Test Citroen C4 Aircross
Met de Citroën C4 Aircross heeft Citroën nu ook een compacte SUV in het gamma, al kreeg het wel de hulp van Mitsubishi.

Na de Citroën C-Crosser, is er nu ook de Citroën C4 Aircross, een model dat de concurrentie kan aangaan met de Nissan Qashqai. Voor de ontwikkeling ervan ging Citroën opnieuw te rade bij Mitsubishi, dat met de Mitsubishi ASX het ideale platform in handen heeft om een compacte SUV te ontwikkelen. De C-Crosser was al een Outlander met Citroën-neus, deze C4 Aircross is een ASX met Citroën accenten. En die accenten zijn visueel natuurlijk meteen herkenbaar. We zien een andere voorpartij, nieuwe koplampen, aangepaste koetswerkpanelen en een flink anders ontworpen achterkant. Enkel de deuren zijn dezelfde, verder is zo goed als alles anders bij deze C4 Aircross. Tot hier dus geen probleem om beide modellen mooi van elkaar te scheiden.

Test Citroën C4 Aircross

Test Citroën C4 AircrossTest Citroën C4 Aircross

In het interieur is dat een stuk minder het geval, daar is de vormgeving identiek aan dat van de Mitsubishi ASX, en dat stoort toch een beetje. De afwerking is bijvoorbeeld niet van het niveau dat we tegenwoordig van Citroën gewoon zijn, zeker niet in vergelijking met wat het merk met de DS-lijn kan tonen. Er wordt in het interieur te veel gebruik gemaakt van kunststoffen en echt inspirerend is de vormgeving ook niet. Degelijk en goed in elkaar geschroefd is het wel, maar in Europa zijn we toch wel iets meer gewoon. Zo zijn de bedieningsknoppen op het stuur niet echt ergonomisch gepositioneerd, is het niet echt makkelijk om de airco in te stellen en werkt de navigatie niet even gemakkelijk als bij andere Citroën modellen. De ruimte binnenin is wel een groot pluspunt, zowel voor- als achteraan is er ruimte te over, terwijl je via het glazen panorama dak het ruimtegevoel nog meer kan versterken. In de koffer past zo maar even 442 liter bagage, meer dan voldoende voor een reis met het gezin. Daarnaast zitten de stoelen erg comfortabel, en heb je qua opbergmogelijkheden in deze C4 Aircross ook niet echt te klagen.

Test Citroen C4 Aircross

Test Citroën C4 AircrossTest Citroën C4 Aircross

Onder de motorkap van de C4 Aircross heb je langs dieselzijde de keuze tussen een 1.6 HDi of 1.8 HDi. De eerste is volledig van Franse makelij en is dan ook niet in de ASX te verkrijgen. Deze motor levert met 115 pk en 270 Nm koppel voldoende vermogen om met deze C4 Aircross van 0 naar 100 km/u te sprinten in 10,8 seconden. Het verbruik blijft tegelijk beperkt tot 4,6 liter/100 km. Wij reden de 1.8 HDi met 150 pk, een motor die van Mitsubishi afkomstig is. Het blok levert 300 Nm koppel en presteert best aardig in de C4 Aircross. Via een manuele zesbak laat het zich vlot bedienen, al is het in de hoge toeren soms wel zoeken naar vermogen. De prestaties van het blok zijn identiek aan die van de 1.6 HDi, al kunnen we ons inbeelden dat het hogere koppel helpt om tussenacceleraties vlotter te laten verlopen. Het verbruik is daarnaast ook relatief beperkt, volgens de opgave zou 5,4 liter/100 km nodig zijn, wij verbruikten tijdens onze testperiode gemiddeld 6 liter/100 km. Het dieselgamma is daarnaast zowel met 2WD als 4WD beschikbaar, via een schakelaar in het interieur kan je vierwielaandrijving steeds inschakelen. De enige benzine in het gamma, een 1.6i met 115 pk, is enkel met voorwielaandrijving verkrijgbaar.

