Rijtest: BMW 328i Touring

Rijtest BMW 328i Touring
De BMW 328i Touring verzoent comfort met sportiviteit als geen ander.

Duitsers zijn stipte, rationele mensen die hun leven laten leiden door logica en efficiëntie. Misschien een cliché, maar in realiteit lijkt de omschrijving verdomd vaak de nagel op de kop te kloppen. Tot je de historische naamgeving van BMW-modellen nader bekijkt: van een knap gerestoreerde E21 over een extreme M3 CSL E46 tot een vandaag lekker strak vormgegeven F30. Er is kop noch staart aan te vinden. E staat voor Entwicklung en F staat voor Future, tot daar zijn we nog mee. Maar dan hebben we het nog niet gehad over de motorische type-aanduidingen, waarbij zelfs kenners al eens gaan twijfelen. Een 316d heeft gewoon een 2.0-liter dieselmotor, net als de 318d en 320d. En onze 328i testwagen? Die had tot de E92-generatie (VS) nog een vrij ademende 3.0-liter zes-in-lijn onder de motorkap. Maar zoals jullie weten moeten cilinders anno 2013 plaatsmaken voor bomen, daarom wordt de F30 328i aangedreven door een 2.0-liter viercilinder turbo. Lichter, krachtiger én zuiniger; de aansluiting met onze eerste zin wordt op de valreep hersteld.

Rijtest BMW 328i Touring

Rijtest BMW 328i TouringRijtest BMW 328i Touring

Het nieuwe N20B20 motorblok mag dan wel geen mythische zes-in-lijn meer zijn, de krachtcentrale doet de naam Bayerische Motoren Werke alle eer aan. Ten eerste levert het blok dankzij een TwinScroll turbo maar liefst 122,5 pk per liter bij 5.000 tot 6.500 toeren per minuut en gaat de toerennaald indien gewenst door tot 7.000. De soundtrack die daarbij vrijkomt, valt meteen als tweede reden te catalogeren. Verder klokt de 245 pk sterke 328i Touring de sprint van 0-100 km/u perfect af op 6 seconden en laat deze Station Wagon zo zelfs een Maserati GranTurismo geen volledige seconde uitlopen. Aan de elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u heb je dan weer weinig, maar een maximum koppel van 350 Nm bij al 1.250 benzinemotor-toeren per minuut is een comfort dat elke seconde van elke dag welkom is. Als vijfde en laatste reden kunnen we de toegenomen brandstofefficiëntie noteren. De TwinPower Technologie, Valvetronic met daaraan gekoppelde dubbele VANOS en een state-of-the-art injectietechnologie zouden het gemiddelde verbruik verlagen tot amper 6,8 liter per 100 kilometer, 6,5 liter zelfs bij de automaat.

Rijtest BMW 328i Touring

Rijtest BMW 328i TouringRijtest BMW 328i Touring

Tot zover de theoretische toogpraat, de praktische realisering doet er voor ieder van ons sowieso meer toe. In realiteit zal je zo bijvoorbeeld een hoop meer langs de pomp mogen passeren, want wij haalden zelfs met heel veel snelwegkilometers niet minder dan 8 liter. Wie veel stadsverkeer doet, zal vermoedelijk snel boven de 10 eindigen. Zelfs met fluwelen kousen, de ECO PRO modus ingeschakeld én een houten blokje onder het gaspedaal raak je volgens ons niet aan het opgegeven gemiddelde. Maar goed, dat was dan de eerste en meteen ook laatste bemerking op het hart van de 328i. De 328i Touring combineert immers het beste van twee werelden: muisstil, koppelrijk comfort in de lage toeren en bliksemsnelle, karaktervolle acceleraties bij hogere toeren. Met de gekende Driving Experience Control kies je in welke wereld je wil vertoeven. ECO PRO of Normal voor het pendelverkeer naar het werk, Sport voor de toeristische en kronkelende route. In die laatste stand is de ondertussen bekend & beminde achttraps automaat iets te nerveus voor het stadsverkeer, maar in normale modus merk je zelfs niet dat er geschakeld wordt. De koppelrijke krachtbron zorgt in elke versnelling immers voor voldoende poer. Enkel bij een onverwachts inhaalmanoeuvre is het telkens één seconde wachten op de kickdown, die bij de 730d xDrive volledig afwezig & onnodig was. Al merk je daar bij een sprint vanuit stilstand niets van, met het gaspedaal gevloerd schiet de 328i meteen uit de startblokken, krijg je bij elk schakelmanoeuvre een heerlijke koppelrijke duw en wordt de acceleratie vanaf 4.500 toeren nog een stuk sensationeler.

