BMW M3 CRT
BMW heeft op het M-festival de BMW M3 CRT voorgesteld, een lichtere, meer prestatiegerichte M3 Sedan.

Deze M3 CRT moet de tegenhanger van de M3 GTS worden, de extra lichte en track-georienteerde versie van de M3 Coupé. De M3 CRT maakt gebruik van koolstofvezel versterkte plastics (CFRP), een materiaal dat ook gebruikt zal worden voor de toekomstige i3 en i8. De BMW M3 CRT gebruikt dit extra lichte materiaal voor de motorkap en de voorste stoelen, de motorkap is hierdoor 50% lichter dan een standaard aluminium exemplaar. De totale gewichtsbesparing door het gebruik van CFRP bedraagt 45 kg, neem je echter ook de aangepaste standaarduitrusting in rekening dan kom je volgens BMW op 70 kg gewichtsbesparing uit. De aanpassingen brengen het gewicht ook iets meer naar de achteras, wat volgens BMW de wendbaarheid zou moeten bevorderen.

Onder de motorkap van de M3 CRT vinden we hetzelfde motorblok als in de M3 GTS, de 4.4-liter V8 levert hier dus 450 pk (+30 pk) en 440 Nm koppel. Hierdoor sprint de M3 CRT van 0 naar 100 km/u in 4,4 seconden, 0,5 seconden sneller dan de standaard M3 Sedan. De topsnelheid ligt voor de gelegenheid niet op 250 km/u maar werd opgetrokken tot 290 km/u. De M3 CRT krijgt trouwens een Frozen Polar Silver lak en is voorzien van Melbourne Red accenten. Binnenin kan je genieten van een interieur dat in zwart en oranje is uitgevoerd. Op de achterbank kunnen jammer genoeg maar 2 personen plaatsnemen, maar je wil toch niet te veel extra gewicht in je M3 CRT meesleuren?

Interesse in de BMW M3 CRT? Haast je dan snel naar je dealer want van deze extra lichte M3 Sedan worden maar 67 exemplaren gebouwd, daarnaast moet elk exemplaar minstens 130.000 euro opbrengen.