Officieel: Ferrari 488 Pista (2018)Met de 488 Pista – Italiaans voor circuit – haalt Ferrari het doek van de extreme versie van de 488 GTB!

In navolging van de 430 Scuderia voor de F430 en de 458 Speciale voor de 458 Italia zal Ferrari op het Autosalon van Genève de 488 Pista presteren, een straffe(re) variant op basis van de 488 GTB. Pista – zoals bij de gelijknamige Abarth – staat voor ultieme circuitprestaties in tegenstelling tot de geruchten/verwachingen dat Ferrari zou gaan voor de 488 GTO benaming.

De bestaande 3.9-liter geblazen achtcilinder werd op diverse vlakken aangepast op basis van de 488 Challenge, een volwaardige racewagen. In deze (straatlegale) configuratie goed voor 720 pk en 770 Nm, voldoende om in 2,85 seconden het eerste honderdtal aan te tikken vanuit stilstand. Nul-naar-tweehonderd klaar je in 7,6 seconden en zo gaat het nog wel even door tot wanneer je in de buurt komt van 340 km/u.

Dankzij een dieet van 90 kg (ten opzichte van de 488 GTB) en diverse doelgerichte aanpassingen zoals een straffere ophanging, slimme aerodynamica en vooruitstrevende rijhulpmiddelen moet deze Ferrari 488 Pista tot héél wat in staat zijn. Toch wanneer je goed overweg kan met een dergelijke brok vermogen, zowel mechanisch als op financieel vlak. Op een officiële Belgische vanafprijs is het nog even wachten maar ga er maar vanuit dat je minimaal 250.000 euro op tafel zal moeten leggen in het geval dat Ferrari je voldoende “Ferrari minded” acht om een 488 Pista te mogen kopen!

De grootste speelkameraad/concurrent voor deze Ferrari 488 Pista vinden we terug in Sant’Agata Bolognese (Lamborghini Huracan Performante), Zuffenhausen (Porsche 911 GT2 RS) en Woking (McLaren 720S), we zijn benieuwd wie er hier als winnaar – onder de winnaars – naar buiten komt!