BMW verkopen januari 2013
Luxemerk BMW was in januari de op één na best verkopende constructeur op de Belgische automarkt.

Crisis, crisis, hoezo crisis? Daar heeft luxemerk BMW alvast geen last van: het Duitse luxemerk verkocht in januari op de Belgische markt amper 75 auto’s minder dan Renault en haalt daarmee mooi de tweede plaats in de lijst van meest verkochte personenwagens. Ondanks het feit dat de catalogusprijs van een BMW 3-Reeks, het momenteel populairste model, al gauw 30.000 à 35.000 euro bedraagt.

En dat dankt BMW ook deels aan de fleetmarkt, die al langer sterkhouder is in deze crisistijden. De markt voor de bedrijfswagens blijft het goed doen en BMW is als merk goed bezig. Ook Mercedes maakt een grote sprong voorwaarts (+21 procent). De derde constructeur in het Duitse triumviraat, Audi, is de enige die het wat minder doet (-4 procent). Het feit dat elk model uit het gamma misschien net iets té gelijkaardig is, begint zich toch te wreken. BMW zou ook een efficiënter productieapparaat hebben, waardoor het merk sneller kan leveren. Ook dat trekt mensen over de streep.

Verder in de lijst blijkt dat Hyundai de sterkste stijger is in de top 10, de Koreaanse tijger zag de verkoop met maar liefst 79 procent toenemen. De grootste verliezer is zoals we eerder deze week al meldden Ford, met een daling in de verkopen van maar liefst 22 procent. De Mondeo is verouderd en is nog moeilijk aan de man te brengen, de nieuwe B-Max werd nog niet in de cijfers opgenomen. In december stond de Blauwe Ovaal nog op vier, nu pas op tien.

In totaal werden vorige maand in ons land 50.684 nieuwe personenwagens ingeschreven, precies 13,3 procent meer dan in januari vorig jaar. Toen kregen de verkopen echter te kampen met een ware ineenstorting als gevolg van de afschaffing van de ecopremie en de onduidelijkheid over de nieuwe belasting op bedrijfswagens. Die kater is ondertussen lang achter de rug. (Via: Nieuwsblad)

BMW 330d 2013