Groenlicht Citroën C4 Picasso (13)
Een elektronisch gestuurde manuele versnellingsbak? Ça marche? Wij testten het voor u.

Enkele weken terug gingen we op pad met de nieuwe Citroën C4 Picasso voorzien van de 1.6-liter e-HDi dieselmotor met 115 pk, waarvan je de complete rijtest HIER kan lezen. Echter heeft Citroën ook iets anders in het motorengamma, namelijk la Boîte Manuelle Pilotée ofwel een Elektronisch Gestuurde Manuele Versnellingsbak. Wij testten dezelfde motor als voordien maar ditmaal zonder versnellingspook in het midden. In de plaats daarvan krijg je zoals bij een goede ouderwetse automaat een extra hendel (R-N-A-M) en twee schakelpeddels achter het stuur. Hoe dat reed? Dat leest u hieronder.

Groenlicht Citroën C4 Picasso (2)Groenlicht Citroën C4 Picasso (9)

Opnieuw wist Citroën ons te verwennen en te verrassen met een compleet uitgerust Exclusive model. Dit keer wel in een kleur die z’n futuristische looks eer aandoet in tegenstelling tot het rood van de vorige testwagen. Shark Grijs (niet op afgebeelde foto’s) zoals Citroën het zelf noemt. In combinatie met de sierstrips in geborsteld aluminium, de two-tone lichtmetalen ZEPHYR velgen, getinte ruiten en blauwe LED’s en xenon verlichting straalt de wagen een zekere maturiteit uit die perfect op de oprit van een strakke villa zou passen. Maar zoals de Fransen zouden zeggen: “Des goûts et des couleurs, on ne discute pas.”

Groenlicht Citroën C4 Picasso (14)

Groenlicht Citroën C4 Picasso (11)Groenlicht Citroën C4 Picasso (15)

Indien je Citroën beschouwt als een minderwaardig merk en nog nooit zo’n Fransoos van dichtbij hebt gezien of gereden, zul je verschieten. We gingen langs bij enkele vrienden en na verschillende “oohhs” en “aahs” waren ze na afloop van de rondleiding en testrit een voor een onder de indruk van deze wagen. Dat we op enkele details na een full option versie bij hadden veranderde weinig aan die achtergebleven indruk aangezien niemand wist dat je in een Citroën zo’n luxueuze opties kon krijgen. Wil je weten waarom iedereen zo verbaasd was? Het is de moeite het even op te lijsten: We beginnen achteraan waar de achterlichten een soort tunneleffect creëren. De koffer opent elektrisch en binnenin links kan je een lichtje losmaken dat vervolgens dienst doet als zaklamp. Om de kofferruimte groter te maken is de rugleuning van de achterste zetels verstelbaar en zijn de zetels individueel verschuifbaar en neerklapbaar. Doe je dat, dan klap je de plankjes achteraan de zetels open zodat je een vlakke laadvloer bekomt.

Groenlicht Citroën C4 Picasso (12)Groenlicht Citroën C4 Picasso (6)

Zowel voor- als achterin zijn de zetels voorzien van hoofdsteunen die het hoofd recht houden. Ideaal om tijdens lange ritten weg te dommelen (als passagier) zonder vervelende nekklachten achteraf. De ingebouwde gordijntjes kunnen ook helpen de rust te garanderen. Onder de voeten achteraan zijn twee bergvakken te vinden en beschikken de achterpassagiers naast luchttunnels in de deurstijlen ook over een uitklapbaar tafeltje voorzien van een LEDje en een rekker om een tablet of iets anders achter te steken. Nog niet onder de indruk? In de ruime bergvakken in de portieren en in de klinken zijn LED’jes verwerkt die permanent branden. De voorste zetels zijn niet enkel voorzien van een individuele armsteun maar beschikken ook over een elektrische lendensteun én massagefunctie met twee standen. Daarnaast heeft de passagiersstoel een elektrisch uitklapbaar voetbankje. Verder bevindt zich centraal onder het dashboard een openklapbaar deksel waarin je je smartphone kan rechtzetten en waarachter je tal van aansluitingen vindt zoals AUX, 2x USB, 12V en een 230V stopcontact. Ook deze ruimte is voorzien van verlichting. Het bekendere opbergvak, het handschoenkastje, kan gekoeld worden en centraal tussen de voorste stoelen bevindt er zich een ruime uitneembare opbergruimte.

Groenlicht Citroën C4 Picasso (3)Groenlicht Citroën C4 Picasso (19)

Groenlicht Citroën C4 Picasso (20)Groenlicht Citroën C4 Picasso (1)

Groenlicht Citroën C4 Picasso (5)Groenlicht Citroën C4 Picasso (4)

