Rijtest: Hyundai ix35 2.0 Executive 2013De populaire Hyundai ix35 werd vorig jaar subtiel vernieuwd, al was er niet veel nodig om het succesverhaal terug wat bij te schaven.

Het segment van de compacte terreinwagens is iets vrij recentelijk en hebben we voornamelijk te danken aan onze Oosterse vrienden, in 2010 kwam de Hyundai ix35 alreeds op de markt samen met zijn Kia Sportage halfbroer. Momenteel heeft elk zichzelf respecterend automerk wel een kloeke crossover in de catalogus. Na 3 jaar kreeg de Hyundai ix35 een welverdiende facelift op het Autosalon van Genève, al blijven de esthetische wijzigingen vrij beperkt. Never change a winning team! Van de eerste generatie kon Hyundai maar liefst 250.000 exemplaren verkopen in Europa, in België is de ix35 zelfs de verkoopstopper van het merk met eveneens een notering in de lijst van de populairste bedrijfswagens in 2013!

Rijtest-Hyundai-ix35-facelift-2013-09

Aan de buitenzijde moet je heel goed kijken om de gefacelifte ix35 te onderscheiden van zijn voorganger. Zo kregen de lichtbundels zowel voor- als achteraan het gezelschap van een resem LED’s en werden de karakterlijnen op de flank wat aangescherpt. Optioneel kan je ook nog gaan voor krachtige bi-xenon koplampen voor een betere zichtbaarheid. Voor de velgen kan je kiezen uit 16″, 17″ of 18″ exemplaren, terwijl de keuze voor het koetswerkkleur oploopt tot 9 extra mogelijkheden (+ €550) naast rood of wit. Jammer genoeg is het Sleek Silver en Phantom Black de meest populaire keuze onder onze landgenoten, maar de levenslustige Belgen gaan ongetwijfeld voor Cool Red, Blueberry Blue of Hazel Brown.

Rijtest: Hyundai ix35 2.0 Executive 2013Rijtest-Hyundai-ix35-facelift-2013-12

Voor het interieur koos Hyundai ook voor een bescheiden make over, zo werd er geopteerd voor nieuwe en meer kwalitatieve materialen terwijl diverse accenten een omlijsting in het chroom meekregen om zo een premium look te creëren. Voor de zetelbekleding is er – afhankelijk van het uitrustingsniveau – keuze uit stof, leder of een combinatie van beiden en dit in het bruin, beige of zwart. De informatieve TFT Supervision Cluster tussen de wijzerplaten groeide bovendien tot 4,2″ en schenkt de chauffeur alle broodnodige informatie op een duidelijke manier. Het bekende navigatie- en multimediasysteem kreeg ook een kleine groeispurt tot 7″ en mag zich nog steeds een referentie in autoland noemen met zijn technologisch innerlijk en gebruiksvriendelijke bediening. De overige interieurelementen voelen allemaal zeer herkenbaar aan met een duidelijke kwaliteitsprogressie. De verlichte bekerhouders, het verbeterde geluidssysteem, een reusachtig panoramisch zonnedak (+ €1.250) en zelfs verwarmde zetels achteraan maken van deze ix35 best terug een begeerlijke wagen! De vernieuwde ix35 behoudt ook zijn titel van de grootste bagageruimte, met 591 tot 1.436 liter ben je meer dan royaal voorzien van laadcapaciteit met een achterbank die in 2 delen neergaat.

