Rijtest: Range Rover Velar P400e plug in hybride (2021)Ook de Range Rover Velar komt nu met een stekker als P400e plug-in hybride.

Eind 2020 kreeg de Range Rover Velar een kleine opfrissing. Het model tussen de Range Rover Sport en Range Rover Evoque werd opgewaardeerd met een nieuw infotainment systeem alsook een verbeterde connectiviteit en uitrusting. Uiterlijke aanpassingen krijg je enkel dankzij  nieuwe personalisatiemogelijkheden, maar onderhuids werd het motorengamma opgeschoond en is er voor het eerst ruimte voor een fiscaal aantrekkelijke plug-in hybride: de P400e PHEV. Wij gingen met deze Velar P400e van stekker naar stekker!

Een echte uiterlijke update had de Velar niet nodig, hij ziet er immers nog even strak uit als bij zijn lancering in 2017. Duidelijk herkenbaar als Range Rover, maar net dat tikkeltje scherper. Ondanks zijn riante afmetingen zorgen de superslanke LED koplampen en aflopende daklijn ervoor dat vooral de lengte eerder dan de hoogte geaccentueerd wordt. De velgmaat gaat tot maar liefst 22 inch en de in het koetswerk verdwijnende deurhendels zorgen voor het puntje op de i.

Rijtest: Range Rover Velar P400e plug in hybride 404 pk PHEV MY21 (2021)Rijtest: Range Rover Velar P400e plug in hybride 404 pk PHEV MY21 (2021)

Het interieur van de Range Rover Velar doet zeer luxueus en ruim aan. Een cocon van sereniteit die hij ook op de snelweg behoudt dankzij Active Road Noise Cancellation technologie. Nieuwtjes zijn hier het Pivi of Pivi Pro infotainment systeem met twee HD 10-inch touchscreens. Een storend aantal fysieke knoppen heeft de Velar dus niet, maar de bediening vergt wel enige gewenning en in Apple CarPlay modus lijkt het soms onmogelijk om terug te gaan naar een streepje radio. De zetels zitten uitstekend, de materialen voelen hoogwaardig en in de koffer is ruimte tot 748 liter bagage.

Rijtest: Range Rover Velar P400e plug in hybride 404 pk PHEV MY21 (2021)Rijtest: Range Rover Velar P400e plug in hybride 404 pk PHEV MY21 (2021)

Onderhuids wordt de 2.0-liter viercilinder benzinemotor ondersteund door een 105 kW elektromotor die het totaalvermogen op maar liefst 404 pk brengt. Prestatiegewijs zit het -ondanks zijn riante afmetingen – dus echt wel snor: slechts 5,4 seconden heeft de mastodont nodig om naar 100 km/u te sprinten. Het koppel is met 640 Nm zowaar nog impressionanter en brengt zo bij elke herneming wat deze vierwieler in alles uitstraalt: overvloed. Een overaanbod aan laadpalen is er in België nog niet, maar als je er een vindt dan laad je de 17,1 kWh (13,8 kWh netto) batterij op in zo’n 2u30 (7 kW AC). Aan een snellader (32 kW DC) bereik je na 30 minuten al terug 80% van de capaciteit.

Rijtest: Range Rover Velar P400e plug in hybride 404 pk PHEV MY21 (2021)Rijtest: Range Rover Velar P400e plug in hybride 404 pk PHEV MY21 (2021)

Hoever je daarmee puur elektrisch in EV-modus rijdt, hangt natuurlijk af van de rechtervoet, maar bij ons schommelde dat rond de 40 kilometer (53 km WLTP). In HYBRID modus dan weer worden verbrandingsmotor en elektromotor zo optimaal gecombineerd, waardoor het verbruik zoveel mogelijk gedrukt wordt. Alleen was het voor ons ondanks twee volle ‘elektrotanks’ onmogelijk om ook maar een beetje in de buurt te komen van het opgegeven WLTP-verbruik (2,2 l/100 km). Na een kleine week testrijden zaten we op maar liefst 8,4 l/100 km. Moet in perspectief gezet worden gezien zijn gewicht en afmetingen, maar of het dan echt de toekomst is om een tank als deze te elektrificeren?

Rijtest: Range Rover Velar P400e plug in hybride 404 pk PHEV MY21 (2021)

Als antwoord op de concurrentie kon Land Rover natuurlijk niet wachten, want aan vraag zal er ondanks zijn kostprijs geen gebrek zijn. Die begint bij 72.250 euro. Onze testwagen (Velar SE) beschikte bovenop de standaarduitrusting nog over 20″ lichtmetaal, Matrix LED-koplampen, volledig digitaal instrumentenpaneel en onder andere een Meridian 3D Surround Sound audiosysteem. Snelheidsregeling (cruise control) was ook inbegrepen, alleen is het moeilijk te begrijpen dat je er met 82.200 euro én in dit kaliber wagen nog geen adaptieve variant voor krijgt.

Rijtest: Range Rover Velar P400e plug in hybride 404 pk PHEV MY21 (2021)

De Duitse concurrenten kennen optiepolitiek weliswaar als de beste en beginnen vaak nog duurder: BMW X5 xDrive45e (vanaf 81.200 euro), Mercedes GLE 50e (vanaf 78.650 euro) of Audi Q7 60 TFSI e (vanaf 72.000 euro).

Conclusie

De Range Rover Velar P400e plug-in hybride blaast je omver met zijn zeeën van koppel, sportieve design en luxueuze interieur. Het gaspedaal reageert kordaat op elk commando om de ruim 2,2 ton in een nieuwe richting te schieten, maar het stuurwiel doet dat iets minder. Ook de ophanging staat volledig ingesteld op comfort en sereniteit, ondanks zijn sportieve looks doet vermoeden. De P400e aandrijving past mooi in dat plaatje van rust hoewel de elektromotor er niet echt in slaagt om het verbruik laag te krijgen. Dit blijft dus vooral een fiscale oefening.

Overzicht:
+ Design
+ Comfort
+ Prestaties

– Afmetingen & gewicht
– Prijs & optiepolitiek

Rijtest: Range Rover Velar P400e plug in hybride 404 pk PHEV MY21 (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie landrover.be!