Rijtest Dacia Duster
Een SUV voor weinig geld? Sinds kort biedt budgetmerk Dacia hier met de Duster een pasklare oplossing.

Hoewel de SUV hype ondertussen alweer wat bekoeld is, blijft deze koetswerkvorm op veel mensen een grote aantrekkingskracht hebben. Ten opzichte van een Break moeten er echter wat extra centen op tafel getoverd worden, en daar wringt voor velen het schoentje. Gelukkig biedt Dacia sinds kort de Duster aan, een budget-SUV die gezien de grote vraag merkbaar aanslaat bij het grote publiek. Dat heeft de Duster ongetwijfeld te danken aan zijn niet onaardige looks. De voorkant oogt erg aimabel en ook in profiel oogt hij helemaal niet verkeerd. Verder zijn ook de wielkasten lekker bol vormgegeven en is de achterkant eerder speels. Met een vanafprijs van 11.900 euro begrijpen we dus maar al te goed waarom zoveel mensen een aankoopbon hebben ondertekend.

Rijtest Dacia Duster

De prijs zit hem natuurlijk wel ergens, en dat merk je onder andere aan het interieur. Hoewel het geheel wel goed in elkaar geschroefd zit, is de materiaalkeuze te plastiekerig en lijken de bedieningsknoppen wel erg gedateerd. Basic is het codewoord, zo lijkt de radio/CD uit een ontwikkelingsland te komen en beginnen de ruitenwissers niet mee te bewegen als je ruitenwisservloeistof op de voorruit spuit. Maar goed, ik herhaal, we zitten in een auto die vanaf 11.900 euro over de toonbank gaat, dus we mogen voor één keer iets minder kritisch zijn. Er zijn namelijk verschillende punten waar deze Dacia wel goed scoort, zo zitten de stoelen erg comfortabel en ligt het stuur ondanks zijn groot formaat wel goed in de hand. Er is ook veel ruimte in de Duster, en dat zowel voor- als achteraan. Ook de bagageruimte is een pluspunt, met 475 liter is die best groot, en wanneer je de achterbank neerklapt kan er zelfs 1.636 liter mee. Zeer knap.

Rijtest Dacia Duster

Wij reden met de 1.5 dCi met 110 pk en vierwielaandrijving, hiermee sprint de Duster van 0 naar 100 km/u in 12,5 seconden en haalt hij een topsnelheid van 168 km/u. Dat klinkt benepen, maar in de meeste gevallen kan de Duster zich hiermee toch vlot door het verkeer bewegen. De motor wordt echter gekoppeld aan een manuele zesbak, en daar waren we iets minder over te spreken. Zo is de eerste versnelling uiterst kort en is er amper een verschil tussen de tweede versnelling waardoor je als het ware beter meteen van de eerste naar de derde versnelling schakelt. Daarnaast gaat de bediening van de pook iets te stroef om echt te overtuigen. De kleine turbodiesel is wel betrekkelijk zuinig, in theorie zou hij maar 5,6 liter/100 km mogen verbruiken. Wij konden tijdens een ecorit 6 liter/100 km op het bord krijgen, wanneer je vlotter rijdt is 7 liter/100 km de maatstaf. Zijn relatieve zuinigheid heeft de Duster ongetwijfeld voor een groot stuk te danken aan zijn laag gewicht, met 1.369 kg sleept hij niet veel overtollig vet mee. De versie met voorwielaandrijving weegt zelfs maar 1.280 kilogram.

Rijtest Dacia Duster

De Duster stuurt wel verrassend accuraat, het stuur geeft de instructies van de bestuurder op een kordate wijze door aan de voorwielen. Dacia heeft de ophanging van de Duster erg comfortabel ingesteld, waardoor de Duster automatisch wat gaat hellen in de bochten. Niet dat dit ongewoon is, maar een Skoda Yeti doet het hier bijvoorbeeld een stuk beter. Het comfortabel onderstel heeft natuurlijk wel zijn voordelen, in combinatie met de goed zittende stoelen zorgt het ervoor dat je een verkeersdrempel amper nog voelt. De Duster met vierwielaandrijving kan zelfs zonder veel moeite op het onverhard zijn plan trekken, met een bodemvrijheid van 21 centimeter en een aanloophoek van 30° valt er zelfs niet mee te spotten. Via een knop in het interieur kan je de vierwielaandrijving aan- of uitschakelen. Handig, want als je bijvoorbeeld op de snelweg rijdt kan je maar beter voor voorwielaandrijving kiezen en zo wat brandstof sparen.

Rijtest Dacia Duster

Het motorgamma van de Duster is niet erg uitgebreid, aan benzinezijde kan je enkel kiezen voor een 1.6 met 105 pk die weliswaar zowel met voorwiel- als vierwielaandrijving gekocht kan worden. Langs dieselzijde kan de 1.5 dCi ook met 90 pk en 200 Nm koppel gekocht worden, maar dan wel enkel met voorwielaandrijving. Deze sprint van 0 naar 100 km/u in 13,8 seconden en is dus ideaal voor minder veeleisende klanten. De door ons geteste 1.5 dCi met 110 pk en 240 Nm koppel kan zowel met voorwielaandrijving als vierwielaandrijving gekocht worden.

Rijtest Dacia Duster

Op naar het prijskaartje van de Dacia Duster, want daar wint het Roemeense budgetmerk ongetwijfeld een groot deel van zijn klanten. De Dacia Duster is er zoals eerder aangehaald al vanaf 11.900 euro en hiervoor krijg je de benzinemotor met voorwielaandrijving in het laagste uitrustingsniveau. Dit uitrustingsniveau is wel uiterst basic en brengt je een Duster zonder dakrails, airco, radio/CD en elektrische ruiten. Om het comfort wat op te krikken biedt Dacia wel een Comfort Pack aan voor 500 euro, dit pakket omvat zijdelingse airbags, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening en elektrische ruiten vooraan. Wij zouden echter minstens kiezen voor het Ambiance of Lauréate uitrustingsniveau. Bij de Ambiance krijg je standaard airco, radio/CD-speler en elektrische ruiten terwijl je bij de door ons geteste Lauréate standaard over mistlampen, in carrosseriekleur gespoten bumpers en handgrepen, elektrische en verwarmde buitenspiegels, centrale vergrendeling met afstandsbediening en boordcomputer beschikt. Voor vierwielaandrijving betaal je steeds 2.000 euro extra. Aan dieselzijde kan je starten vanaf 14.200 euro met de 1.5 dCi 90 pk 4×2, maar krijg je wel meteen de Ambiance uitvoering. Voor 1.000 euro extra stap je over naar de Lauréate uitvoering. Uw eigen Dacia Duster configureren doe je hier.

Rijtest Dacia Duster 05

Conclusie

De Dacia Duster verkoopt zichzelf, zoveel is duidelijk. Hij oogt goed en is met zijn prijszetting voor velen onweerstaanbaar. Dat je op bepaalde vlakken wat zal moeten inboeten is duidelijk, zo rijdt de Duster wel prima maar mist hij wat scherpte, is het interieur vrij basic uitgevoerd en overtuigt de versnellingsbak niet helemaal. Maar daartegenover staat wel dat hij ruim genoeg is voor vijf personen, hij comfortabel rijdt en over een grote kofferruimte beschikt. Voor prijsbewuste consumenten die niet om merkimago geven lijkt de Dacia Duster ons dan ook een logische keuze.

Rijtest Dacia Duster

Overzicht

+ Comfortabel
+ Ruim
+ Prijs

– Versnellingsbak
– Materiaalgebruik

Rijtest Dacia Duster

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir