Volkswagen Jetta Hybrid
De Volkswagen Jetta Hybrid combineert de kracht van een 1.4-liter TSI met een 20 kW elektromotor.

Het autosalon van Brussel liet de Jetta Hybrid links liggen, maar in Detroit was hij naast de E-Bugster Concept van de partij. Dat is ook met een zekere reden, de Jetta Hybrid zal namelijk eerst in de Verenigde Staten gelanceerd worden. Wanneer dat in november 2012 gebeurt, wordt hij na de Touareg Hybrid de tweede hybride van Volkswagen-makelij op de markt. Wel wordt het de eerste hybride die een 1.4-liter TSI combineert met een elektromotor. Deze benzinemotor levert 150 pk, de elektromotor is 20 kW sterk. Verder bestaat de aandrijflijn uit een zeventraps DSG-transmissie met dubbele koppeling en een lithium-ion batterij.

Traag is deze hybride alvast niet: een sprint van 0-100 km/u neemt slechts 9 seconden in beslag en ook met Autobahn-snelheden heeft deze Jetta geen problemen. Tot 135 km/u kan de Jetta Hybrid bovendien ‘zeilen’. Wanneer de bestuurder het gaspedaal lost, wordt de benzinemotor van het aandrijfsysteem losgekoppeld. De Jetta Hybrid bolt vervolgens met minimale weerstand door, terwijl de TSI-motor geen druppel brandstof verbruikt. Het gemiddelde verbruik ligt tot slot op 5,2 l/100 km, volgens Volkswagen 20% minder dan vergelijkbare wagens met volledig conventionele aandrijflijn. Volledig elektrisch rijdt de Jetta Hybrid niet meer dan 2 kilometer, bij een maximumsnelheid van 70 km/u.

Lees hier onze rijtest met de Jetta 1.4 TSI 160 pk