Rijtest - Ford Mondeo Vignale - HeaderComfort, luxe en extra dienstverlening. Ford brengt met de Vignale-lijn een gepersonaliseerde ervaring en de Mondeo mag daar als eerste mee uitpakken!

Luxe zit anno 2015 niet verborgen achter een hoge prijs. Ervaring, daar draait het tegenwoordig allemaal om bij de eigentijdse Beau Monde. Het gevoel deel uit te maken van iets uniek, een belevenis waarbij het hart geraakt wordt en de zintuigen gestimuleerd worden. Dat er geen prijs meer plakt op luxe, heeft ook Ford begrepen. Niet dat de Blauwe Ovaal plots wil concurreren met de Spirit of Ecstasy, maar ook in het hogere middensegment zien zij een doelpubliek dat wil betalen voor wat extra persoonlijke aandacht en een complete, luxueuze afwerking. Vignale is de noemer waaronder deze voertuigen verpakt zullen worden en de Mondeo Vignale is de eerste commercialisering ervan.


Rijtest - Ford Mondeo Vignale 04
Rijtest - Ford Mondeo Vignale 05Rijtest - Ford Mondeo Vignale 06

Dan weer letterlijk gezien is de verpakking van de Mondeo Vignale niet bovennatuurlijk vergeleken met zijn aardse broertjes. Het geoefend oog van de kenner herkent wel de unieke Vignale-grille, de chroom omlijsting van de mistlampen, nog meer chroom op de flanken en enkele exclusieve Vignale-badges. Ook de 18-inch lichtmetalen velgen en een metaalkleur zijn standaard, terwijl je voor het passende Nocciola kleur amper 200 euro extra hoeft neer te tellen. Neen, de Vignale is dus eerder een Mondeo die de volledige optielijst heeft gepasseerd dan een volledig nieuwe toevoeging aan het Ford-gamma.

Rijtest - Ford Mondeo Vignale 10

Ook binnenin herken je het traditionele Mondeo-interieur, maar valt er al heel snel op dat er een ferm laagje weelde werd toegevoegd. Een premium lederen afwerking is standaard en beperkt zich niet enkel tot de zetels, maar ook het dashboard werd met handgestikt koeienvel afgedekt. Voor de multicontourzetels hoef je evenmin bij te betalen en die beschikken over een rustgevende massagefunctie. Akoestisch glas en Active Noise Cancellation zorgen op hun beurt voor een opvallende stilte, de opblaasbare gordels achteraan zijn een primeur voor de industrie en staan garant voor een extra streepje veiligheid. Active Park Assist, verkeersbordenherkenning, Active City Stop, een Sony Audio met 12 luidsprekers, dynamische LED-koplampen en het SYNC2-systeem vervolledigen de uitgebreide standaarduitrusting. Maak je ook geen zorgen over kleine onvolmaaktheden: de Vignale’s worden pas vrijgegeven nadat ze 100 bijkomende tests hebben ondergaan en passeren de arendsogen van zes ambachtelijke grootmeesters.

Rijtest - Ford Mondeo Vignale 13Rijtest - Ford Mondeo Vignale 17

Rijtest - Ford Mondeo Vignale 15

Rijtest - Ford Mondeo Vignale 14Rijtest - Ford Mondeo Vignale 16

Onder de motorkap beperkt de keuze zich tot de topmotorisaties: een 2.0-liter TDCi (180 of 210 pk), een 2.0-liter EcoBoost (203 of 240 pk) of de hybride met 187 pk. Een automaat is standaard, enkel de instapper aan dieselzijde kan je met manuele zesbak verkrijgen. Wij reden met de krachtigste zelfontbrander en genoten van een rustgevend overschot. De afstelling is allesbehalve kordaat en dus blijft een gevoel van sportiviteit achterwege, doch geeft het ruime motorkoppel van 450 Nm je vleugels wanneer je een inhaalbeweging dirigeert. Het gasrespons mocht voor ons in sommige situaties iets directer, maar wat de rest van de aandrijflijn betreft konden we de puntjes op de i niet beter plaatsen en het gemiddelde verbruik bleef met 6 l/100 km meer dan aanvaardbaar. Bovendien is het rijgedrag speels en precies, exact zoals we het van een Ford gewoon zijn. Een perfecte balans tussen dynamiek en comfort die voor de achterste passagiers versterkt wordt door de Integral Link achterwielophanging.

Rijtest - Ford Mondeo Vignale 01

Rijtest - Ford Mondeo Vignale 02Rijtest - Ford Mondeo Vignale 03

We zien slechts één mogelijk struikelblok. Niet het feit dat je de Vignale enkel kan bestellen in de exclusieve Vignale Lounges van een ‘beperkt’ (200) aantal FordStores in Europa, maar de vanafprijs van 37.600 euro die in het vaarwater komt van een BMW 320d (190 pk). Een heel pak kaler uitgerust weliswaar, al blijft het toch een zekere psychologische barrière. Je krijgt er een specifieke Vignale-relatiemanager, levering van je wagen, speciale onderhoudsservice inclusief carwash en 24/24u bijstand bovenop, maar is het dat waar de doordeweekse Mondeo-koper op zit te wachten? Nu goed, gegeven de overvloedige uitrusting en kwaliteit krijg je echt waar voor je geld. En de marketeers bij Ford zullen zonder twijfel hun huiswerk wel gemaakt hebben…

Rijtest - Ford Mondeo Vignale 08

Rijtest - Ford Mondeo Vignale 07Rijtest - Ford Mondeo Vignale 11

Conclusie

De Vignale blijft eerder een extra luxueuze afwerking dan een volledig nieuw model voor de Ford-catalogus. Buitenaf krijg je enkele exclusieve details en binnenin vind je naast een ongelooflijk uitgebreide standaarduitrusting meer leder dan je ooit in een Ford durfde verwachten. Het motorgamma beperkt zich tot de topmotorisaties en die slagen voor elke test, het rijgedrag scoort naar goede Ford-gewoonte uitstekend. Ford is er met het oog voor detail, de complete standaarduitrusting en de mooi verpakte extra services in geslaagd om de Ford-belevenis naar nieuwe hoogten te brengen, maar er blijft (logischerwijs) een zekere meerprijs aan verbonden.

Overzicht

+ Oog voor detail
+ Luxueus en muisstil
+ Complete standaarduitrusting

+/- Uitstekende prijs/kwaliteit, doch ‘psychologisch gezien’ veel geld voor een Mondeo

– Niet als vijfdeurs beschikbaar, enkel vierdeurs berline en Clipper

Rijtest - Ford Mondeo Vignale 12

Tekst & Foto’s: Tim De Baets