Preview: BMW 1-Reeks (2019)Later dit jaar zal BMW de gloednieuwe (en voorwielaangedreven!) 1-Reeks onthullen, nu krijgen we al de eerste details.

Prototypes van de derde generatie BMW 1-Reeks ondergaan momenteel het laatste testwerk in uitdagende omstandigheden om de onthulling later dit jaar – op het Autosalon van Frankfurt in september? – feilloos te laten verlopen. De grootste nieuwigheid is de introductie van voorwielaandrijving in de plaats van de achteraandrijving wegens plaats(én geld?)besparing. Toch spreekt de Duitse premiumconstructeur uit München over een ruimer én dynamischer geheel. De nieuwe 1-Reeks deelt zijn technische basis met de MINI modellen en de 2-Reeks Active Tourer.

Wie geen genoegen neemt met de voorwielaandrijving kan optioneel xDrive vierwielaandrijving verkrijgen al zorgt ARB technologie (uit de i3) voor een integreert tractiecontrolesysteem dat sneller/beter/efficiënter dan ooit werkt én onderstuur beperkt. Met gerichte verstevigingen en een boemerangachtige draagarm achteraan moet de torsiestijfheid van de 1-Reeks toenemen wat uiteraard invloed heeft op de rijdynamiek. Anderzijds was de speelse achterwielaandrijving toch hét kenmerk van de uitgaande 1-Reeks, we zijn benieuwd hoe die ingrijpende switch zich in de praktijk zal vertalen.

Het grote voordeel van de voorwielaandrijving en de dwarse plaatsing van de motor is de extra binnenruimte die vooral op de achterbank merkbaar moet zijn. In de koffer past er maximaal 380 liter bagage wat 20 liter meer is als voordien.

Omtrent gadgets, technologie en veiligheidssystemen spreekt BMW zich momenteel nog niet uit al gaan we er vanuit dat hier ook de nodige innovaties zullen plaatsvinden. Ook het uiteindelijke motorengamma zal BMW pas bij de onthulling meegeven, wél laten ze weten dat de M135i xDrive topversie zijn befaamde zes-in-lijn (nog zo’n typerend BMW kenmerk) inruilt voor een 2.0-liter viercilinder met 306 pk.