Rijtest - BMW 640d Gran Coupe LCI - Header
Comfort en luxe badend in een zee van performantie: de BMW 6-Reeks Gran Coupé verzamelt superlatieven.

Leven als autojournalist is geen straf. Je kan de laatste nieuwtjes als eerste aan de tand voelen, er zijn nu en dan aangename persreizen en af en toe mag je achter het stuur kruipen van een vierwieler voorbehouden aan de absolute top van de maatschappelijke ladder. Met zijn prijskaartje van zes cijfers (na opties) is deze opgefriste 6-Reeks Gran Coupé immers niet voor iedereen bereikbaar. Het tailor made Individual optieprogramma gaat net iets verder dan de personalisatie van je dochters MINI, koeienhuiden beperken zich lang niet tot enkel de zetels en met de overvloed aan performantie onderscheid je je ook in beweging eenvoudig met het leaseplebs. Echt groot zijn de wijzigingen bij deze Life Cycle Impulse – BMW terminologie voor facelift – echter niet, al hield ons dat logischerwijs niet tegen om opnieuw een weekje op stap te gaan met zes-in-lijn aangedreven 640d Gran Coupé.

Rijtest - BMW 640d Gran Coupe 17

Neem een foto van voor én na de LCI, zet je bij de haard en neem rustig de tijd om de aanpassingen uit München op te sporen. Na enkele uren – en ondertussen met het vergrootglas in aanslag – zal het je plots opvallen dat de karakteristieke grille niet langer 10, maar nu 9 ribben telt. In mat aluminium afgewerkt voor de achtcilinders, traditioneel zwart voor de zes-in-lijn. Iets meer voor de hand liggend is de gewijzigde LED signatuur, terwijl de knipperlichten onderaan de lichtblokken zijn verdwenen. Standaard krijgt de LCI meteen ook Full LEDs mee. Verder lijkt de 6-Reeks Gran Coupé nu ook dichter bij de grond te liggen vanwege de grotere en vooral wijd ogende onderste luchtinlaat. Ook de buitenspiegels werden hertekend met geïntegreerde richtingaanwijzers en de diameter van de uitlaatpijpen nam met 1 centimeter toe. Nu goed, dat laatste hadden we ook zelf nooit gevonden zonder een kleine hint uit de BMW persbijbel. De minuscule adaptaties wijzigen hoe dan ook niets aan de algemene indruk die de BMW 6-Reeks Gran Coupé nalaat. De ruim 5 meter lange slee zuigt elk netvlies naar zich toe, maar kijkt zelf neer op alles wat rondom gebeurt. De 6 GC is statig en elegant, straalt luxe en rijkdom uit terwijl de coupé-lijnen ook nog blijk geven van sportieve aspiraties.

Rijtest - BMW 640d Gran Coupe 03

Dat sportieve vind je binnenin nog terug in de lage zitpositie en de licht naar de bestuurder gerichte middenconsole, maar daarvan afgezien zet luxe overduidelijk de boventoon. Zelfs geblinddoekt verraden de geur van hoogwaardig leder en de textuur ervan dat je niet in een alledaagse vierwieler bent beland. En hoe dieper je in de geldbeugel tast, hoe exclusiever het wordt. Onze testwagen kreeg zo Cognackleurige zetels met zwart leder voor het dashboard, gedetailleerd met witte accenten en stiksels. Verwarmde en elektrische zetels zijn standaard, maar de houten inleg voor het stuur, LED-verlichte Individual instaplijsten en de Alcantara hemelbekleding vereisen een zekere opleg. Net als de geüpgrade Head-Up Display, Comforttoegang en BMW Night Vision. De decibels uit een Bang & Olufsen geluidsysteem klinken ook net iets exclusiever en elektrische privacy gordijntjes komen misschien ook wel van pas. Vind je in de ellenlange optielijst toch niet je ding, dan kan je altijd langsgaan bij BMW Individual om je creativiteit te laten botvieren en je overvloed aan kapitaal aan te spreken.

