Officieel: BMW M3 Berline (2020)De onthulling van een nieuwe BMW M3 Berline is altijd een feestelijke gebeurtenis, zeker met een handbak en 510 pk sterke M3 Competition topversie!

Zodra BMW het doek van haar zevende generatie 3 Reeks Berline (codenaam: G20) haalde was het uitkijken naar de onthulling van een nieuwe M3 topversie (codenaam: G80), een feestelijke (hoog)dag voor iedereen die rijplezier een warm hart toedraagt.

Met zo’n M340i heb je eigenlijk weinig (tot niets) te klagen al oogt de nieuwe M3 Berline een pak sportiever/extremer met de riante – zeg gerust reusachtige – grille van de 4 Reeks Coupé, brede heupen, koolstofvezel dak (standaard!), blitse 18”/19”/20” lichtgewicht velgen, achterspoiler, prominente diffusor en de vierdelige (sport)uitlaat. Naast de obligatoire M Performance Parts en een resem personalisatiemogelijkheden komt de M3 Berline desgewenst in enkele bijzonder kleurrijke koetswerkkleuren!

De BMW M3 Berline blijft met vier deuren, vijf zitplaatsen en 480 liter bagageruimte behoorlijk bruikbaar hetzij met een typerende, sportieve interieurafwerking zoals het sportstuur met twee (bloedrode) sneltoetsen (voor de M rijmodi), aangepaste tellerlayout, hoogwaardig Merino lederen bekleding en nieuwe sportzetels (inclusief verlichte M3 badge). Nog stevigere koolstof kuipzetels zijn als optie verkrijgbaar.

Net zoals de uitgaande M3 Berline (F80) rekent de nieuwe generatie opnieuw op de 3.0-liter zes-in-lijn TwinPower Turbo benzinemotor die 480 pk / 550 Nm (248 g/km CO2) via een manuele (!) 6-versnellingsbak aan de achteras levert. Goed voor een 0-100 sprint in 4,2 seconden en topsnelheid van 250 km/u … tenzij je extra investeert om die op 290 km/u te laten leggen.

Nog straffer is de M3 Competition die naast diverse zwarte accenten rondom ook nog eens 510 pk / 650 Nm optekent (0-100 in 3,9 seconden), steevast met M xDrive vierwielaandrijving en de 8-traps automaat. Speelvogels zullen ongetwijfeld tevreden zijn met de inschakelbare RWD stand (zoals de M5 en M8), inclusief drift modus!

De getalenteerde M3 eigenaar moet héél veel uit deze sportieve Bimmer kunnen halen dankzij doelgerichte verstevigen, adaptieve M ophanging, aangepaste Servotronic stuurinrichting, krachtige M Compound remschijven (optioneel koolstof keramisch), actief sperdifferentieel en diverse prestatiebevorderende hulpmiddelen.

Dankzij de M Drive Professional hulpmiddelen (M Drift Analyser (!!), M Laptimer en M Traction Control) vergroot je de intensiteit van je circuitbelevenis. Wie op voorhand de lat (veel) hoger wil leggen kan opteren voor het M Race Track Pack dat specifieke uitrusting toevoegt en nog eens 25 kg van het totaalgewicht haalt.

Ook buiten het circuit wil deze BMW M3 Berline schitteren door functioneel voor de dag te komen, daarvoor is hij standaard uitgerust met BMW Live Cockpit Professional, BMW Maps, BMW Intelligent Personal Assistant, Park Distance Control, Front Collision Warning, Lane Departure Warning en Speed Limit Info. Via de optielijst kan daar ook nog eens de geavanceerde Driving Assistant Professional, Active Navigation, Emergency Lane Assistant, Parking Assistant met Reversing Assistant en BMW Head-Up Display bijkomen.

BMW maakt ons al behoorlijk warm voor de nieuwe M3 (Competition) Berline – inclusief technisch/visueel gerelateerde M4 (Competition) Coupé – toch moeten wachten tot maart 2021 voor de marktlancering. Reserveer alvast +- 90.000 euro. Hadden we al gezegd dat er in 2023 ook een M3 Touring komt?!