Stap je vooraan in, dan kan dat net als achteraan zonder sleutel d.m.v. het keyless entry systeem en maakt de deur een zachte plof bij het dichttrekken. Het dashboard is knap vormgegeven in een zachte kunststof en de verluchtingsroosters zijn zorgvuldig afgewerkt met geborsteld aluminium. Ook aan het stuur is geborsteld aluminium aangebracht hoewel het daar eerder storend is aangezien dit ijskoud aanvoelt. Op het stuur staat een hoeveelheid aan knoppen en ook dat is storend, het is telkens zoeken welk wieltje wat bedient. Het onderste touchscreen daarentegen waarop de airco, GPS en instellingen van de wagen kunnen worden ingesteld laat zich eenvoudig bedienen. Alhoewel, tijdens het rijden is het wel opnieuw zoeken naar de gevoelloze aanraaktoetsen om bijvoorbeeld de temperatuur te verlagen. Het bovenste scherm waarop de snelheid e.d. zichtbaar is kan verder volledig gepersonaliseerd worden. Zo heeft het drie verschillende looks en kan je daarnaast kiezen of de GPS, toerenteller, foto naar keuze, verbruik, of iets anders wordt weergegeven. Dit is te bedienen via knoppen op het stuurwiel. De beelden van de parkeersensoren en achteruitrijcamera worden vanzelf op het scherm weergegeven. Verder voelen de keuzehendels achter het stuur solide aan. Als laatste vinden we op het dashboard tussen beide schermen een aluminium draaiknop. Deze dient om de hoeveelheid parfum die zich mengt in het verluchtingssysteem te regelen. Dit zagen we ook in de nieuwste Mercedes S-Klasse. Knap!

Groenlicht Citroën C4 Picasso (18)

Groenlicht Citroën C4 Picasso (7)Groenlicht Citroën C4 Picasso (21)

De gerobotiseerde handbak leek eerst uiterst vlot te rijden. Je beschikt net als bij een gewone automaat over twee pedalen en hebt geen ontkoppelingspedaal. Je blijft dus ononderbroken gas geven bij het optrekken. De ontkoppeling wordt als het ware door een robot ingedrukt en terwijl verlegt een andere robot de versnelling. Dit neemt echter tijd in beslag en dat merk je ook. Het storend karakter blijft dan weer beperkt. Op autostrades en vlot verkeer gaat alles zeer vloeiend. Ook bij het vertrekken hoef je geen rekening te houden met de ingeschakelde elektronische handrem en bij het uitschakelen van de motor wordt deze vanzelf ingeschakeld. Het schakelen via de peddels aan het stuur gaat eigenlijk verbluffend snel. Nagenoeg onmiddellijk reageert de wagen op een klik van de peddels, al gebruikten we ze eigenlijk nauwelijks. Met behulp van de kickdown (gaspedaal volledig induwen) schakelt de wagen voldoende terug om een inhaalmanoeuvre uit te voeren. Pas toen we voor het eerst stapvoets moesten rijden bij wachten aan een kruispunt of rustig met het stadsverkeer meereden namen frustraties en onbegrip snel de bovenhand. Het start/stop-systeem dat bij het remmen al vanaf 8 km/u de motor doet uitvallen speelt daarin een prominente rol. Soms moet je langzaam vooruit kruipen wil je niet constant optrekken en remmen. Daarbij moet je zoals bij een gewone automaat licht remmen aangezien de wagen langzaam blijft rijden. Met het start/stop-systeem ingeschakeld wordt dit echter vervelend. Gelukkig hebben we na het doornemen van de handleiding gevonden hoe we het kunnen uitschakelen, maar zo ga je natuurlijk niet besparen. Daarnaast begon de wagen verschillende keren enorm te schokken bij het rijden aan een constante lage snelheid of het versnellen daarna. Eerst dachten we dat de wagen onvoldoende terugschakelde maar later hielden we de toerenteller in de gaten en gebeurde het zelfs bij 2700 toeren/min. We konden deze situatie trouwens perfect simuleren.

Citroën C4 Picasso

Maar waarmee de Citroën ons wel nog positief wist te verrassen was de rust waarmee de wagen zich voortbeweegt. Niet alleen is de wagen zeer goed geïsoleerd, maar is elke rit boterzacht. De overgang naar een Duitse wagen daarna was enorm. De Picasso weet de oneffenheden in onze Vlaamse wegen perfect te maskeren maar ook snelheidsremmers voelen niet aan alsof je er tegenaan beukt. Dit heeft uiteraard gevolgen voor het rijgedrag op draaiende afritten van snelwegen of korte bochten. Maar zoals we in de vorige rijtest al concludeerden: “Je kan natuurlijk niet alles vragen van een wagen.” Citroën zet dan ook alles in op comfort en daarin zijn ze met glans geslaagd. Daarbij dragen de automatische ruitenwissers, automatische meedraaiende koplampen en verstralers zeker aan bij. Ook beschikte de C4 over adaptieve Cruise Control waarbij de afstand tot de voorligger instelbaar was. Die afstand moet je wel telkens opnieuw instellen.

Conclusie

Citroën bewijst opnieuw dat ze niet bij de pakken blijven zitten. Ze blijven innoveren en gaan telkens opnieuw de uitdaging aan om anders te doen dan andere merken. Vergelijk het huidige model met de vorige C4 Picasso en je ziet dat het een compleet nieuwe wagen is, geen half werk of minuscule aanpassing. De wagen is uiterst comfortabel en heerlijk om lange ritten mee te doen, zowel als chauffeur als passagier. De elektronisch gestuurde manuele versnellingsbak daarentegen raden we niet aan. Hoewel er tijdens lange vlotte ritten niks op valt aan te merken, lijkt de elektronica nog niet op punt te staan om vlot de stad door te rijden.

Overzicht:

+ Comfortabel
+ Ruimte
+ Vernieuwende looks
+ Verbruik

– Versnellingsbak

Tekst: Wim Van Cuyck
Foto’s: Citroën