Volkswagen Golf Variant
Een vierwielaangedreven Volkswagen Golf Variant. Bruikbaar of overbodig? Wij zochten het uit voor jullie.

Een Golf wordt wel eens oerdegelijk genoemd. Je zou bijna denken dat de Volkswagen arbeiders ze assembleren alsof ze voor zichzelf zouden zijn. Dat de Golf al vijf jaar na elkaar de verkoopstopper is binnen Europa, staat wel als een paal boven water. Zo heeft Volkswagen ondertussen voor elke persoonlijkheid wel een bijpassende Golf. We reden vorige maand nog met de twee toppers van het gamma: een GTI Performance en een GTD. Vorig jaar reden we dan weer met de reguliere vijfdeurs Golf van de laatste generatie met dezelfde motor en aandrijving als ons huidig testmodel. Die testwagen is de (meer) praktische Variant. De vijfdeurs Golf heeft een kofferruimte van 380 of 1290 liter met neergeklapte achterbank. De Golf Variant slikt met opgeklapte achterbank maar liefst 605 liter, zelfs 2 liter meer dan de Passat Variant! Met neergeklapte achterbank gaat er tot 1.620 liter in de bagageruimte. Cijfers om U tegen te zeggen.

Volkswagen Golf Variant - Rijtest 05

De vorige generatie Variant was niet ’s werelds mooiste, vooral achteraan viel hij een beetje uit de toon. Maar daar heeft Volkswagen werk van gemaakt. Met de neus van een Golf VII gecombineerd met een verfijnde achterkant van de Passat loopt hij opnieuw mooi in het gelid. Het belangrijkste aan de Variant is uiteraard zijn kofferruimte. Zoals hierboven vermeld is deze niet van de poes en steeg met 100 tot 125 liter met respectievelijk opgeklapte en neergeklapte achterbank t.o.v. zijn voorganger. Het neerklappen van die achterbank gebeurt trouwens met twee eenvoudige trokken aan evenveel hendels. Verder steken er verschillende stevige bevestigingsbeugels en uitklapbare haken in de koffer. Onze versie was uitgerust met een 12V-stekker in de kofferruimte en een skiluik. Daarenboven steekt er onder de laadvloer nog een ‘geheime’ opbergruimte en kan de “hoedenplank” onder de laadvloer worden opgeborgen. Indien je werkelijk het onderste uit de kan wilt halen, kunnen de laadvloer en de plastic stukken daaronder volledig losgemaakt en verwijderd worden.

Volkswagen Golf Variant - Rijtest 02

Het interieur kennen we ondertussen al. Onze Golf Variant was voorzien van knappe Marakesh lederen zetels (€2.208,25) waarvan de voorste verwarmbaar waren. Onder de zetels steken twee lades. In de voorste deuren zijn de opbergvakken bekleed en past er een grote fles water in. Daarenboven steken er geheime ruimtes in dat bergvak. Tussen die voorste zetels steken verder net als achteraan een armsteun en twee bekerhouders. De voorste armsteun is uitschuifbaar, in de hoogste verstelbaar en herbergt een opbergruimte. Achterop de middenconsole zijn dan weer twee luchttunnels terug te vinden voor de passagiers. Meer naar voor vinden we de klimaatcontrole terug met twee zones (€318,23) en de bediening van de zetelverwarming. Eronder steekt nog een bergruimte met iPhone/iPod aansluiting en erboven pronkt het grote LCD scherm waarmee praktisch de volledige wagen kan gepersonaliseerd worden.

Volkswagen Golf Variant - Rijtest 01

Op het rijden valt (ook) niks te bemerken en daar zit het DPS (Driver Profile Selection) systeem voor iets tussen. Over het algemeen vinden we de besturing iets te licht, maar met het systeem wordt die opmerking grotendeels weggewerkt. In de Sport stand grijpt de stuurbekrachtiging minder in waardoor er meer connectie is met de voorwielen. Nog in de Sport stand worden de dempers harder afgesteld. Dit in combinatie met dun rubber op onze 18 inch “Durban” velgen (€1.041,81), de vlotte motor en vierwielaandrijving zijn bochten nemen zelfs bij nat wegdek een koud kunstje. In de bocht vol op het gas is geen probleem met permanente vierwielaandrijving. Cruisen op de autostrade is vervolgens ideaal in de Comfort of Eco stand waarbij de dempers oneffenheden merkbaar beter maskeren. Dreig je in slaap te vallen achter het stuur en is je rijstijl bijgevolg sterk verschillend aan die van in het begin van de rit, dan zal de wagen dat opmerken. Vervolgens luidt er een geluidssignaal en komt er een melding op de boordcomputer. Dreigt er een botsing bij een snelheid onder de 30 km/u, dan geeft de wagen eerst een waarschuwingssignaal en de melding “rempedaal intrappen”. Gebeurt dat niet, dan worden de gordels aangetrokken, gaan de ramen en het panoramisch dak dicht en wordt de rem geactiveerd dankzij het standaard City Emergency Brake systeem.

Volkswagen Golf Variant - Rijtest 09

De prijzen beginnen bij 19.980 en 23.580 euro voor respectievelijk de Trendline en Highline. Bij de Trendline behoren tot de standaarduitrusting o.a. een Start-stopsysteem met remenergierecuperatie, airco, Front Assist met City Emergency Brake, ESP en ACC (Adaptive Cruise Control). De Highline voegt daar o.a. 16 inch alumium velgen, sportzetels voorin, centrale armsteun vooraan en een multifunctioneel stuur in leder en radio “Touch” aan toe. Tussen de versies is ook een verschil in motorenaanbod. Zo kan er enkel bij Highline gekozen worden voor de 2.0-liter TDI. 4Motion is enkel combineerbaar met een manuele zesbak bij zowel de 1.6-liter TDI (90pk) als onze 2.0-liter TDI (150pk) welke een vanafprijs heeft van 29.290 euro. Elke motor is uitgerust met BlueMotion Technology en te krijgen met ofwel een manuele als een automatische DSG versnellingsbak. Benzinerijders kunnen kiezen tussen een 1.2- en 1.4-liter TSI met respectievelijk 105 en 122 of 140 pk.

Volkswagen Golf Variant - Rijtest 04

Conclusie
Onze donkergrijze wagen met de dikke velgen, getinte ruiten, aluminium bagagedragers, panoramisch dak en Xenon koplampen ziet er zeer sportief uit. Maar dat alles gecombineerd met onder andere bovengenoemde opties resulteert in een hoog prijskaartje van 42.926,58 euro. Of dus 14.000 euro aan opties. Dit terwijl een Passat Highline met de 2.0-liter 4Motion (140 pk) al verkrijgbaar is vanaf 36.270 euro. Is er twijfel mogelijk tussen de Golf en de Passat? Het verschil met de Passat is zeer klein geworden. Binnenin ziet er het zeer strak en luxueus uit, de koffer is zeer groot en de buitenafmetingen beter afgestemd op parkeerplaatsen. Verder ziet de Golf er achteraan volwassener uit en is hij veel stiller geworden. Bovendien heeft hij meer vermogen en weegt hij minder, iets wat de sportievere chauffeur zeker weet te appreciëren. Wij wisten alvast een jonge Passat eigenaar aan het denken te zetten.

Volkswagen Golf Variant - Rijtest 10

Overzicht

+ Afwerkingsniveau
+ Ruimte
+ Werking ACC
– Lane Assist
– Interne concurrentie voor Passat?

Tekst & Foto’s: Wim Van Cuyck

Volkswagen Golf Variant - Rijtest 06