Rijtest: Volkswagen Golf Sportsvan 1.6 TDINa bijna tien jaar mag de Volkswagen Golf Plus op pensioen en komt de Sportsvan hem vervangen. Kan de nieuwe naam hem de nodige imagoboost geven?

De Volkswagen Golf is een principe in de autowereld. Niet de meest spannende of aantrekkelijke wagen, maar misschien wel de beste als je het geheel wat rationeler bekijkt. Ook voor de zonnekloppers, volumefanaten of sedanliefhebbers zijn er steevast Golf-uitvoeringen beschikbaar, al duurde het tot 2005 wanneer Volkswagen de Golf Plus voorstelde. Als MPV combineerde hij de compactheid van de hatchback met de bruikbaarheid van een Variant, het beste van de twee werelden zeg maar. Met net geen miljoen verkochte exemplaren deed de Golf Plus het ook zeker niet slecht, al scoorde de wagen vooral bij het oudere publiek . Met een nieuwe naam wil Wolfsburg zich terug in de kijker spelen bij de jongere gezinnen.

Rijtest: Volkswagen Golf Sportsvan 1.6 TDI

Visueel zie je al vanaf honderd meter ver dat je hier te maken hebt met een Volkswagen Golf derivaat, al krijgt de Sportsvan een volledig nieuwe carrosseriebouw. Het geheel oogt vrij harmonieus en toch ietwat sober, de karakterlijnen en chroom omlijsting moeten het geheel toch wat opfleuren. Afhankelijk van de gekozen uitvoeringsvorm (Trendline of Highline) krijgt je een aantrekkelijker geheel met zwarte dakrails, Xenon koplampen of verdonkerde achterruiten. Toch zal je om écht aandacht te scoren waarschijnlijk moeten opteren voor een opvallende koetswerkkleur (+ €460) of blitse 16″, 17″ of zelfs 18″ velgen (vanaf €481). Een meer avontuurlijke Sportsvan Cross staat momenteel nog niet op de planning, maar zeg nooit nooit natuurlijk!

Rijtest: Volkswagen Golf Sportsvan 1.6 TDIRijtest: Volkswagen Golf Sportsvan 1.6 TDI

Voor het interieur werd alles wel één-op-één overgenomen uit de recentste Golf. Oerdegelijk zou een bekende West-Vlaamse ondernemer het omschrijven, terwijl anderen het misschien toch wel wat saai vinden. De afwerkingsgraad is hoe dan ook in beide gevallen bijzonder hoog, zoals we het wel vaker van de Duitsers gewend zijn. De telemetrie is behoorlijk clean, terwijl het optionele navigatie- en multimediasysteem zijn kunnen al meermaals heeft bewezen. De zitpositie is iets hoger (7 cm) dan bij een reguliere Golf en biedt in samenspraak met de grote ramen een prima zicht rondom, achteraan zijn ze dan weer fier op de verschuifbare zitbank. Hiermee bevestigd de Sportsvan zijn interieurflexibiliteit en heeft hij standaard al 500 liter bagageruimte, met de achterbank plat wordt die capaciteit 1.520 liter!

Rijtest: Volkswagen Golf Sportsvan 1.6 TDI

Rijtest: Volkswagen Golf Sportsvan 1.6 TDIRijtest: Volkswagen Golf Sportsvan 1.6 TDI

Het motorgamma voor de Volkswagen Sportsvan is voorzien van twee benzinemotoren en evenveel diesels, daarnaast is er keuze tussen een manuele vijf- of zesversnellingsbak en de DSG automaat met 6 verzetten. Eindeloos combineren is niet mogelijk, al helpt je toekomstige concessiehouder je wel een passende samenstelling te maken. Aan benzinekant hebben we een 1.2-liter TSI (85 of 110 pk) en een 1.4-liter TSI (125 pk of 150 pk), qua diesels ben je aangewezen op een 1.6-liter TDI (110 pk) of de krachtige 2.0-liter TDI (150 pk). Wij reden met de meest interessante keuze voor de Belgische markt, de 1.6 TDI die een normverbruik van 3,9 liter en een CO2 uitstoot van 101 g/km weet op te tekenen. Desondanks we slechts 5 verzetten hadden, blonk onze Sportsvan uit in zuinigheid. Toen we hem na een goede 420 testkilometers teruggaven, lag het verbruik zelfs onder de 5 liter! Met de brandstoftank van 50 liter krijg je dus een stevige autonomie en met behulp van een enthousiaste schakelindicator en start/stopsysteem bespaar je nog eens op alle kleine beetjes.