Rijtest: Hyundai ix35 2.0 Executive 2013

Rijtest: Hyundai ix35 2.0 Executive 2013Rijtest: Hyundai ix35 2.0 Executive 2013

Voor de ix35 voorziet Hyundai maar liefst 18 verschillende motorisatievormen met 5 benzinevarianten en 13 diesels, voor elk wat wils dus. De belangrijke nieuwigheden bij deze facelift zijn onder meer de komst van een 2.0-liter GDI benzinemotor met 166 pk en 205 Nm en de beschikbaarheid van een zestraps automaat voor de tweeliter 4WD diesel. Als instapper aan benzinekant is er nog een 1.6-liter GDi beschikbaar met 135 pk en 167 Nm. Naast een voorwielaangedreven 2.0 CRDI met een handbak kan je nog 3 andere ix35’s krijgen met dezelfde motor, al wordt er dan wel gekozen voor een all wheel drive uitvoering. De handgeschakelde variant doet het met 136 pk en 320 Nm terwijl de CO2 uitstoot beperkt blijft tot 146 g/km en een normverbruik van 5,6 liter per 100 km. Van de 2.0 CRDI 4WD met automaat kan je kiezen uit een 136 of 184 pk sterke variant, beiden met een theoretische dorst van 7 liter en een CO2 uitstoot van 180 g. Voor de zakelijke markt blijft de ix35 1.7 CRDi BlueDrive zeker de meest interessante keuze met 115 pk, 260 Nm en een CO2 uitstoot van slechts 135 g/km! Stoplichtsprints met de ix35 zijn sowieso not done, mocht je het toch uitproberen in naam van de wetenschap zal je dat toch een 10 seconden kosten, de topsnelheid ligt ergens boven de 170 km/u.

Rijtest-Hyundai-ix35-facelift-2013-14

Wij konden de vernieuwde ix35 aan de tand voelen met 136 pk, vierwielaandrijving en een handbak. Desondanks de vierwielaandrijving en een compacte SUV nog altijd een ietwat lachwekkende combinatie vormt in het stedelijke Vlaanderen konden we het systeem toch zeer appreciëren tijdens een kort maar krachtige winterprik. De wagen schenkt vertrouwen en voelt ten alle tijde solide aan. Dankzij het nieuwe FlexSteer systeem kan je zelf ook een passende set-up kiezen – Normal, Comfort of Sport – voor de stuurbekrachtiging, al zijn de wijzigingen eerder cosmetisch merkbaar te noemen. Normaliter verkiezen wijzelf een handbak al waren we deze keer minder tevreden van het stroefschakelende pookje, een vlotschakelde automaat zal het comfortniveau van deze Hyundai zeker nog versterken. Wij haalden een feitelijk verbruik van een kleine 8 liter diesel per 100 km, gezien de weersomstandigheden zeker geen slechte prestatie. Met een brandstoftank van 58 liter ben je ook in staat om lange snelwegtrips te maken, voor het verbruik tijdens stedelijke kilometers wat in te perken kan je gebruik maken van het ISG start/stop systeem of de schakelindicator. Aan veiligheidssystemen heb je in deze Hyundai ook geen gebrek, zo staat de ESP, ABS, Downhill Brake Control en Hill-Start Assist Control altijd paraat. Mocht het toch verkeerd aflopen dan kan je rekenen op gordelspanners, actieve hoofdsteunen en 6 airbags. Het TPMS bandendrukcontrolesysteem is bovendien standaard en zou elke kans op een lekke band vroegtijdig in de kiem moeten smoren.

Rijtest: Hyundai ix35 2.0 Executive 2013 Rijtest: Hyundai ix35 2.0 Executive 2013

Rijtest: Hyundai ix35 2.0 Executive 2013

Een van de paradepaardjes van elke Hyundai is ongetwijfeld de stevige uitrustingspolitiek en dat is bij de nieuwe ix35 uiteraard ook het geval. Hiervoor maken ze gebruik van 3 oplopende niveau’s, zijnde Lounge, Style (+ €3.000) en Executive (+ €5.000). Met de Lounge instapper op de uitrustingsladder heb je geen fancy gadgets maar wel interessante features zoals elektrische ramen, USB/AUX connectiviteit, een armsteun voor- en achteraan, elektrisch bediende én verwarmde buitenspiegels en manuele airco. Bij Style krijg je al heel wat meer waaronder dakrails, 17″ velgen, mistlichten, licht/regensensor, cruise control, Bluetooth, automatische airco, verwarmde zetels en een leder bekleed stuur en versnellingspook! Het Executive niveau maakt z’n volledig naam waar met heel wat indrukwekkende en comfortverhogende toevoegingen zoals een premium audiosysteem, een navigatiesysteem met touchscreen & achteruitrijcamera, automatisch parkeersysteem, 18″ velgen, zonwerend glas, dual zone airco, keyless go en een anti-diefstalsysteem met immobilizer.

