niet alleen de tijd de Fastback N op de openbare weg te ontdekken, maar ook het circuit van Maspalomas dat vlak naast de Atlantische Oceaan ligt nabij een piepklein vliegveldje. Vandaar ook dat de start- en landingsbaan deel uitmaakt van de piste. De gekozen omloop weet te verrassen met een combinatie van trage/snelle bochten, een lang recht stuk en dus veel variatie. De ideale plaats dus om de Fastback N aan de tand te voelen.

Kort Getest: Hyundai i30 Fastback N 275 pk (2019)

Hier komt ook de N-modus van de boordcomputer van pas. Deze zet de dempers op hun meest stijve stand, verscherpt de gasrespons, het gewicht van de stuurservo en activeert de actieve uitlaat en het elektronisch gestuurd mechanisch sperdifferentieel, terwijl ook het ESP iets meer beweging toelaat. Ideaal voor op biljartvlak asfalt, maar misschien iets minder voor op Belgisch tarmac. Gelukkig beschikt de N daarom ook over een te personaliseren modus waarbij je bijvoorbeeld ook voor de snelle gasrespons en dempers op comfort kunt kiezen.

Kort Getest: Hyundai i30 Fastback N 275 pk (2019)

Toch heeft de stijfste modus wel degelijk een bestaansrecht. Want op het circuit komt de extra precisie en koetswerkcontrole echt wel van pas. Bovendien is de ophanging nog steeds voldoende soepel wanneer nodig en zal je het chassis moeilijk van de wijs brengen. Zelfs wanneer je de kerbs nogal enthousiast neemt, sputtert de Fastback niet tegen. Tijdens het uitaccelereren toont het slimme differentieel dan weer zijn absolute meerwaarde. Ondanks de grote hoeveelheid vermogen en koppel zet de voortrein al zijn power opvallend vlot neer en kan je telkens vroeg op het gas.

Kort Getest: Hyundai i30 Fastback N 275 pk (2019)Kort Getest: Hyundai i30 Fastback N 275 pk (2019)

Diezelfde efficiëntie vind je ook terug in de remmanoeuvres waar de Brembo’s schijnbaar weinig moeite hebben met de 1.600 kg zware Fastback. En ook al mocht dat uiteraard minder zijn, dankzij de goed nijpende stoelen blijf je in de (snelle) bochten goed op je plaats. Maar hoe zit dat op de openbare weg?

Kort Getest: Hyundai i30 Fastback N 275 pk (2019)

In de meest comfortabele setting toont de Fastback N zich van zijn braafste kant. Zozeer zelfs dat je soms zou vergeten met een potente bolide onderweg te zijn. Speciaal voor de Fastback introduceerden de ingenieurs enkele specifieke chassiswijzigingen. Het doel? Meer comfort en minder neiging tot overstuur. Zonder daarom aan rondetijden te moeten inboeten.

Kort Getest: Hyundai i30 Fastback N 275 pk (2019)

Met het mes tussen de tanden valt er op de openbare weg echter minstens zoveel lol te beleven als op het circuit. Daarbij kan je de 2.0-liter turbo enerzijds erg lui rijden dankzij de riante hoeveelheid koppel van 353 Nm (378 Nm via overboost) die reeds beschikbaar is vanaf 1.450 tpm, maar ook hoogtoerig. Ook al loont het niet noodzakelijk om telkens de rode zone op te zoeken. De motor zelf is voor de rest een typische moderne turbomotor met directe injectie die niet meteen bulkt van het karakter, maar gelukkig wel kan rekenen op een pruttelende uitlaat met plofjes allerhande.

Conclusie
De Hyundai i30 Fastback N is dus een knappe en vooral originele toevoeging aan het gamma. De wijzigingen aan het chassis en de ophanging hebben de Fastback extra comfort en precisie gegeven, waardoor hij aan de ene kant iets minder speels is dan de hatchback, met name als je de achterkant wil laten meesturen, maar anderzijds nog polyvalenter voor de dag komt. Kostprijs? Zo’n 1.950 euro extra tegenover de i30 N hatchback (met Performance Pack) of 37.499 euro om precies te zijn. Of hij dat echt waard is zal je voor je zelf moeten uitmaken. Zeker omdat de chassiswijzigingen van de Fastback hun weg zullen terugvinden naar de hatchback. Maar wie origineel voor de dag wil komen is bij de Fastback N zeker aan het juiste adres. Niet iedereen wil immers de waanzin van een Civic Type R op zijn oprit parkeren…

Overzicht:
+ Prestaties
+ Comfort
+ Looks
+ 5 jaar garantie
+ Uitgebreide standaarduitrusting

– Tikkeltje minder speels
– Stevig gewicht

Kort Getest: Hyundai i30 Fastback N 275 pk (2019)

Tekst: Pieter Ameye