Rijtest: Volkswagen Golf Sportsvan 1.6 TDIRijtest: Volkswagen Golf Sportsvan 1.6 TDI

Volkswagen wil met de nieuwe naamgeving een jonger publiek aantrekken, maar toch hadden we iets anders genomen dan te verwijzen naar de sportieve eigenschappen. Die zijn er namelijk niet.. Het rijgedrag is anderzijds wel prima zonder echt uit te blinken, het comfortgehalte bijzonder hoog (goedzittende zetels!) en de versnellingspook laat zich soepel bedienen. Mocht je na dit te lezen nu een beetje ontgoocheld zijn, ben je toch in het verkeerde segment aan het zoeken; een MPV koop je immers nog steeds uit praktische overwegingen. Het veiligheidsarsenaal is wél stevig aanwezig met klassiekers (twee ISOFIX bevestigingspunten, zes airbags, ESP, ABS, …), maar ook interessante nieuwkomers zoals noodremhulp, dodehoekverklikkers, adaptieve cruise control met automatisch remsysteem, herkenning van wegmarkeringen, … De maximale score op de Euro NCAP crashtest is dan ook een mooie geruststelling voor de vele mama’s en papa’s die enkel het beste voor hun kroost voorhebben.

Rijtest: Volkswagen Golf Sportsvan 1.6 TDIRijtest: Volkswagen Golf Sportsvan 1.6 TDI

De Volkswagen Golf Sportsvan is iets duurder dan de gekende vijfdeurs en ongeveer even kostelijk als de Golf Variant, prijsmatig start je bij €20.785 (1.2 TSI – Trendline) terwijl de beter uitgeruste Highline je net geen €4.000 meer zal kosten. Naast een correcte meerprijs voor wat innovatieve veiligheidsysstemen (Blind Spot, Park Pilot, …) of visuele tweaks (kleur, velgen, packs, …) ben je wederom aangewezen op enkele vinkjes die wel standaard zouden mogen zijn zoals een klimaatregeling, audiosysteem of vloermatjes. Opmerkelijk genoeg krijg je van Volkswagen België steeds de adaptieve cruisecontrol in het basispakket! Onze testwagen, een Golf Sportsvan 1.6 TDI 110 pk 5V Trendline, tikte af op een niet onredelijke €30.085, zeker als je weet dat een Volkswagen zijn waarde vrij goed vast weet te houden.

Rijtest: Volkswagen Golf Sportsvan 1.6 TDI

Het MPV segment is al enkele jaren dé speeltuin van de grote Franse constructeurs, we kunnen dus niet naast de Peugeot 5008 (vanaf €20.960), Citroën C4 Picasso (vanaf €21.340) of Renault Scénic (vanaf €20.600) kijken. Voor diegene die toch op een tikketje meer spanning en stuurgevoel zitten te wachten in hun gezinswagen is er nog de Ford C-Max (vanaf €21.100) of de nieuwe BMW 2-Reeks Active Tourer (vanaf €27.800) en de Mercedes B-Klasse (vanaf €26.378). Ook crossovers – dé rage van 2014 – bezitten dezelfde eigenschappen, dus de keuze voor de Nissan Qashqai, Hyundai ix35, Kia Sportage of Suzuki SX4 S-Cross is nog niet zo ver gezocht! Interne concurrentie vinden we van de andere Golf uitvoeringen of de iets grotere Touran en Tiguan.

Conclusie

Met een ietwat verkeerdelijke naamgeving probeert Volkswagen met de Golf Sportsvan een jonger publiek aan te trekken dat op zoek is naar veel ruimte en een goede/hoge zitpositie. Spannend of passievol wordt het evenwel nooit, daarvoor moet je eerder bij de concurrentie zijn. Die zit bovendien in dezelfde prijsklasse, maar kan minder uitpakken met de hoogstaande afwerking en innovatieve veiligheidssystemen. Ook op vlak van motoren en transmissies kan je bijna niets verkeerd doen met deze Golf Sportsvan. Eigenlijk was die vorige naam nog niet zo slecht…

Overzicht:

+ Interessante koetswerkbouw (praktisch, zitpositie, binnenruimte)
+ Soepele en zuinig krachtbron
+ Comfortabel

Whats in a name? Weinig sportiviteit te bespeuren
– Optiebeleid (radio!, airco, …)

Rijtest: Volkswagen Golf Sportsvan 1.6 TDI

Tekst: Benjamin Van Maldergem