Test Citroën C4 Aircross

Test Citroën C4 AircrossTest Citroën C4 Aircross

De Citroën C4 Aircross rijdt zoals je het mag verwachten van een compacte SUV, zeer comfortabel in alle rij-omstandigheden. Het onderstel filtert dus moeiteloos onze Belgische wegen en met name op de snelweg is het zo erg aangenaam vertoeven in de C4 Aircross. Minder leuk wordt het als je op bochtige wegen iets te enthousiast gaat rijden, het onderstel en de sturing hebben het dan wat moeilijker om te volgen. Niet dat we dit meteen moeten vereisen van een SUV als deze, maar toch hadden we iets meer verfijning verwacht in deze situaties. Zo is het stuur in deze situaties niet altijd even communicatief, waardoor je als bestuurder niet altijd exact weet waar je mee bezig bent. Tel daarbij dat de hoeveelheid lendensteun niet optimaal is en dat het onderstel in deze situaties iets te zompig is, dan begrijp je meteen waarom we op dynamisch vlak toch iets meer hadden verwacht. Op comfortabel vlak scoort deze C4 Aircross echter wel alle punten.

Test Citroën C4 Aircross

Test Citroën C4 AircrossTest Citroën C4 Aircross

De Citroën C4 Aircross is er al vanaf 21.421 euro voor de 1.6 Attraction benzine, maar het echte werk begint natuurlijk bij de dieselmotoren die volgens ons de wagen pas echt tot zijn recht laten komen. Zo is de 1.6 HDi er vanaf 23.199 euro, terwijl de 1.8 HDi minstens 26.456 euro moet opbrengen. Die laatste krijgt wel meteen de hogere Seduction uitvoering aangemeten. De basis Attraction uitvoering biedt ondermeer zeven airbags, Radio/CD/MP3, verktrekhulp op hellingen, airco en elektrische ruiten en zijspiegels. Standaard krijg je trouwens steeds voorwielaandrijving op de C4 Aircross, vierwielaandrijving kan bij de dieselversies voor gemiddeld 2.000 euro extra worden besteld.

Test Citroën C4 Aircross

Conclusie

Met de C4 Aircross heeft Citroën eindelijk een concurrent klaar voor de populaire Nissan Qashqai, al kreeg het hiervoor wel de hulp van Mitsubishi. Aan de buitenkant ga je dat echter amper merken, visueel heeft Citroën flink zijn best gedaan om deze C4 Aircross een eigen identiteit mee te geven. Binnenin is dat hoegenaamd niet het geval. Het interieur is identiek aan dat van de Mitsubishi ASX, en dat stoort vooral als je de Franse eigenwijze interieurvormgeving gewoon bent. Hier dus weinig inspirerende elementen en ook een minder kwalitatieve materiaalkeuze. Wel goed is de afwerkingskwaliteit en de grote hoeveelheid ruimte aan boord. Het rijgedrag zelf valt vooral op door zijn comfortabele afstelling, slechte wegen worden moeiteloos gefilterd en dat is toch niet onbelangrijk als we de staat van het Belgisch wegdek erbij nemen. Ga je echter iets sportiever aan de slag, dan heeft de C4 Aircross het moeilijker om te volgen. Met de 1.8 HDi onder de motorkap doet de C4 Aircross vlot mee in het verkeer en is hij tegelijk relatief zuinig. Al presteert de veel lichtere 1.6 HDi op hetzelfde niveau, misschien dus interessant om die ook even onder de loep te nemen bij een eventuele aankoop. Zijn basisprijs van 21.421 euro is daarnaast best aanvaardbaar, de 1.6 HDi heb je al vanaf 23.199 euro.

Test Citroën C4 Aircross

Overzicht

+ Prestaties/verbruik 1.8 HDi
+ Comfortabel weggedrag
+ Ruimtelijk interieur

– Afwerking interieur
– Minder dynamisch

Test Citroën C4 Aircross

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir