Met scherpere lijnen, meer comfort en vooral eindeloos veel nieuwe technologie bouwt de nieuwe BMW 5-Reeks aan een brug naar de toekomst. Een test met de 520d én 540i was het minste dat we konden doen.

Ruim 40 jaar geleden zond BMW de eerste 5-Reeks de wereld in. Dynamiek, comfort en functionaliteit vormden toen al het succesrecept dat leidde tot een wereldwijde verkoop van om en bij de 8 miljoen voertuigen. Ondertussen is de Fünfer toe aan de zevende generatie (G30), maar is ook de concurrentie niet bij de pakken blijven zitten. Een voorzichtige designevolutie, een veel grondigere onderhuidse make-over en opnieuw extra connectiviteit en assistentiesystemen moeten zijn leidersstatus in het wereldwijde D-segment verdedigen en zelfs verstevigen.


Maar een designevolutie kan ook té voorzichtig zijn. Sommige klanten, wiens bedrijfswagen al even aan vervanging toe was en die heel hard uitkeken naar het nieuwe model, blijven een beetje op hun honger zitten. De koplampen raken voortaan de grille, de LED-signatuur werd vernieuwd en het bumperwerk strakgetrokken, maar daar blijft het bij. De flank wordt bijgestaan door een extra karakterlijn en Air Breathers, terwijl achteraan vooral de nieuwe lichtblokken de generatiewissel moeten verklappen. En wat vooral opvalt is niet de kleine groeibeweging van 3,6 centimeter, maar hoe erg deze nieuwe 5-Reeks M Sport franjes nodig heeft om er ietwat sportief uit te zien. De 520d Luxury Line waarmee we eerst op stap gingen zag er bedroevend saai uit, de 540i op de foto’s lokt dankzij zijn catalogusprijs aan opties dan weer vele beminnende en jaloerse blikken. Om nog te zwijgen van die schitterende 20-inch “Individual” velgen. Prachtig!

Al is het nieuwe product uit München allesbehalve een vluggertje geweest. Onderhuids schuilt een volledig nieuw chassis en dankzij het veelvuldig gebruik van aluminium weegt de nieuwe 5-Reeks tot maar liefst 100 kilogram minder dan zijn voorganger. Een verschil dat meteen merkbaar is wanneer deze luxueuze atleet van koers verandert. De zevende 5-Reeks blijft koploper in dynamiek, al is het onweerlegbaar dat de balans opnieuw verder opschuift naar comfort. De differentiatie door dynamiek vervaagt, ter spijt van sommigen ter jolijt van anderen. En ook hier brengt de specifieke uitrusting een wereld van verschil: de van alle sportiviteit ontdane Luxury Line heeft nooit van het begrip apex gehoord en schuwt iedere de slag van de zweep, terwijl de M Sport variant minder overhelt en tonnen meer grip lijkt te hebben. Het chassis is werkelijk schitterend! Alleen het stuurgevoel stelt teleur en dat bij elke uitvoering. Je voelt er nog nauwelijks iets door.

Nu goed, in de toekomst rijden we vermoedelijk nog nauwelijks zelf en aan die weg bouwt ook de nieuwe 5-Reeks. Lane Change Assistant, Side Collision ProtectionActive Cruise Control, enzovoort… er is een hele batterij aan camera’s en radars die de wagen opnieuw dichter bij autonoom rijden brengen. En ook binnenin gaat de digitalisatie verder en verder, met een grotere Head-Up Display (+70%), een nieuw infotainment systeem met nu aanraakscherm, Gesture Control, Office 365-integratie, … Ben je bovendien benieuwd wie er naast je 5-Reeks geparkeerd staat? Via de app roep je op afstand een gerenderd 3D-beeld rondom je wagen op. Of je parkeert je wagen met de sleutel in je smalle garage terwijl je al uitgestapt bent. Oh ja, voor we het vergeten: de fauteuils van de 5-Reeks zitten heerlijk comfortabel en naast alle virtuele toevoegingen voelen de fysieke materialen nog steeds hoogst kwalitatief aan.

Motorisch is er een zee aan keuze: viercilinders, zescilinders en achtcilinders; benzines, diesels en een plug-in hybride. En natuurlijk ook traditionele achterwielaandrijving of een xDrive vierwielaandrijving. Manueel schakelen gaat enkel nog bij de 518d*/520d, alle anderen krijgen meteen de gerenommeerde achttraps automaat of sportautomaat mee. Wij gingen eerst op stap met de rationele 520d en daarna met de potente 540i, twee uiteinden van het spectrum. De eerste kenmerkt zich door zijn zuinigheid (testgemiddelde van 5,9 l/100 km) en enorme autonomie, de zes-in-lijn van de tweede lijkt niet te stoppen. Hoewel de 190 pk van de diesel zorgen voor een vlotte rit, zijn de 340 benzineslorpende pk’s in de 540i vanzelfsprekend van een ander kaliber. De sprint van 0-100 km/u is al voorbij na 5,1 seconden en de motor reageert op elk roeren van het gaspedaal. Zonder vertraging, want de gasrespons lijkt minutieus afgesteld. De audioprikkels mogen dan nog virtueel ondersteund worden, de soundtrack is opzwepend. De Belgische fiscaliteit zal de orderboeken dan wel in een verhouding 99/1 vullen (520d vs 540i), de Freude am Fahren ratio weegt ook zwaar door in het voordeel van de tweede. Zonder het OPEC kartel tot outputverhogingen te dwingen, want wij hielden het verbruik makkelijk onder de 9 liter per 100 kilometer.

Conclusie
Kortom, de nieuwe BMW 5-Reeks breekt designmatig weinig brokken, maar onderhuids werd geen arbeid geschuwd. Ons blijft vooral bij dat de 5-Reeks opnieuw een stuk comfortabeler werd. Ietwat ten koste van de dynamiek, maar de 540i leerde ons dat BMW op dit vlak nog steeds de scepter zwaait. De enorme gewichtsvermindering brengt immers ook hier voordelen, naast deze in de portemonnee aan de pomp. Alleen het stuurgevoel mocht iets beter. Tot slot lijkt de technologie geen grenzen te kennen en kan je het nog zo gek niet bedenken of je vindt het op de optielijst. Die hier natuurlijk opnieuw langer is geworden en daarmee een pijnpunt aanraakt: onze 540i testwagen verliet de showroom met net geen basis 520d aan opties. De 5-Reeks verlaat de showroom vanaf 48.800 euro, de mooie wagen op de foto’s kost 104.655 euro.

Overzicht

+ Chassis & motorisaties
+ Balans comfort-dynamiek
+ Meester in technologie
– Té voorzichtige designevolutie
– Prijzen en opties

Tekst & Foto’s: Tim De Baets