Rijtest: Mercedes EQE EQE350 EQE350+ EV berline 292 pk AMG Line V295 (2023)De zuiver elektrische Mercedes EQE komt met een aerodynamisch geoptimaliseerde vormgeving, ruim/modern interieur en een 292 pk sterke EQE350+ motorisatie!

Mercedes is aan een sneltempo bezig haar volledige gamma te elektrificeren, zelfs hun sportieve AMG modellen én iconische G-Klasse rekenen spoedig (louter) op elektrokracht. De Duitse autoconstructeur heeft liever niet dat we één-op-één vergelijkingen maken tussen hun modellen, toch kan er niemand de gelijkenissen ontkennen tussen pakweg de EQA en GLA crossovers of S-Klasse en EQS luxelimousines.

Mercedes EQE is (ongeveer) een zuiver elektrische E-Klasse

Met de lancering van de EQE (codenaam: V295) in 2021 heeft Mercedes een zuiver elektrische luxeberline in de aanbieding. Gezien het formaat (4,95 x 1,96 x 1,51 meter) mag je deze “theoretisch” als EV alternatief van de E-Klasse zien, designmatig oogt het wel (veel) meer als een mini EQS. Dit dankzij de aerodynamisch (sterk!) geoptimaliseerde vormgeving die een gunstige invloed heeft op het verbruik. De EQS en EQE modellen kan je trouwens snel uit elkaar halen, de EQE doet het zonder doorlopende LED lichtstrook vooraan!

Rijtest: Mercedes EQE EQE350 EQE350+ EV berline 292 pk AMG Line V295 (2023)

Gezien het AMG Line uitrustingsniveau van de spierwitte (Opal White) testwagen was de grille gezegend met minuscule (sierlijke) sterlogo’s. Tezamen met chroom accenten, 21” multispaaks velgen én rode veiligheidsgordels creëerde deze configuratie de nodige bling bling. Al was het maar omdat de EQE ietwat afwijkt van het klassieke berline lijnenspel. Neigt het dan toch eerder naar een zuiver elektrische CLS?

Hoogwaardig interieur met hightech gadgets

Binnenin de EQE vinden we een haarscherpe digitale tellerpartij (12,3”) en verticaal gepositioneerd MBUX infotainmentsysteem (12,8”) terug … net zoals het multifunctionele stuurwiel met swipestrookjes. Het indrukwekkende Hyperscreen (56”) staat op de optielijst net als andere gadgets zoals de Digital Light koplampen, augmented reality navigatiehulp, 360° camera, actieve LED sfeerverlichting, Burmester 3D Surround, head-up display en een dubbel panoramisch schuifdak.

Rijtest: Mercedes EQE EQE350 EQE350+ EV berline 292 pk AMG Line V295 (2023)

Daarnaast zijn ook de afwerkingskwaliteit als de gebruikte materialen de term premium waardig. Met uiteraard een resem mogelijkheden inzake personalisatie!

De Mercedes EQE350 is ruim

De riante buitenafmetingen en het doordachte EV2 platform resulteren uiteindelijk in de nodige binnenruimte. Ook achterin hebben (twee) volwassenen de nodige been/hoofdruimte ter beschikking, zelfs met die zacht aflopende daklijn.

Rijtest: Mercedes EQE EQE350 EQE350+ EV berline 292 pk AMG Line V295 (2023)

De klassieke (lees: smalle) kofferklep van de EQE geeft toegang tot 430 liter bagageruimte, met de neergeklapte achterbank loopt het laadvolume op. Wie liever wat hoger en/of ruimer zit kan ook voor de EQE SUV opteren. Die komt met een soortgelijke totaalpakket, hetzij 15 cm hoger gepositioneerd. En zowaar ook 9 cm korter! Uiteindelijk past er in de EQE SUV maximaal 1.675 liter bagage.

Aan pk’s en kWh’s geen gebrek

Bovenaan de EQE pikorde prijken de EQE43 AMG (476 pk) en EQE53 AMG (687 pk) topversies … die vermoedelijk wat overbodig zijn gezien hun gewicht van 2.500+ kg! Interessanter lijken de reguliere EQE300 (245 pk), EQE350 (292 pk) en EQE500 4MATIC (408 pk) varianten.

Rijtest: Mercedes EQE EQE350 EQE350+ EV berline 292 pk AMG Line V295 (2023)

De Mercedes EQE350 komt zowaar in drie uitvoeringen: een basisversie met achterwielaandrijving en 89 kWh accupack, een EQE350+ met achterwielaandrijving en 90,6 kWh batterij of als EQE350 4MATIC met vierwielaandrijving én de grote batterijpack. Zoals de naam doet vermoeden kan de Mercedes EQE350+ Long Range met het grootste rijbereik pronken, namelijk 650 à 671 km.

Laden doen ze allemaal aan 11 kW / 22 kW (AC) of 170 kW (DC) wat resulteert in respectievelijk 8u / 4u of 32 minuten stekkertijd!

Rijtest: Mercedes EQE EQE350 EQE350+ EV berline 292 pk AMG Line V295 (2023)

Mercedes EQE350 specificaties

De synchroonmotor met permanent bekrachtigde magneet van de EQE350 levert 292 pk / 565+ Nm aan de achteras. De befaamde 0-100 km/u sprint duurt 6,4 seconden en bij 210 km/u is de topsnelheid bereikt.

