Kort Getest: Ford Mustang 2.3 EcoBoostGoed nieuws voor de muscle cars liefhebbers, de Mustang is terug! Maar omdat die V8 misschien net wat overkill is in Europa voorziet Ford ook een interessante EcoBoost viercilinder.. 

Power to the people, het kon een fletse Eurosong hit zijn maar het was indertijd de slogan van de Ford Mustang, hét icoon van de Amerikaanse ponycars. Een pak minder verfijnd als onze Europese scheurijzers maar wel een pak stoerder, willen we dat soms niet allemaal? De Ford Mustang is momenteel aan zijn zesde generatie toe en kan je nu gewoon weer bij de lokale dealer bestellen terwijl je er vroeger eentje moest (proberen) importeren uit Amerika.. De Blauwe Ovaal voorziet daarvoor in België enkele strategisch geplaatste Ford Stores waarbij specifieke concessiehouders op een gepaste manier de Mustang aan de man/vrouw kunnen brengen, net zoals de ST’s, Virgale, RS’en en Ford GT modellen! Onze Mustangdate staat al een tijdje op de kalender bij Ford België maar wegens een overijverige collega moeten we er nog even op wachten.. Gelukkig was Ford CIAC uit Gent zo vriendelijk om op een grijze winterdag even hun knappe demo uit te lenen aan ons voor een korte kennismaking!

Rijtest Ford Mustang 2015 Fastback 2.3 Ecoboost 01

Een Ford Mustang scoort sowieso Sub Zero Cool dankzij de op-en-top Amerikaanse uitstraling en ijzersterk merkimago, de nieuwe generatie kan nog wat meer zieltjes winnen dankzij de scherpe lijnen, strakke grille en de traditionele achterzijde met de driedelige – verticaal gepositioneerde – achterlichten. Onze buren zijn ondertussen al heel wat gewoon maar kwamen toch even hun bewondering uiten omtrent hét muscle car icoon, met de riante buitenafmetingen is het wel wat zwoegen in het begin – dankjewel achteruitrijcamera – om je cultsymbool zonder kleerscheuren te parkeren. Hecht je belang aan wapperende haren en een krachtige soundtrackbelevenis dan is de Mustang Convertible (+ €4.000) met zijn stoffen canvasdak ongetwijfeld je ding, in het andere geval ben je aangewezen op de coupé die tot Fastback gedoopt werd. Inzake personalisatie kan je behoorlijk ver gaan in de catalogus met standaard bovendien al 19″ lichtmetaal. Zo’n leuke gepersonaliseerde nummerplaat maakt je vandaag de dag €2.000 armer.

Rijtest Ford Mustang 2015 Fastback 2.3 Ecoboost 01Rijtest Ford Mustang 2015 Fastback 2.3 Ecoboost 01

Rijtest Ford Mustang 2015 Fastback 2.3 Ecoboost 01

Voor het interieur koos Ford voor een leuke mix tussen oldschool Mustang elementen (tuimelschakelaars, chroom omlijsting, stoere badges) en moderne technologie uit hun reguliere modellen (boordcomputer, SYNC infotainmentsysteem, …). Als je wat ervaring hebt met een recente Ford ben je er zo met weg en dat is altijd mooi meegenomen. Gezien het feit dat deze generatie Mustang een wereldproduct is – lees: productie in Amerika – mag je wel geen Focus of Mondeo kwaliteit verwachten. We mogen hier niet te verwend wezen met onze Europese normen, het is en blijft natuurlijk een Mustang! De toegang naar de (compacte) achterbank vereist wat kunst en vliegwerk, de combinatie Fastback + vier volwassenen + een lange trip lijkt ons overigens een slecht minder goed idee.. De Recaro sportzetels zitten zeer strak zonder het comfortniveau te comprimeren, ongetwijfeld een van de essentiële opties volgens ons!

Rijtest Ford Mustang 2015 Fastback 2.3 Ecoboost 01

Rijtest Ford Mustang 2015 Fastback 2.3 Ecoboost 01Rijtest Ford Mustang 2015 Fastback 2.3 Ecoboost 01

Praat je over de Ford Mustang – en andere muscle cars – dan spreek je natuurlijk over een kolossale V8 en achterwielaandrijving. Dat laatste is sowieso van de partij net zoals een 5.0-liter V8 met 418 pk, toch heeft een dergelijk product geen overlevingskansen in Europa. Daarom werd er specifiek een sportieve 2.3-liter EcoBoost viercilinder voorzien met 314 pk, indien je nog twijfelt omtrent de dynamische kwaliteiten moet je maar eens kijken bij de Focus RS die (ongeveer) dezelfde motor krijgt! Dit blok neemt momenteel ongeveer 80% van de Europese verkoop op zich wat meteen een bevestiging van zijn bestaansreden is. Vlot is hij sowieso met een sprintsnelheid van respectievelijk 4,8 en 5,8 seconden naar 100 km/u, de topsnelheid ligt ook ver boven de 200 km/u. Inzake verbruik en CO2 uitstoot zal het je niet verwonderen dat de EcoBoost de beste waarden kan voorleggen (8 liter – 179 g/km voor Coupe met handbak) ten nadele van de vijfliter V8 (13 liter – 299 g/km). In de praktijk drinken ze toch behoorlijk wat benzine en is die grote brandstoftank van 60 liter geen overdreven luxe.

Rijtest Ford Mustang 2015 Fastback 2.3 Ecoboost 01Rijtest Ford Mustang 2015 Fastback 2.3 Ecoboost 01

Wanneer we even met de black on black Mustang door het Gentse cruisden vielen ons toch direct een paar dingen op. Naast de enorme populariteit (zwaaien, duimpjes, uitdagende gebaren aan het stoplicht, …) valt op hoe gemakkelijk deze Ford zich weet te besturen eens je de enorme massa weet te kadreren. Zelfs op een slecht wegdek liet hij een rustige en geciviliseerde indruk na, niet bepaald onze eerste gedachte toen we de sleutels van deze woeste Amerikaan meekregen.. De manuele versnellingsbak met zes verzetten schakelt ook heerlijk strak door de korte verzetten! Wanneer we eindelijk vrije baan kregen in “een bochtenrijke omgeving” werd wel duidelijk dat hij zich liever rustig laat besturen dan met het mes tussen de tanden. Voor die ochtendlijke Ardennenritjes zoek je misschien beter de toevlucht tot die Focus RS?!

Rijtest Ford Mustang 2015 Fastback 2.3 Ecoboost 01

Rijtest Ford Mustang 2015 Fastback 2.3 Ecoboost 01Rijtest Ford Mustang 2015 Fastback 2.3 Ecoboost 01

Naast de iconische looks en krachtige motoren is het prijskaartje ook een niet te overziene troef. De Ford Mustang EcoBoost is de jouwe al vanaf €37.000, de V8 GT is op papier slechts €5.000 duurder (met vervolgens wel nog een torenhoge BIV tot gevolg). De overige opties zijn behoorlijk beperkt tot wat personalisatie (kleur, striping, velgen, interieurbekleding, …), een beter navigatiesysteem, parkeerhulp, Thatcham alarm, … Zelfs als je ietwat te enthousiast door de configurator gaat blijft de uiteindelijke aankoopsom zeer interessant, vervolgens kan je bij diverse aftermarkt / “veredelaars” nog upgrades verkrijgen (zowel visueel als prestatiebevorderend) in alle geuren en kleuren. De CIAC 01 Mustang kreeg op die manier van Roush Performance een sportuitlaat waardoor de viercilinder al een pak dieper klinkt.

Rijtest Ford Mustang 2015 Fastback 2.3 Ecoboost 01Rijtest Ford Mustang 2015 Fastback 2.3 Ecoboost 01

Als we een specifieke concurrent moeten zoeken in Europa voor deze Mustang zijn we niet zolang bezig, die zijn er namelijk niet direct. Als je al ergens een Chevrolet Camaro op de kop kan tikken zit je het dichtst in de buurt, al zijn deze enkele met een V8 te verkrijgen. Om de scherpe prijs van de Mustang nogmaals in de verf te zetten, een Mercedes-AMG A45 4MATIC (381 pk – vanaf €50.000) is al duurder en voor één BMW M4 Coupé (430 pk – vanaf €80.300) kan je bij de eerder vermelde Ford Stores zelfs twéé Mustangs krijgen..

Conclusie

‘Murica, fuck yeah! Dichter bij die American Dream ga je niet geraken dan met de gloednieuwe Ford Mustang. Zijn krachtig voorkomen doet jong en oud steeds wegdromen omtrent die verre reis over de oceaan, overal krijg je gegarandeerd aandacht en met de logische keuze voor die 2.3-liter EcoBoost blijft de financiële schade behoorlijk beperkt. De achterbank is behoorlijk onbruikbaar en afwerking laat hier en daar wel wat (Europese) steken vallen maar mag je daar over vallen bij een muscle car? Besef wel dat je hier niet te maken hebt met een messcherpe hot hatch, daarvoor moet je nog steeds richting Duitsland, Engeland, Frankrijk of zelfs het Oosten gaan.. Wil je oneindige street credibility – of swag voor de nieuwe generatie – moet je richting de dichtst bijzijnde Ford Store voor die nieuwe Ford Mustang!

Overzicht:

+ Dé muscle car
+ Stoere looks
+ Vlotte prestaties
+ Recaro sportstoelen (comfort + steun)
+ Zéér interessante prijs
+ Strakschakelende versnellingsbak
+ Straffe soundtrack, zeker met een Roush upgrade

+/- Het hart wil de V8, het hoofd de viercilinder

– Beperkte rijdynamiek (eerder GT dan sportwagen)
– Stevig verbruik bij sportieve rijstijl
– Achterbank weinig tot niet bruikbaar
– Stevige levertijd

Rijtest Ford Mustang 2015 Fastback 2.3 Ecoboost 01

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Met dank aan CIAC Ford Gent!