Daar zijn de geruchten weer: V6 voor nieuwe M3?

BMW M3/M4 2014
Met de lancering van de nieuwe 3-Reeks start ook de geruchtenmolen rond de nieuwe M3. Gaat BMW voor een nieuwe Twin-Turbo V6 of blijft het bij een V8?

In de geschiedenis van de M3 zijn reeds verschillende motoren de revue gepasseerd. Eerst koos het merk voor een lichtgewicht viercilinder, later gevolgd door een zes-in-lijn en nog iets later door een V8. Telkens met het doel om de M3 beter te maken. Voor de komende BMW M3 zijn er opnieuw motorische veranderingen op til, en die veranderingen zouden wel eens voor een grote aardverschuiving kunnen zorgen. Hoewel eerdere geruchten spraken over de keuze voor een zes-in-lijn motor met drie turbo’s zou het merk nu volgens bronnen werken aan een nieuwe V6-motor.

Waarom het merk plots van een lijnformatie naar een V-formatie zou overstappen? Eigenlijk vooral omdat een V6 beter zou passen onder de motorkap van de nieuwe M3. De nieuwe V6 zou namelijk twee twin-scroll turbo’s aangemeten krijgen, een beetje naar het concept van de 4.4-liter V8 die nu onder de motorkap van de M5 huist. Die aanpak zou zorgen voor een scherpere gasrespons en minder hitte onder de motorkap. Toch zou de V6 niet zomaar afgeleid zijn van de 4.4-liter V8 die we uit de M5 kennen, het merk zou specifiek voor een 3-liter V6 gaan, terwijl de bestaande V8 met twee cilinders minder op 3.3-liter slagruimte zou uitkomen. In theorie is een hoek van 60 graden daarnaast ideaal voor de balans van een V6, maar om twee turbo’s te laten passen is een hoek van 90 graden vereist. Om de balans verder te waarborgen zou BMW kiezen voor enkele kleine technische ingrepen. Alles samen zou de nieuwe V6 motor in de M3 moeten zorgen voor een output van 435 pk en 550 Nm koppel, voldoende om in de buurt van de Audi RS4 en Mercedes C63 AMG te blijven.

Verder zou de nieuwe M3 groter en lichter worden dan de vorige generatie, in totaal komt er in de lengte 9 centimeter bij terwijl de weegschaal al snel 40 kilogram minder zal aanduiden. BMW zal namelijk dezelfde technieken gebruiken als in de M3 CRT om zoveel mogelijk op het gewicht van de nieuwe M3 te besparen. Elektrische sturing zou daarnaast ook zijn intrede kunnen maken in de nieuwe M3, al hopen we dat BMW hier nog niet voor kiest. Standaard schakel je sowieso via een manuele zesbak, optioneel zal een zeventraps automaat met dubbele koppeling aangeboden worden. De nieuwe M3 mogen we verwachten tegen begin 2014, dan zal het model eerst als Sedan worden voorgesteld. Logisch, want de 3-Reeks Coupé zou eerst als 4-Reeks voorgesteld moeten worden. Iets later mogen we dan de M4 verwachten, een model dat op technisch vlak in ieder geval veel zal delen met de M3. (Via: Insideline)

Deel dit bericht:

6 reacties op "Daar zijn de geruchten weer: V6 voor nieuwe M3?"

  1. mrnix 01-04-2012 om 0:21

    hmm das goed zeker voor ons belgen 🙂

  2. Wolf 02-04-2012 om 8:22

    Ik denk dat het ‘gewoon’ de opgewaardeerde versie wordt van de huidige 1M motor. De kosten voor een V6 blok zijn m.i. te hoog en de huidige lijnmotor is een prachtig blok met een goed geluid en redelijk zuinig…en heeft de geschiedenis van BMW. Een beetje zoals de boxer bij Subaru. Als BMW ballen heeft, blijft het bij de huidige V8!

  3. mrnix 02-04-2012 om 15:02

    maar in belgiË gaan die niet verkopen aan gezien ons socialistisch systeem zo’n auto’s niet meer gunstig zijn…

    • Wolf 02-04-2012 om 17:55

      Welleens de Nederlandse prijzen bekeken? Basis prijs BMW M Coupé ruim 118.000 euro!!!!!!

  4. mrnix 02-04-2012 om 22:47

    maar zie je ze dan vaak rondrijden? :p heel europa wordt stilletjes aan socialistisch met als gevolg dat de motoren gedownsized moeten worden(qua inhoud etc) anders gaat het gewoon niet verkopen 🙂 => ze gaan failliet

    • Wolf 04-04-2012 om 8:14

      Dit heeft niets met socialisme te maken maar alles met de milieuterroristen. Daar wordt de co2 uitstoot of brandstofgebruik gekoppeld aan de extra taxes. Helaas zijn daar de dikke motoren de dupe van.
      Wat ze alleen ‘vergeten’ is dat die gedownsizde 1.6jes onder volbelasting helemaal niet zuinig zijn. Bekijk de vergelijkingstest van de Prius en de M3 maar eens op GRIPChannel.( toets ‘Grip’ in op Youtube) Ga je van je stoel vallen van het lachen…

Reageer

Reactie aan het plaatsen...