Rijtest: Mercedes EQE EQE350 EQE350+ EV berline 292 pk AMG Line V295 (2023)

Das Haus spreekt zelf omtrent een verbruik van 15,8 à 16,2 kWh per 100 km (WLTP). Ondanks een rustige rijstijl bleven we steken rond 20 kWh, gezien de 90,6 kWh accupack komt dat overeen met 450 km rijbereik. Best veraf van de gecommuniceerde cijfers maar toch ruimschoots voldoende. Met dergelijke cijfers is er van range anxiety is er dan ook geen sprake bij de EQE. Met dank aan het uitgekiende batterijmanagement en de instelbare remenergierecuperatie (geen, weinig, veel of automatisch).

Rijtest: Mercedes EQE EQE350 EQE350+ EV berline 292 pk AMG Line V295 (2023)

Rijgedrag

De directe vermogensopbouw, achterwielaandrijving, laag zwaartepunt en puike prestatiecijfers van de EQE350 doen misschien dromen van enige sportiviteit. Dat is niet persé het geval, deze luxeberline legt – zoals de eerdergenoemde E-Klasse – de focus duidelijk(er) op het comfortgehalte. Zelfs met een stevig leeggewicht (2.355 kg) en kolossale velgen slaagt de Mercedes EQE er prima in om een aangenaam en comfortabel rijgedrag te bieden. Opteer wel best voor de AIRMATIC luchtvering … of kleinere velgen!

Rijtest: Mercedes EQE EQE350 EQE350+ EV berline 292 pk AMG Line V295 (2023)

De fluisterstille aandrijflijn en prima isolatie versterken op hun beurt de rustgevende rij-ervaring. Hetzelfde kunnen we zeggen van de diverse rijhulp- en veiligheidssystemen én de aangename zetels waardoor lange(re) ritten zorgeloos verlopen. De achterwielbesturing (4,5°) zorgt dan weer voor meer stabiliteit op snelheid of extra wendbaarheid. Parkeren wordt daardoor een fluitje-van-een-cent … en toch zijn de ingenieurs druk in de weer met een verregaande update, namelijk volledig geautomatiseerde én vooral bestuurderloze parkeerhulp!

Prijzen en concurrentie Mercedes EQE350

De Mercedes EQE is er in de Business Line, Long Range, Luxury Line en AMG Line uitrustingsniveau’s. De Belgische vanafprijzen schommelen momenteel tussen 72.600 euro (EQE300 Business Line) en 112.530 euro (EQE500 4MATIC AMG Line). Het EQE AMG feestje begint pas bij 110.110 euro (EQE43) of 127.655 euro (EQE53). De geteste Mercedes EQE350+ Launch Edition AMG Line was op zijn beurt 105.270 euro waard.

Rijtest: Mercedes EQE EQE350 EQE350+ EV berline 292 pk AMG Line V295 (2023)

De Mercedes EQE had gedurende enkele jaren het electric premium luxeberline segment volledig voor zich alleen, recentelijk kreeg deze het gezelschap van de BMW i5 (vanaf 73.700 euro). Medio 2024 volgt hiervan zelfs een praktischere BMW i5 Touring evenknie, een koetswerkvariant waarover Mercedes (nog?) niet spreekt. De toekomstige Audi A6 (Avant) e-tron komt hier op termijn ook meespelen.

De koetswerkvorm, formaat en prestaties in achting genomen zou de BYD Han (vanaf 72.140 euro) ook een alternatief kunnen zijn. De Hyundai IONIQ 6, BMW i4 en Tesla Model 3 mikken dan weer op een andere (lees: minder vermogende) doelgroep. Daarnaast bevat de Mercedes gammafolder ook een EQE SUV (vanaf vanaf 84.700 euro) en EQS (vanaf 111.320 euro) als interne concurrenten. Net zoals de traditionele E-Klasse (vanaf 67.034 euro) die ook beschikbaar is met een zuinige plug-in hybride aandrijflijn (100 km rijbereik)!

Conclusie

In afwachting van een zuiver elektrische C-Klasse (SUV) is de luxueuze EQE ongetwijfeld hét speerpunt van het grote Mercedes EQ EV offensief. Met het doordachte (futuristisch?) design, knap interieur en talrijke gadgets als duidelijke troeven. Dit naast het comfortabele rijgedrag, gezonde prestaties en een werkbaar rijbereik, dankjewel groot accupack! Het gehanteerde prijs/optiebeleid is eveneens de term premium waardig, niet onlogisch dat Mercedes hiermee voornamelijk op de zakelijke rijder mikt.

Overzicht:
+ Efficiënte looks (zeker in AMG Line)
+ Hoogwaardige afwerking/materiaalgebruik
+ Vlotte prestaties
+ Werkbaar rijbereik
+ Rustgevend, comfortabel en fluisterstil
+ Ruim
+ Hightech rijhulp, veiligheid, connectiviteit en (talrijke) gadgets

– Prijs/optiebeleid
– Beperkte kofferruimte (met smalle opening)
– Interne concurrentie

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie mercedes.be!