Rijtest: Volkswagen Beetle 1.2 TSI “Peace & Love” (2016)

Rijtest: Volkswagen VW Beetle 1.2 TSI "Flower Power" (2016)Een stevige portie “peace, love and understanding” met de vernieuwde Volkswagen Beetle in deze Flower Power uitvoering!

Naast de ietwat grijze Golf’s, Polo’s en Passat’s kan je bij de lokale Volkswagen verdeler nog steeds de new Beetle terugvinden, een sympathieke hommage aan de Kever uit ’38! Die was een combinatie van ideeën van niemand minder dan Adolf Hitler en Ferdinand Porsche.. De Kever zorgde hoogstpersoonlijk voor een openbaring op vlak van auto’s en bijhorende mobiliteit voor de Duitse Jan Modaal dankzij een toegankelijke prijs en praktische verpakking. Toen de productie in 2003 (!) ten einde liep waren er meer dan 23.000.000 Kever’s geproduceerd, ook de fans kan je intussen in die grootorde zien.


Rijtest: Volkswagen VW Beetle 1.2 TSI "Flower Power" (2016)

In 1997 zag de New Beetle het levenslicht op basis van de driedeurs Golf en in 2012 volgde een tweede generatie, in 2016 kreeg die een beperkte facelift. Of Volkswagen nog brood ziet in een derde generatie van dit icoon is nog maar de vraag, in de wandelgangen wordt er gefluisterd dat het einde in zicht is…

Rijtest: Volkswagen VW Beetle 1.2 TSI "Flower Power" (2016)Rijtest: Volkswagen VW Beetle 1.2 TSI "Flower Power" (2016)

Aan de populariteit zal het alvast niet gelegen hebben, overal waar we opdoken met onze kleurrijke VW-01 werden we getrakteerd op enthousiaste blikken, foto’s en goedkeurende duimpjes. Daarvoor danken we het eenvoudige lijnenspel, de volle 17″ velgen en de unieke flower power bestickering. Deze behoorlijk intense uitvoering gebruikt Volkswagen België voor diverse evenementen om het Peace & Love gehalte van de Beetle te benadrukken, daarnaast is het tevens een mooie verwijzing naar de Fun Cup racewagens. Als toekomstige consument heb je de keuze uit diverse – meer anonieme – koetswerkkleuren, mocht je écht interesse tonen in deze hippie uitvoering kan dat wel geregeld worden. De faceliftversie kan je – als Beetle connaisseur – herkennen aan de grotere luchtinlaten vooraan, sportiever ogende bumpers, een meer rechte grille, de getinte achterlichten en extra personalisatiemogelijkheden, de introductie van de avontuurlijke Beetle Dune naast de hatchback en cabriolet was dé nieuwigheid.

Rijtest: Volkswagen VW Beetle 1.2 TSI "Flower Power" (2016)

Net zoals de driedeurs Golf biedt de Beetle opmerkelijk veel binnenruimte, toch wanneer je de achterbank niet dagdagelijks gebruikt om personen te huisvesten. Zelfs met vier inzittenden heeft niemand echt reden tot klagen (of de grootsten zouden achteraan moeten zitten) in de Beetle, dankzij de grote/breed openende deuren en schuifzetels mét geheugenfunctie gaat het klauteren instappen iets gemakkelijker. In de koffer kan er 310 liter bagage, met de achterbank plat loopt dat op tot meer dan 900 liter!

Rijtest: Volkswagen VW Beetle 1.2 TSI "Flower Power" (2016)Rijtest: Volkswagen VW Beetle 1.2 TSI "Flower Power" (2016)
Rijtest: Volkswagen VW Beetle 1.2 TSI "Flower Power" (2016)

Naast de eerdergenoemde personalisatiemogelijkheden voorzag Volkswagen de Beetle tevens van een portie technologie zoals een moderne versie van het infotainmentsysteem. Nog zonder handgebaren of WiFi hotspot’s maar wel in een doordachte verpakking, logische menustructuur en vlotte werking. Ook van het digitale dashboard is er hier (gelukkig) geen sprake, de Beetle behoudt z’n unieke driedelige tellerlayout. De bouwkwaliteit en materiaalkeuze benaderen nog steeds de Duitse norm, gelukkig wel met een unieke sfeer dankzij de retrovormgeving zoals de gelakte boordplank/deurpanelen en het extra handschoenkastje. Dat is overigens zodanig klein dat er enkel plaats is voor wat schrijfgerij maar het is een mooie gimmick naar de Beetle van weleer.

