Rijtest: Nissan Micra 1.2 DIG-S

Nissan Micra DIG-S 2014 - Header
De tofste motor in het Nissan gamma is tegelijkertijd ook de zuinigste, wat wil je nog meer?

Nissan heeft de vierde generatie van haar kleinste een grondige opfrisbeurt gegeven. En hoewel de Micra in zo’n 56 landen wereldwijd te koop is, kan enkel de Europese markt genieten van deze facelift. Onderin vinden nog steeds de ecologische driecilinder 1.2 DIG-S benzinemotor. Met een CO2 uitstoot van slechts 95 gram/km en een opgegeven verbruik van 4,1 l/100 km is een zelfontbrander overbodig in de Micra. Bovendien levert de motor 98 pk, wat in zo’n klein autootje al snel leidt tot een klein feestje.

Rijtest Nissan Micra DIG-S Facelift 05

Langs buiten ziet de Micra er een pak levendiger uit dan voorheen. Vooraan zijn de kleine mistlampen om te beginnen in een driehoekig chroom omhulsel gestoken. Het logo kreeg een meer prominente plaats centraal in de grille en wordt net als andere nieuwe Nissans omhuld door een chroom sierstuk. De grille zelf is vanaf heden in een honingraatmotief uitgevoerd. Verder zijn de koplampen iets minder bol en schattig getekend. Zijdelings zijn er nagenoeg geen wijzigen te zien op nieuw lichtmetalen velgen na. Voortaan is er de keuze tussen 15 en 16 inch. Achteraan werd de achterbumper verder opvallend dikker getekend waardoor de kofferklep een beetje zit weggezonken. Vandaar dat er onderaan een soort spoiler werd opgeplakt. Als laatste kregen de achterlichten LED’s achter het plastic.

Rijtest Nissan Micra DIG-S Facelift 08

Binnenin bleven de wijzigingen iets beperkter, maar ze geven de Micra wel een volledig andere look. Net zoals in de Note werden de centrale luchtmonden, het infotainmentsysteem en de klimaatcontrole in een opzetstuk gestoken, uitgevoerd in zwarte pianolak. Het trekt alle aandacht en verdoezelt de verder nogal sobere materiaalkeuze. Verder zouden de deurpanelen en zetels van betere materialen gemaakt zijn. Dat laatste kunnen we alvast bevestigen. Net zoals in de Note zitten de zetels zeer comfortabel en bieden ze de nodige steun. Ook het instrumentenpaneel is licht gewijzigd wat het aflezen van de boordcomputer vereenvoudigt. Aan de passagierszijde vinden we voor het eerst een USB- en AUX-aansluiting net onder de -hetzelfde geldt voor de Note- minder praktische bergruimte uitgevoerd in harde plastic.

Rijtest Nissan Micra DIG-S Facelift 11

Rijtest Nissan Micra DIG-S Facelift 12Rijtest Nissan Micra DIG-S Facelift 13

Andere nieuwigheden zijn de personalisatiemogelijkheden zowel binnenin als langs de buitenzijde. Zo kan u bijvoorbeeld met kleuraccenten werken die zowel op de spiegelkappen als binnenin op de versnellingspook, vloermatten en luchtmonden terug te vinden zijn. Verder zijn er ook enkele stickers beschikbaar op de koets mee op te leuken. Het Nissan Connect 2.0-systeem is voortaan ook in de Micra terug te vinden. Zo kan u bijvoorbeeld kiezen voor de zuinigste route of u kan op voorhand uw route op de computer ingeven en vervolgens importeren in het infotainmentsysteem. Bovendien beschikt de Micra in de twee hoogste uitrustingsniveaus over het Parking Slot Measurement systeem dat meet of een parkeervak groot genoeg is. Daarenboven komt er in het hoogste uitrustingsniveau Tekna Suedine zetelbekleding met dubbele stiknaden.

Rijtest Nissan Micra DIG-S Facelift 07

De Micra zoals wij hem reden, uitgevoerd in Platinum Sage grijs gecombineerd met het 16 inch lichtmetaal en de spoiler achterop, ziet er best een guitig autootje uit. Toch zal het “bolleke” niet direct worden gekocht door alfamannetjes of mannen in het algemeen. Dat neemt niet weg dat wij er stiekem zeer graag mee op de baan waren. Dat alles is te danken aan de Direct Injection Gasoline-Supercharged motor. Eerdere ervaringen met driecilinders leerden ons om snel op te schakelen en vooral niet hoog in toeren te gaan. Het klinkt meestal niet zo gezond. Aanvankelijk namen we deze rijstijl aan tot we aan de oprit van de autostrade onvermijdelijk hoog in toeren moesten gaan. Daar werden we getrakteerd op een zeer aangenaam retro geluid. Sindsdien creëerden we kansen om zoveel mogelijk de toerenbegrenzer te kunnen opzoeken. Het toffe bij deze kleine motoren in tegenstelling tot grotere krachtcentrales in snelle wagens is dat je in 3 à 4 versnellingen hard mag optrekken zonder hoogst illegale snelheden te halen. Bij een pk-monster kan je hooguit 1 à 2 maal genieten van het hoge toeren geluid.

Rijtest Nissan Micra DIG-S Facelift 01

Verder rijdt de Micra best aangenaam. Zo hebben we in de Micra geen last van een vervelend stuurgevoel zoals in de Note wel het geval was. Ook de remmen doen hier normaal hun werk en is de draaicirkel zeer klein. Een positief punt van de Note, de ruimte op de achterbank, vinden we ook hier terug. Zowel aan been- als hoofdruimte is er geen tekort. Ook het instappen gaat vrij vlot. Zelfs de kofferruimte is niet onaardig, maar het blijft natuurlijk een compacte wagen. Verder doen alle hulpsystemen zoals automatische lichten en -ruitenwissers, parkeersensoren, elektrisch inklapbare buitenspiegels en keyless entry wat van ze verwacht wordt. Een klein minpuntje is dat de klimaatcontrole niet op halve graden Celsius kan worden ingesteld.

Rijtest Nissan Micra DIG-S Facelift 02

Nissan hanteert vier uitrustingsniveaus voor de Micra: Visa, Acenta, Connect Edition en Tekna. De prijs begint bij €12.290 voor de Visa en bedraagt minimum €16.090 voor de Tekna. Pas vanaf de Acenta (€13.990) krijg je o.a. een in hoogte verstelbare bestuurderszetel, radio/CD met 4 luidsprekers, tweedelig neerklapbare achterbank, LED achterlichten, met leder bekleed multifunctioneel stuurwiel en Bluetooth. De Tekna, zoals onze testwagen, heeft standaard o.a. een panoramisch dak, Intelligent Key, elektrisch inklapbare en verwarmde buitenspiegels en suedine zetelbekleding met dubbele stiknaden. De totaalprijs van onze testwagen bedraagt weliswaar meer dan €19.000.

Rijtest Nissan Micra DIG-S Facelift 06

Conclusie
De DIG-S motor die al vanaf het goedkoopste uitrustingsniveau te verkrijgen is, raden we zeker aan. Niet alleen is het een aangename motor om mee te rijden, maar ook een zuinige. Als bestuurder zit je in zeer comfortabele zetels en kan je alles intuïtief bedienen. De besturing is oké en de draaicirkel zeer klein. Ook de passagiers op de achterbank zitten comfortabel dankzij voldoende hoofd- en beenruimte. Dat maakt samen met de compacte afmetingen en de redelijke bergruimte van de Micra een praktisch stadswagentje.

Overzicht

+ 1.2 DIG-S
+ Oogt veel jonger
+ Ruimte achteraan

– Prijs loopt snel op

Rijtest Nissan Micra DIG-S Facelift 09

Tekst & Foto’s: Wim Van Cuyck

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...