Rijtest BMW 328i Touring

Rijtest BMW 328i TouringRijtest BMW 328i Touring

 

Dat de 328i Touring geholpen wordt door een uitstekend chassis, een ideale 50:50 gewichtsverdeling met een toegepast dieet van 40 kilogram en tot slot de perfecte scheiding van stuurinrichting en aandrijving, maakt de rijervaring er natuurlijk alleen maar beter op. Maar verwacht ook geen hardcore contact met het wegdek, zeker de Luxury uitvoering van onze testwagen is meer gericht op de comfortliefhebbers. De Driving Experience Control waarover we het eerder hadden, heeft zonder adaptieve ophanging geen invloed op de demping noch op de stuurbekrachtiging. Wat wij enigszins wel jammer vonden, want wij waren ook in de 320d Touring geen fan van de Servotronic. De standaard stuurbekrachtiging uit de 320d EfficientDynamics Edition, die we een hele poos terug reden, geniet nog steeds met voorsprong onze voorkeur. Als we daarentegen de Servotronic moeten beoordelen binnen het comfortabele Luxury-plaatje, kunnen we BMW alleen maar gelijk geven. Een lichter stuur zorgt, zeker met wat bredere banden, bij het parkeren en in de stad gewoon voor een hoop extra comfort.

Rijtest BMW 328i Touring

Rijtest BMW 328i TouringRijtest BMW 328i Touring

Ook in het interieur van de BMW 328i Touring Luxury Line wordt die trend verdergezet. De zetels zitten lekker zacht en het Sattelbraun Exklusivnaht past perfect bij het Imperialblau exterieurkleur. De souplesse van de krachtbron brengt een extra luxegevoel en bij een normale rijstijl kan je bij wijze van spreken een speld horen vallen. Bij de Luxury Line krijg je verder edelhout afwerking en een sierlijst op het dashboard, dat we ondertussen zo vaak gezien dat we elk knopje blindelings weten zitten. De iDrive bedienen we ook al alsof het ons geliefde smartphone was. Weinig verrassingen, maar we raken er niet op beu gezien. Op het haarscherpe navigatiescherm kunnen we bovendien evenmin iets aanmerken. Natuurlijk komt de Touring met iets meer hoofdruimte en is er in de koffer plaats voor 495 liter bagage, 35 liter meer dan zijn voorganger en een kleine 15 liter meer dan de 3-Reeks Berline. Dat klinkt weinig, maar de Touring stouw je toch iets praktischer en makkelijker vol, terwijl met de achterste zetels plat er ook ineens ruimte is voor 1.500 liter aan valiezen of doe-het-zelf materiaal.

Rijtest BMW 328i Touring

Rijtest BMW 328i TouringRijtest BMW 328i Touring

Zijn er dan redenen om niet voor een 3-Reeks Touring te kiezen? Hij is misschien ietsje duurder dan de Berline, maar is dan ook minstens even knap. Het blijft persoonlijk, maar volgens ons is de F30 Touring momenteel de knapste break op de weg. En we worden in het straatbeeld steeds meer met zijn schoonheid geconfronteerd, want de wagen is duidelijk een echte lease-topper aan het worden. Dan wel in 320d EfficientDynamics Edition, want de 328i is natuurlijk iets minder fiscaalvriendelijk, hoewel de CO2-uitstoot met 152 g/km echt wel laag te noemen is. In aankoopprijs schelen ze een dikke 3.000 euro, de 328i Touring kost immers minstens 39.800 munteenheden. Standaard krijg je wel een multifunctioneel stuur, alarmsysteem, automatische airco, cruise control, automatische bediening van de achterklep en fluwelen tapijtjes. Het Luxury Line pakket kost 1.935 euro en brengt onder andere de heerlijke 18-inch lichtmetalen velgen. Voor de essentiële Xenons betaal je 800 euro, de automaat kost een dikke 2.190 euro en een HiFi-luidsprekersysteem 600 euro. Dat je voor onze testwagen uiteindelijk 57.230 euro zou moeten neertellen, zal ondertussen ook niet meer verrassen. Alhoewel, dat zijn precies twee exemplaren 316i Berline en nog 1.330 euro over om in andere zaken te beleggen…

Rijtest BMW 328i Touring

Conclusie

De BMW 328i Touring is een bloedmooie wagen en vormt een puzzel waarvan alle stukjes perfect in elkaar passen. Comfort is zeker in de Luxury Line het woord dat deze stukjes aan elkaar lijmt. De wagen straalt luxe uit, de krachtbron is zeer stil maar dankzij het grote koppel altijd bij de les, de automaat werkt uitstekend, de ophanging strijkt oneffenheden perfect glad en het lichte Servotronic stuurgevoel is met de pinken te bedienen. Naast zijn comfortabele basiskarakter heeft de 2.0-liter turbo wel een gepeperd kantje. Eens je de 328i op de staart trapt, wordt het slapende beest wakker en schiet de wagen er bliksemsnel vandoor. De directe gasrespons, de souplesse, de soundtrack bij de hoge toeren en de aangename duw in de rug zorgen bij de 328i voor de kers op de taart.

Rijtest BMW 328i Touring

Overzicht

+ Duale karakter 2.0-liter turbo: comfort & sportiviteit
+ Design
+/- Servotronic stuurgevoel
– Verbruik
– Wachttijd kickdown Steptronic

Rijtest BMW 328i Touring

Tekst & Foto’s: Tim De Baets

Deel dit bericht:

1 reactie op "Rijtest: BMW 328i Touring"

  1. kristofl 28-05-2013 om 19:46

    Mooie auto. Helaas nogal duur 🙁
    En weer wat bijgeleerd, dat 316/320 niet per definitie 1600cc/2000cc is… 

Reageer

Reactie aan het plaatsen...