Rijtest - BMW 640d Gran Coupe 10Rijtest - BMW 640d Gran Coupe 13

Rijtest - BMW 640d Gran Coupe 15

Rijtest - BMW 640d Gran Coupe 14Rijtest - BMW 640d Gran Coupe 11

Wij spreken weliswaar liever de 3.0-liter zes-in-lijn turbodiesel aan die in het lange vooronder zit weggestoken. De 6-Reeks Gran Coupé blijft immers een wagen waarvan je ook zelf graag achter het stuurwiel kruipt. Maar liefst 313 paarden trekken de 640d op sleeptouw en het koppel van 630 Nm creëert een zee van overvloed bij hernemingen. Niet het type overvloed dat van een 318d of 320d een comfortabele reisgenoot maakt, maar het type overvloed dat je bij elk commando op het rechterpedaal het gevoel geeft dat je vroeg of laat de begane grond verlaat en je de medeweggebruikers steeds kleinere stipjes in de zijruiten worden. De manier van krachtontplooiing is als die van een TGV, exclusief voor jou gereserveerd. De Comfort+ instelling van de adaptieve ophanging filtert elke oneffenheid weg. Je rijdt gewoon op rails en zelfs in snelle bochtencombinaties geeft de 6 GC geen enkele aanstalten die rails te verlaten. De geluidsdichting is tot slot fenomenaal zodat je enkel hoort wat jij wilt horen. Alles staat in het teken van jou.

Rijtest - BMW 640d Gran Coupe 06

Een klein stukje privé-hemel op vier wielen reserveren is natuurlijk niet iedereen gegund. De goedkoopste 6-Reeks Gran Coupé plundert je bankrekening al met een prijskaartje van €88.550. Dat is de 640i Gran Coupé, de 640d Gran Coupé die wij testreden is de goedkoopste –en enigste- diesel met een vanafprijs van €90.300. De vierwielaandrijving heeft op een wagen van dit kaliber wel degelijk serieuze voordelen, dus betaal je misschien best meteen 3.450 euro extra. Vanzelfsprekend telkens vóór opties, want onze 640d xDrive GC klokte af op 135.000 euro. Slik… Niet dat de concurrentie goedkoop is, maar zij komen vaak met goedkopere instappers. De Audi A7 Sportback is er zo bijvoorbeeld met 3.0 TDI me ‘slechts’ 190 pk voor 54.740 euro en de Mercedes CLS is er al in 220d-versie met dwergvermogen van 163 pk voor 56.144 euro. Nu goed, die laatste is iets kleiner en in dieselversie zelfs onbeschikbaar in gelijkaardige vermogens, absoluut niet opgewassen tegen de slee uit München. De Audi A7 Sportback quattro Competition triptronic (313 pk) is in standaardversie wel goedkoper (€76.890) dan de 6 GC waarvan hier sprake, maar qua uitrusting moet je het wel met enkele zaken minder stellen. Misschien blijft de speler uit Ingolstadt aan de eindmeet goedkoper, maar bij bedragen tussen 75 en 100k euro is dat allemaal vrij relatief…

Rijtest - BMW 640d Gran Coupe 08

Rijtest - BMW 640d Gran Coupe 04Rijtest - BMW 640d Gran Coupe 05

Conclusie

De enkele nip-tuck wijzigingen wijzigen niets aan de essentie. De 6-Reeks Gran Coupé blijft een toonbeeld van luxe, elegantie en performantie. Voor de weinigen die hem hun kunnen veroorloven brengt deze vierwieler een stukje paradijs op vier wielen waar zijzelf in het opperste belang staan. Als bestuurder kan je surfen op de zeeën van koppel die de zes-in-lijn produceert en door bochten scheuren als een op rails geleide TGV, als passagier achterin geniet je van alle comfort en luxe die de wereld rijk is. De 640d Gran Coupe is dan ook onmogelijk een ‘instapper’ te noemen, maar zo is hij wel meteen duurder dan de instap-aanbiedingen van de concurrentie.

Overzicht

+ Performantie en efficiëntie zes-in-lijn dieselmotor
+ Rijdt op rails, glijdt ultra-comfortabel over het wegdek
– Prijs en opties, geen 630d ‘instapper’

Rijtest - BMW 640d Gran Coupe 07

Tekst & Foto’s: Tim De Baets