Rijtest: Lexus CT200h facelift (2017)

Rijtest: Lexus CT200h facelift (2017)Volstaan een kleine facelift, extra (veiligheids)technologie en een verbeterde afwerking voor een verdere levensduur van de compacte Lexus CT 200h?

De Lexus CT 200h is nog steeds de meest compacte en toegankelijke Lexus van het gamma. Naar goede Japanse gewoonte is het model nogal tegendraads, want in tegenstelling tot de (premium)concurrentie, is het model er enkel als hybride. Geen andere benzineversie, laat staan diesels, sieren de brochure. Een eigenzinnige aanpak die zeker anno 2018 erg vooruitziend lijkt. Wereldwijd werden er al 300.000 exemplaren van de CT200h verkocht. En daarvan neemt Europa ongeveer maar liefst 25% voor zijn rekening.

Rijtest: Lexus CT200h facelift (2017)

Onder het typisch Lexus-koetswerk schuilt Toyota-technologie, en die van de Prius in het bijzonder. De CT deelt zowel zijn platform als zijn aandrijflijn met die van de Prius en ook op het vlak van specificaties zijn de beide modellen aan elkaar gelijk. De atmosferische 1.8-liter Atkinson Cycle benzinemotor wordt gecombineerd met een 82 pk sterke elektromotor, goed voor een gecombineerd vermogen van 134 pk. Daarmee spurt de CT 200h in 10,3 naar de 100 km/h. Correct, zonder daarom tot de verbeelding te spreken. De gemiddelde CO2-uitstoot blijft dan wel weer beperkt tot slechts 82 g/km.

Rijtest: Lexus CT200h facelift (2017)Rijtest: Lexus CT200h facelift (2017)

Wat Lexus je er niet bij vertelt is dat zo’n spurt wel gepaard gaat met bijzonder veel rumoer van de 1.8-liter benzinemotor. Eenmaal op kruissnelheid is de kleine Lexus gelukkig een stuk geciviliseerder en wordt rumoer van de motor ingeruild voor een hoge dosis stilte en luxe. De CT is uitstekend geïsoleerd, beschikt over een erg comfortabel interieur en een degelijke afwerking. Die is gezien zijn leeftijd lang niet zo hoogstaand als die van de nieuwste modellen, maar is niet om je over te schamen. Ook al zijn enkele bedieningselementen zoals het pookje of de draaiknoppen voor de zetelverwarming op zijn zachtst gezegd apart.

Rijtest: Lexus CT200h facelift (2017)

Niettemin siert deze modeljaarversie wel enkele zachtere materialen dan voorheen en werd er ook extra leder toegevoegd. Een andere welgekomen wijzigingen is het nieuwe 10,3” breedbeeld infotainmentdisplay dat het interieur er meteen lichtjaren moderner doet uitzien. Voorts werd het gamma interieurkleuren uitgebreid tot 9 mogelijkheden met nieuwe combinaties zoals een tweekleurig soepel leder of een mix van stof en duurzaam synthetisch leder. Aan de buitenkant zijn er dan weer twee nieuwe exterieurkleuren in de vorm van Lava Oranje en Heat Blauw, nieuwe LED-lampen rondom en een lichtjes hertekende bumpers en grille.

Rijtest: Lexus CT200h facelift (2017)Rijtest: Lexus CT200h facelift (2017)

Op het vlak van veiligheid integreert Lexus zijn vernieuwde Safety System+. Dat bundelt een heleboel actieve en passieve veiligheidssystemen zoals een Pre Collision System, dynamische snelheidsregelaar met radartechnologie, actieve rijstrookwaarschuwing (Lane Departure Warning) met stuurassistentie, automatische grootlichten (Automatic High Beam) en verkeersbordendetectie.

Rijtest: Lexus CT200h facelift (2017)Rijtest: Lexus CT200h facelift (2017)
Rijtest: Lexus CT200h facelift (2017)

Waar de Japanners dan weer niet aan hebben geraakt is de ophanging of andere hardware die de rijdynamiek al dan niet verder positief zouden beïnvloeden. De CT 200h is met andere woorden nog steeds een extreem comfortabele filevreter/stadsauto, die vooral daar excelleert. In deze omstandigheden komt de aandrijflijn immers tot zijn recht en is het genieten van de rust en isolatie tegenover de buitenwereld. Koppel daar nog eens comfortabel meubilair en gadgets zoals het Mark Levinson geluidssysteem aan, en je hebt misschien wel de ideale pendelauto. Ook al is de hybride CT met zijn 1.600 kg nog steeds een lijvige jongen. Al dat comfort en isolatie werpt immers de nodige kilo’s in de schaal.

Officieel: Lexus CT200h facelift (2017)

Al die luxe brengt uiteraard ook een prijs met zich mee waardoor de CT 200h pas start vanaf 26.950 euro. Gelukkig heeft Lexus naar goede gewoonte een faire optiepolitiek een degelijke standaarduitrusting waardoor de reële prijzen zich eerder situeren tussen de 30.000 en 35.000 euro.

Conclusie
De vernieuwde Lexus CT 200h is door zijn unieke combinatie van zijn hybride aandrijflijn met lage CO2-uitstoot, hoge afwerking en hoogstaand comfort, nog steeds een relatief unicum binnen het genre. En dat is tegelijk zijn sterkte en zwakte. De kleine updates en wijzigingen zijn in ieder geval voldoende om zijn houdbaarheidsdatum nog eventje te rekken. Voor de volgende generatie mag Lexus vooral de atmosferische viercilinder tegen het licht houden. Want door zijn rumoerig karakter in de toeren doet de motor afbreuk aan de verder uiterst aangename rij-ervaring.

Overzicht:
+ Comfort
+ Hoogstaande afwerking
+ Isolatie
+ Lage CO2-uitstoot
+ Optiepolitiek

– Motorgeluid in de toeren
– Rijdynamiek

Rijtest: Lexus CT200h facelift (2017)

Tekst: Pieter Ameye

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...