Rijtest: Hyundai ix35 2.0 Executive 2013 Rijtest: Hyundai ix35 2.0 Executive 2013

De goedkoopste benzineversie van de Hyundai ix35 is de 1.6 GDi Lounge voor €22.199 terwijl de 2.0 GDi 4WD Executive dan weer de duurste is met een prijskaartje ter waarde van €34.699. Aan dieselkant starten we met de 1.7 CRDi Lounge voor €25.199 en eindigen we met de 2.0 CRDi 4WD 184 pk met een automaat ter waarde van €39.299! De zakelijk interessante Hyundai ix35 Blue Drive is de jouwe vanaf €28.399! De bestelbon van onze full option testwagen was goed voor een stevige €36.000 maar ook voor heel wat minder kan je een aantrekkelijke ix35 rijden, dankzij de Hyundai MOVE en GO! special editions krijg je momenteel een vrij aantrekkelijke uitrusting mee voor een scherpe prijs.

Rijtest: Hyundai ix35 2.0 Executive 2013

Kijk je verder dan je Hyundai-neus lang is moet je sowieso eens langsgaan bij de gelijkgezinde Kia Sportage die zojuist ook een lichte make over kreeg. Daarnaast werd ook de segmentkoning, de Nissan Qashqai, recentelijk vernieuwd tot een aantrekkelijk(er) geheel. Voor een compacte SUV hoef je jezelf echter niet te beperken tot dit Oosters trio, de keuze binnen het segment is meer dan royaal te noemen met onder meer de Toyota RAV4Ford Kuga, Volkswagen Tiguan, Mitsubishi ASX, Renault Koleos, Opel Antara, Citroën C4 Aircross en de Peugeot 4008! Speelt het budget de grootste factor in je aankoopbeleid dan zijn de Dacia Duster en Ssangyong Korando de meest interessante modellen. Hun onklopbare prijs heeft wel wat gevolgen voor de kwaliteitsbeleving. Nog een belangrijke troef van Hyundai is het 5 Years Triple Care programma waarmee toekomstige eigenaars een zorgeloze toekomst tegemoet gaan zonder kilometerbeperking.

Conclusie

Met de nieuwe ix35 hebben de Zuid-Koreanen van Hyundai hun succesformule zeker niet heruitgevonden, een opfriskuur volstond om de wagen terug vooraan in het peloton te brengen. Naast een knap design, een stevige basisuitrusting en de interessante restwaarde verwachten we ook de volgende jaren een glasrol voor deze compacte terreinwagen. Dankzij de populariteit van dit ruime segment is de keuze voor een volwaardige SUV ook minder voor de hand liggend, zo moeten de terreinkwaliteiten, bagageruimte en de interieurvrijheid van de Hyundai ix35 en consorten zeker niet meer onderdoen voor hun grote broers. Deze ix35 facelift brengt ons voornamelijk enkele nieuwe motoren, LED verlichting, een opgefrist interieur en het FlexSteer systeem, al mocht dit toch een tikkeltje serieuzer voor de dag komen. Met de komst van het Europees testcentrum nabij de legendarische Nurburgring in Duitsland verwachten we alvast beterschap voor een opvolger!

Overzicht:

+ Comfortabel & ruim interieur
+ Rijkelijke uitrusting
+ Knap design
+ 5 Years Triple Care

– Stroef schakelende versnellingsbak
FlexSteer brengt weinig toegevoegde waarde

Rijtest: Hyundai ix35 2.0 Executive 2013Rijtest-Hyundai-ix35-facelift-2013-08

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem