Officieel: BMW 5-Reeks Berline (2016)De nieuwe BMW 5-Reeks – codenaam: G30, intussen al de zevende generatie! – is beter dan ooit op (bijna) alle vlakken!

De Fünfer is werelds best verkochte zakensedan – het premium D-segment aldus de connaisseurs – en wil die positionering graag zo houden, toch moesten de ingenieurs ongeveer alles uit de kast halen om deze nieuwe 5-Reeks te wapenen tegen de ijzersterke concurrentie. Vanaf februari 2017 kan je hem rijden, bestellen kan tegen november alreeds bij je favoriete BMW concessiehouder. Prijzen zijn er op dit moment nog niet maar zullen ongetwijfeld hoger liggen dan de huidige 40.800 euro (vanafprijs!). Later komen er natuurlijk nog meer uitvoeringen, denk aan de belangrijke 5-Reeks Touring, 5-Reeks GT, sportieve M5 varianten en de technische gerelateerde 6-Reeks!

Over de vormgeving en het interieurdesign van deze 5-Reeks G30 kunnen we behoorlijk kort zijn. Zeer herkenbaar en de logische kruising tussen de vernieuwde 3-Reeks, de huidige 5-Reeks en de 7-Reeks toplimousine. Net zoals bij de concurrentie moet je vanaf nu écht goed gokken kijken om de verschillen tussen de modellen te kunnen waarnemen, de torenhoge verkoopcijfers tonen dan weer aan dat het cliënteel daar niet zoveel last van heeft. De uitlaten zitten vanaf heden wel steeds aan beide kanten en dus niet meer broederlijk naast elkaar, volgens de pikorde zijn ze rond, trapeziumvormig of hoekig!

De buitenafmetingen groeien met bijna 4 centimeter tot net geen vijf meter, de hoogte en breedte blijven nagenoeg identiek. Toch claimt BMW dat er meer been- en hoofdruimte voorhanden is dankzij een logischere ruimte-indeling, in de koffer past nu minstens 530 liter (+10 liter dan vroeger). De layout van het dashboard is zeer herkenbaar dankzij de eerdergenoemde modellen, over de afwerking en materiaalkeuze zullen we ongetwijfeld geen reden tot klagen hebben. Visuele verschillen bekom je door te grasduinen tussen uitvoeringen, opties en personalisatie (oa 21 lakkleuren en 17″ tot 20″ velgen) die zich traditiegetrouw duur laten betalen.

De marktlancering van de nieuwe BMW 5-Reeks Berline zal vier motoren omvatten: twee benzines en twee diesels die optioneel allemaal met xDrive vierwielaandrijving te verkrijgen zijn. De BMW 530i viercilinder vervangt ook hier de 528i en levert 252 pk / 350 Nm / 126 g/km CO2, de 540i is de 535i van weleer (inclusief zes-in-lijn) en doet het met 340 pk / 450 Nm en 150 g/km CO2! De 520d komt als enige standaard met een manuele versnellingsbak, optioneel is hier ook de efficiënte achttraps Steptronic automaat te verkrijgen. De 2.0-liter TwinPower Turbo genereert 190 pk / 400 Nm in combinatie met een beperkt verbruik (4,1 liter per 100 km – 108 g/km CO2), de krachtige 530d zescilinder doet het met 265 pk / 620 Nm / 118 g/km CO2.

Later (normaliter maart 2017) volgen er nog een hybride, een extrazuinige EfficientDynamics Edition en een M Performance topdiesel. De BMW 530e iPerformance is een plug-in hybride zoals de 330e, ook hier ligt het systeemvermogen op 252 pk en 420 Nm met een gemiddeld brandstofverbruik van 2 liter op papier. Ook de CO2 uitstoot van 46 g/km is bijzonder aantrekkelijk voor het zakelijke segment, zuiver elektrisch geraak je met de 530e tot 45 km ver alvorens de benzinemotor terug bijspringt! De BMW 520d EfficientDynamics Edition krijgt hetzelfde cijfermateriaal als de reguliere 520d maar kan dankzij doelgerichte aanpassingen een lage CO2 van 102 g/km voorleggen. De nieuwe BMW M550i xDrive M Performance is tot de komst van de M5 de absolute heerser van het gezelschap met zijn 465 pk en 650 Nm!

Het Freude am Fahren gehalte van de vorige generatie BMW 5-Reeks (F10) was ietwat zoek geraakt, dat wil München nu graag rechtzetten met een meer dynamisch weggedrag zonder het rijcomfort uit het oog te verliezen. Naast een gerichte afstelling van het onderstel en een slimme ophanging kozen de Duitsers voor een dieet van maximaal 100 kg ten opzichte van zijn voorganger! Het lichtgewicht platform van de 7-Reeks is hier van de partij, net zoals achterwielsturing en automatische bochtenstabilisatie.

En dan komen we aan de lijst van innovatieve features die deze hightech Bimmer (al dan niet optioneel) meekrijgt! De slimme sleutel (“Display Key”), automatische parkeerfunctie (“Remote Parking Control”) en handbewegingen (“Gesture Controle”) kenden we al van uit de 7-Reeks limousine maar nu is er ook een Lane Change Assistant die de wagen automatisch van rijstrook kan laten wisselen. Dat systeem is samen met de Steering and Lane Control Assistant een tussenstap naar autonoom rijdende wagens aldus BMW. Onze favoriete Head-Up Display is hier ook 70% groter en nog helderder dan voordien. LED verlichting zit bij de 5-Reeks in het basispakket maar wie wil kan bijbetalen voor adaptieve verlichting met grootlichtassistentie die tot 500 meter ver schijnen! Ook zeker niet vergeten om de BMW Connected app aan te vinken op je bestelbon!

BMW wil met deze 5-Reeks (G30) dus niet zozeer het verschil gaan maken met een fris design en interieur, eerder qua gadgets, rijhulpsystemen, krachtigere doch zuinige motoren en een dynamisch weggedrag. Op het Autosalon van Detroit zal BMW deze Vijf plechtig presenteren, een dag later mogen we hem verwachten op het Autosalon van Brussel!