Rijtest: Kia Sportage 2014 facelift - CRDIDe nieuwe Kia Sportage is niet echt vernieuwend. De echte vraag is echter: “Valt hij nog te verbeteren?”

Dat het SUV C-segment een booming business is, heeft Kia goed begrepen. Toen het vier jaar geleden de Sportage een nieuwe verfrissende look gaf, steeg de verkoop verrassend snel. Die verkoopcijfers zijn in tussentijd nog altijd niet gedaald. Met enkel de Nissan Qashqai en de Volkswagen Tiguan voor zich op de Europese markt, bewijst Kia dat ze begrepen hebben waar het om draait in dit toch wel oververzadigde segment. Een strak uiterlijk, hoge zitpositie, een aangenaam interieur en de nodige technologie geven deze Sportage alles wat je zoekt in een compacte SUV.

Rijtest: Kia Sportage 2014 facelift - CRDI

Voor deze rijtest kregen we de mogelijkheid om twee verschillende motoren van de New Sportage te testen. De ene was uitgerust met de goedgesmaakte 1.7 CRDi met manuele versnellingsbak en voorwielaandrijving, de andere was een 2.0 CRDi automaat met vierwielaandrijving. Het verschil was behoorlijk goed te voelen. Met respectievelijk 260 Nm vanaf 1.250 tpm en 373 Nm vanaf 2.000 tpm beschikken beiden motoren over meer dan genoeg trekkracht. De 1.7 CRDi is in de eerste plaats een zachte motor die ook in lage toeren over voldoende vermogen beschikt. Met de 115 beschikbare paarden moet je geen dragrace’s aan het stoplicht uitlokken, maar heb je ook niet het gevoel met een tractor rond te rijden. Binnenin is de gefacelifte Kia Sportage amper hoorbaar en voelbaar dankzij extra inspanningen op het gebied van isolatie.

Rijtest: Kia Sportage 2014 facelift - CRDIRijtest: Kia Sportage 2014 facelift - CRDI

De manuele versnellingsbak is bovendien ook vlot en gemakkelijk, de automaat heeft daarentegen echter een beetje teleurgesteld. Krachtig is hij zeker, maar de reactietijd is wat aan de slome kant. Wanneer je op de autosnelweg een inhaalmanoeuvre wil uitvoeren, plan je dit beter tijdig in. Verder is deze motor – net zoals zijn kleine broer – zacht afgesteld en amper hoorbaar. De tweeliter diesel is voelbaar krachtiger (136 vs 115 pk) en in combinatie met de vierwielaandrijving is dat best aangenaam. Het grote nadeel aan beide varianten is dat het nog steeds dezelfde motoren zijn als 4 jaar geleden en dat merk je. Een opfrisbeurt was misschien niet slecht geweest. Met een gemiddeld testverbruik van 6,8 liter voor de 1.7 CRDi en 8,9 liter voor de 2.0 CRDi kunnen we ze niet echt zuinig noemen. Een schakelindicator en start/stop systeem behelpt waar het kan, maar de concurrentie – waarover later meer – doet toch wat beter. Als we moeten kiezen gaan we toch voor de 1.7 CDRi. Deze is aangenamer voor het dagelijks gebruik, goedkoper en op zich ook wel krachtig genoeg.

Rijtest: Kia Sportage 2014 facelift - CRDI

Rijtest: Kia Sportage 2014 facelift - CRDIRijtest: Kia Sportage 2014 facelift - CRDI

Over het uiterlijk kunnen we weinig nieuws vertellen. De wijzigingen bij de New Sportage beperken zich slechts tot een licht herwerkte grille, een haaienvin bovenop het dak en LED-achterlichtunits. De wagen zag er reeds strak en sportief uit, dus er waren ook niet meteen redenen voor een grondige restyling. De hoge positie van de wagen in combinatie met de 19″ wielen geeft de wagen een agressief trekje mee en is handig voor het (lichtere) offroad gebruik. Het enige puntje dat Kia bij de facelift over het hoofd heeft gezien, is de slechte positie van de richtingsaanwijzers achteraan. Ze zijn niet opgenomen in de lichtunit, maar staan iets lager waardoor ze niet altijd zo goed opvallen. De afmetingen zijn identiek hetzelfde gebleven: 4.440 mm lang, 1.855 mm breed en 1.635 mm hoog.

Rijtest: Kia Sportage 2014 facelift - CRDIRijtest: Kia Sportage 2014 facelift - CRDI

Als je op zoek bent naar een knus en comfortabel plekje kan je altijd de wagen induiken. Net zoals de rest van de Sportage heeft het interieur een minieme update gekregen. De ‘Supervision’ wijzerplaten zijn volledig vernieuwd en ontvingen een mini-display tussen de toerenteller en snelheidsmeter in. Hierop krijg je je huidig verbruik, gemiddeld verbruik en 2 verschillende afstandmeters te zien.

Rijtest: Kia Sportage 2014 facelift - CRDIRijtest: Kia Sportage 2014 facelift - CRDI

Wanneer je jezelf in de zetels nestelt voel je dat hier de nodige tijd en aandacht werd aan besteed. Zelfs bij langere afstanden bleven de rugklachten achterwege. Dit in combinatie met de zetelverwarming, het dual-airconditioningsysteem en je favoriete on-the-road song kan je met gerust hart gelijk welke rit aanvangen. Voor beenkrampen of builen op het hoofd moeten je passagiers geen schrik hebben; er is meer dan voldoende been- en hoofdruimte beschikbaar. De koffer heeft daardoor aan plaats moeten inboeten. Met een 564 liter heb je immers niet ’s werelds grootste laadruimte maar gelukkig wel voldoende om je dag door te komen De zetels neerklappen gaat in een handomdraai en stelt zo 1.350 liter laadruimte ter beschikking.

Rijtest: Kia Sportage 2014 facelift - CRDI

Om nog even stil te staan bij je favoriete muzikale begeleiding; deze kan je op allerlei verschillende manieren door de wagen laten galmen. Het heeft geen enkele moeite met de gebruikelijke vormen van muziekdragers: CD, Aux, USB en zelfs Bluetooth. De ingebouwde stereo-installatie was van de premium-reeks en mag zich best zo noemen. Het geluid was zuiver (zelfs als je het volume loeihard zet), wat ondertekende en de passagiers best wel kon bekoren. Het multimediasysteem dat Kia gebruikt is duidelijk en bijzonder gebruiksvriendelijk. Enige minpuntje: In combinatie met het panoramisch dak heb je soms last van lichtinval waardoor het scherm bijna niet meer leesbaar wordt. Maar voor elk probleem is er een oplossing: de zonnewering!

Rijtest: Kia Sportage 2014 facelift - CRDIRijtest: Kia Sportage 2014 facelift - CRDI

De concurrentie in dit C-segment is niet mals. De stad-SUV’s rijzen als paddenstoelen uit de grond en de prijzen lijken alleen maar te dalen. Een standaard Sportage (Access) heb je reeds voor de prijs van €20.190 met een aannemelijk basispakket opties. Als je liever wat extra’s hebt zoals ons testmodel reken je best op een meerprijs van €8.000. De grootste concurrent is ontegensprekelijk de Nissan Qashqai (€21.490) met een vergelijkbare kwaliteit en optiepakket. Vanuit hetzelfde moederbedrijf levert Hyundai de ix35 (€22.549) die met een soortgelijk interieur voor de dag komt. In de iets duurdere prijsklasse is er dan ook nog de Volkswagen Tiguan (€25.270) te vinden, maar als je daar de optielijst er even bijneemt, zit je al snel aan €30.000.

Conclussie
De wagen staat op de derde plaats als je kijkt naar de verkoopcijfers in het SUV C-segment en is deze plaats meer dan waardig. De Kia Sportage ziet er nog steeds strak uit na een mooie carrière. Ondanks de licht verouderde motoren ten opzichte van de concurrentie rijdt de wagen aangenaam en zacht. De automaat laat je best wel achterwege. In de cockpit is het aangenaam vertoeven, zowel voor- als achteraan is het vrij ruim. Het multimediasysteem is zeer nog steeds zeer duidelijk en gebruiksvriendelijk, een voorbeeld voor velen. Volkswagen en Nissan kijken beter even achter zich, want de Kia Sportage maakt zich klaar voor een inhaalpoging.

Overzicht
+ Krachtige looks
+ Duidelijk / gebruiksvriendelijk multimedia- en navigatiesysteem
+ Aangename zitpositie

– Krachtbronnen stilaan op leeftijd (verbruik, CO2, ..)
– Slaperige automaat

Rijtest: Kia Sportage 2014 facelift - CRDI

Tekst & Foto’s: Jens Thienpont