Rijtest: Volkswagen VW Beetle 1.2 TSI "Flower Power" (2016)Rijtest: Volkswagen VW Beetle 1.2 TSI "Flower Power" (2016)

De Volkswagen New Beetle is te verkrijgen met een 1.2 TSI (105 pk), 1.4 TSI (150 pk), 2.0 TSI (220 pk) of een 2.0 TDI (110 pk / 150 pk), met steeds de keuze tussen een manuele versnellingsbak of een DSG automaat. Vierwielaandrijving – 4Motion in VW vakjargon – is hier niet te verkrijgen, zelfs de stoere Beetle Dune rekent op zijn voorwielen.

Rijtest: Volkswagen VW Beetle 1.2 TSI "Flower Power" (2016)Rijtest: Volkswagen VW Beetle 1.2 TSI "Flower Power" (2016)

Wij waren vredevol onderweg met de instapper van dienst, zijnde de 1.2-liter TSI viercilinder benzinemotor. Goed voor 105 pk, 175 Nm en 126 g/km CO2, daarmee zit je vanuit stilstand in 11,3 seconden aan 100 km/u terwijl de topsnelheid op 177 km/u ligt. Volkswagen gelooft dat 5,5 liter volstaat om 100 km af te leggen, wij verbruikten minder dan een liter meer tijdens voornamelijk vlotte snelwegkilometers. Met een brandstoftank van 55 liter verkrijg je een royaal rijbereik (+/- 750 km), dit ondermeer dankzij de BlueMotion Technology, een enthousiaste schakelindicator en een start/stop systeem.

Rijtest: Volkswagen VW Beetle 1.2 TSI "Flower Power" (2016)

Desondanks de status van “instapper” en het relatief beperkt vermogen heeft de stille 1.2 TSI geen last om de 1.366 kg zware Volkswagen Beetle in beweging te brengen en/of te houden. Dit ten alle tijden in comfortabele omstandigheden. De manuele zesbak schakelt soepel en dat is maar best ook want om ten alle tijden alert te kunnen reageren moet je soms stevig terugschakelen, iets waarvan de krachtigere uitvoeringen ongetwijfeld minder last zullen hebben. Maar nooit hadden we het gevoel dat de 1.2 iets tekort had, in een stedelijke omgeving (B/C wegen) kan je zelfs het nodige rijplezier in deze Beetle beleven. Daar had gerust nog een leuke soundtrack bij gemogen! Op vlak van veiligheid rekent Volkswagen op het verstand van de bestuurder, daarnaast voorzien ze ook zes airbags, ABS, remkrachtverdeler, stabiliteitscontrole en ISOFIX bevestigingspunten achterin.

Rijtest: Volkswagen VW Beetle 1.2 TSI "Flower Power" (2016)Rijtest: Volkswagen VW Beetle 1.2 TSI "Flower Power" (2016)

Met een vanafprijs van €19.880 prijst de Beetle zich onder de technisch gerelateerde Golf (vanaf €20.220) al kan die wel rekenen op diverse hightech nieuwigheden. Met enkele vinkjes op de optielijst loopt de prijs uiteraard op maar alles blijft – naar Duitse normen toch – relatief toegankelijk. Onze testwagen had niet echt iets te kort en was €25.878,99 waard, exclusief de Flower Power wrapping en de gepersonaliseerde nummerplaat natuurlijk.

Rijtest: Volkswagen VW Beetle 1.2 TSI "Flower Power" (2016)

Als we verder kijken naar andere “meer aaibare” mogelijkheden in autoland komen we naast de VW Beetle gegarandeerd uit bij de Fiat 500 en MINI Cooper. Beiden voorzien van een retro vormgeving, verregaande personalisatie en een klinkende naam maar spelen in een lager segment. De vernieuwde DS3 komt eveneens in de buurt.

Conclusie
Met een beperkte opfrisbeurt kan de Volkswagen Beetle er terug tegenaan met wat extra snufjes, personalisatiemogelijkheden en een moderner interieur, of dit de laatste facelift was voor één van Duitsland’s grootste iconen moet de tijd uitwijzen. De Volkswagen Beetle is nog steeds even degelijk en praktisch als een reguliere Golf maar geniet van charmante retro-looks, zelfs na al die jaren slaat het nog steeds aan. De 1.2 TSI is krachtiger/vlotter en levendiger dan hij op papier doet vermoeden, in de praktijk is hij zelfs relatief zuinig! We zouden het jammer vinden mocht Volkswagen geen toekomst (meer) zien in deze sympathieke klassieker in een modern jasje, al is die Flower Power uitvoering misschien net wel wat van het goede teveel…

Overzicht:
+ IJzersterk imago bij jong en oud
+ Looks
+ Aangename combinatie 1.2 TSI + manuele versnellingsbak (zuinig, levendig, stil, soepel, …)
+ Ruim interieur / grote koffer
+ Uitgebreide personalisatiemogelijkheden

– Beperkte visuele verschillen met voorganger
– Zichtbaarheid rondom
– Stilaan op leeftijd

Rijtest: Volkswagen VW Beetle 1.2 TSI "Flower Power" (2016)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...