Rijtest: Audi Q5 Sportback 40 TDI 204 pk (2021)In het zog van de vernieuwde Q5 SUV lanceert Audi ook een sportief gelijnde Q5 Sportback.

Na de Q3 Sportback, Q4 Sportback en e-tron Sportback komt Audi nu ook met de Q5 Sportback. Een modieuze koetswerkvariant van de opgefriste Q5 SUV die wat gebruiksgemak opoffert in ruil voor een aflopende – sportief ogende – daklijn. Bijzonder trendgevoelig maar wel een ideale manier om op te vallen in SUV land. Perfect voor de lifestyle meerwaardezoeker dus!

Rijtest: Audi Q5 Sportback 40 TDI 204 pk (2021)

De gloednieuwe Audi Q5 Sportback is groter/imposanter dan hij visueel doet vermoeden, tevens neemt hij de nieuwigheden van de Q5 facelift over. Dat zijn onder meer een opgefriste (achthoekige) grille, strakkere bumpers en extra personalisatiemogelijkheden.

Rijtest: Audi Q5 Sportback 40 TDI 204 pk (2021)

Bijzonder blingbling (letterlijk én figuurlijk) zijn de dynamische OLED achterlichten. Die zijn niet enkel efficiënt en bijzonder helder, de lichtsignatuur wijzigt zowaar op basis van de gekozen rijmodus. Vorsprung durch technik!

Rijtest: Audi Q5 Sportback 40 TDI 204 pk (2021)

De Q5 Sportback is exact 7 mm langer en 20 mm lager dan de SUV variant wat zorgt voor een gunstige(re) luchtweerstand. Dat is dan weer positief voor het verbruik. Keerzijde is dat de hoofdruimte achterin wat minder is.

Rijtest: Audi Q5 Sportback 40 TDI 204 pk (2021)

Tot 1.480 liter bagage

Inzake koffervolume moet de Q5 Sportback 10 liter inboeten. Afhankelijk van de positie van de verschuifbare achterbank (mét verstelbare rugleuning) is die anderzijds nog steeds 510 liter à 570 liter groot. En met de zetels plat (40:20:40) is er plaats voor 1.480 liter bagage. De elektrische kofferklep is standaard, optioneel kan je hem openen met een voetzwaaibeweging!

Rijtest: Audi Q5 Sportback 40 TDI 204 pk (2021)

Ook in de Audi Q5 Sportback prijkt het nieuwe 10,1” MMI infotainmentsysteem (MIB3) met touchscreen, geconnecteerde diensten, spraakassistentie en hedendaagse functionaliteit. Naast draadloze Apple CarPlay / Android Auto connectiviteit is er nu zelfs Amazon Alexa ondersteuning! Optionele gadgets zijn er in de vorm van een head-up display, Bang & Olufsen 3D Sound System (755 W), panoramisch glazen dak en sfeervolle LED verlichting. Vreemd genoeg is er van een draadloze gsmlader geen sprake!

Rijtest: Audi Q5 Sportback 40 TDI 204 pk (2021)

De AUDI-05 testwagen was voorzien van de gelikte lanceringsspec. Die omvat een knappe Navarra Blue tint, het S-Line uitrustingsniveau, rode remklauwen en verduisterde Shadow Look accenten. Voor de interieurbekleding werd er gekozen voor Okapi Brown leer met contrasterende grijze stiknaden, berkenhouten inlegplaatjes en comfortabele zetels. Zoals het een Audi betaamt is de afwerking piekfijn!

Rijtest: Audi Q5 Sportback 40 TDI 204 pk (2021)

TFSI, TDI of PHEV

Het klassieke Q5 Sportback motorgamma omvat de 35 TDI (150 pk), 40 TDI (204 pk), 50 TDI (286 pk) en 45 TFSI (265 pk). Daarnaast zijn er twee fiscaal aantrekkelijke TFSI e plug-in hybrides voorhanden (299 pk of 367 pk). De SQ5 Sportback topversie is voorzien van een V6 dieselmotor (!) met 341 pk. Een automatische transmissie (7 of 8 versnellingen) is standaard en op de instapper na zijn alle uitvoeringen allemaal voorzien van quattro vierwielaandrijving. Dat resulteert in een vertrouwde wegligging en extra Offroad rijmodus.

Rijtest: Audi Q5 Sportback 40 TDI 204 pk (2021)

De geteste Q5 Sportback 40 TDI quattro S Tronic is gezegend met de gekende tweeliter turbodiesel, goed voor 204 pk / 400 Nm (164 g/km CO2). De nul-naar-honderd sprint vraagt om 7,6 seconden, bij 222 km/u bereik je de topsnelheid. Dankzij onder meer mild hybride techniek (12V) spreekt Audi van een normverbruik van 6,3 liter per 100 km. Met een rustige rijstijl over langere snelwegtrajecten verbruikten we slechts een halve liter méér. Het rijbereik met een volle tank (65 liter) ligt zo op bijna 900 km!

Rijtest: Audi Q5 Sportback 40 TDI 204 pk (2021)

Rijgedrag

Desondanks het sportief getinte lijnenspel neigt de Q5 Sportback eerder naar een comfortabel rijgedrag. In combinatie met de adaptieve luchtvering kan hij die troefkaart volmondig uitspelen en benadrukt hij zijn roeping als aangename reisgezel. De 2.0-liter TDI viercilinder is goed bij de les en zorgt voor gezonde prestaties. Enkel onder (stevige) belasting weerklinkt de dieselsoundtrack en durft de automaat ietwat twijfelen…

Rijtest: Audi Q5 Sportback 40 TDI 204 pk (2021)

De Audi Q5 Sportback is uitgerust met talrijke rijhulpsystemen, mooi gegroepeerd in drie packs (City, Tour en Vorsprung). Die helpen zowel om onheil te voorkomen, de inzittenden te beschermen en het de bestuurder zo aangenaam mogelijk te maken. Voor onder meer een achteruitrijcamera, Lane Depature Warning en Hill Assist vertrekhulp moet je nogmaals de geldbeugel bovenhalen.

Rijtest: Audi Q5 Sportback 40 TDI 204 pk (2021)

Prijzen en concurrentie

Een meerprijs van 2.100 euro vraagt Audi voor de Q5 SUV naar Q5 Sportback transformatie. Wegens het ontbreken van een 30 TDI instapversie ligt de vanafprijs hier op 52.220 euro (35 TDI). Naast het Advanced uitrustingsniveau is er ook een rijkelijk (en sportiever) uitgeruste S-Line variant beschikbaar. Zelfs zonder panoramisch glazen dak, head-up display of (massage)zetels met geheugenfunctie ging de testwagen van 56.820 euro naar eindelijk 78.000 euro!

Rijtest: Audi Q5 Sportback 40 TDI 204 pk (2021)

Aan SUV’s geen gebrek anno 2021. Wie echter een premium lifestyle SUV coupé verkiest zal vermoedelijk richting de BMW X4 (vanaf 53.650 euro) en Mercedes GLC Coupé (vanaf 54.692 euro) kijken. De zuiver elektrische Q4 e-tron Sportback is er vanaf 43.990 euro terwijl een reguliere A4 Avant (vanaf 36.840 euro) nog steeds goedkoper én ruimer is.

Conclusie

Al het goede van de Audi Q5 SUV maar dan in een knappere/sportievere verpakking. Dat is de gloednieuwe Q5 Sportback in een notendop. Afgezien van het stevige(re) prijskaartje zijn de verschillen tussen beide modellen eerder miniem. Toch vraagt de aflopende daklijn een opoffering op vlak van hoofd- en bagageruimte. Maar aan het comfortgehalte, de hoogstaande afwerking en het aangename weggedrag werd niet geraakt. Voor veelrijders blijft de efficiënte 40 TDI dieselmotor een interessante keuze die zowel soepel als stil voor de dag komt. Toch lijken de plug-in hybrides het interessantst anno 2021. Voorzie wel het nodige budget als je in dit lifestyle premium SUV coupé gaat shoppen!

Overzicht:
+ Knappe looks
+ Hightech interieur
+ Ruim
+ Comfortabel
+ Wegligging
+ Afwerkingskwaliteit / materiaalkeuze
+ Hedendaagse rijhulp, connectiviteit, gadgets en veiligheid

? Méér betalen voor minder ruimte

– Prijs/optiebeleid
– Stevige (interne) concurrentie

Rijtest: Audi Q5 Sportback 40 TDI 204 pk (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie audi.be!