Zo kan de nieuwe Tiguan er in 2015 gaan uitzien.

Het is al van 2007 geleden dat Volkswagen voor het eerst officiële afbeeldingen vrijgaf van hun toenmalige nieuwste familielid, de Volkswagen Tiguan. Nog geen jaar later had de Tiguan al enkele prijzen in de wacht gesleept waaronder de prijs van SUV van het jaar. Gelijktijdig moest Volkswagen beslissen om de productie van hun nieuwste telg te verdubbelen. Drie jaar later stelde Wolfsburg in het begin van 2011 de eerste facelift voor welke wij ook getest hebben. Het mag duidelijk zijn, de Tiguan heeft VW geen windeieren gelegd.

De computerbeelden die we nu te zien krijgen doen vermoeden dat de opvolger van de populaire SUV voornamelijk gebaseerd zal worden op de Volkswagen Cross Coupé Concept die we in 2011 te zien kregen. Opvallend is de neus die gekenmerkt wordt door een massieve chroom grille die doorloopt tot onder de koplampen. Achteraan krijgen we LED’s, een geïntegreerde spoiler en op de R-line modellen dubbele uitlaten. Verder blijft de voortrein van de standaard SUV gericht op de straat en niet op het terrein. Voor de offroad fanaten zal Volkswagen met een Tiguan Escape op de proppen komen, die ook naast het asfalt zijn mannetje zal kunnen staan. Daarvoor ondergaat de Tiguan een neuscorrectie om de overhang te verkleinen en zo een grotere oprijhoek te creëren. Bovendien krijgt hij verstevigde dorpels en wielkasten.

De kleine SUV komt net als de Golf MkVII op het modulaire MQB platform te staan. Dit platform laat VW toe de Tiguan langer te maken en zo de kofferinhoud te vergroten. Ook de wielbasis vergroot tot 2.700 mm wat binnenin en vooral achteraan merkbaar moet zijn. Daarnaast blijft de achterbank verschuifbaar en blijft de SUV een vijfzitter. Zo laat Volkswagen ruimte voor extra modellen tussen de Tiguan en de Touareg.

Binnenin wil VW de SUV zoveel mogelijk laten aanvoelen als een gewone wagen en niet als een ruimteridder zoals bijvoorbeeld de Sharan. Om het comfort te verhogen zullen VW’s DCC actieve dempers optioneel leverbaar zijn. Ook blijft de keuze tussen voorwiel- en vierwielaandrijving mogelijk. Onderin zal het motorenaanbod hoofdzakelijk overeenkomen met dat van de Golf. 1.2, 1.4 en 2.0-liter TSI benzinemotoren en twee dieselmotoren, de 1.6 en 2.0-liter TDI. Hoewel de motoren niet vernieuwend zullen zijn ,wordt er natuurlijk wel gedacht aan de efficiëntie van de wagen. Zo zal een stop-start systeem standaard zijn en wordt de SUV lichter dan het huidige model. Ook is het mogelijk dat Volkswagens’ nieuwe DSG met tien verzetten hierin komt te liggen. Verder verwachten we naast een Tiguan BlueMotion ook een plug-in hybride en een Tiguan R. (via: AE)