Officieel: Mercedes EQE SUV EV (2022)Zoals aangekondigd heeft Mercedes haar gamma van elektrische wagens aangevuld met de blitse EQE SUV. Die geraakt maximaal 590 km ver.

De Duitse premiumconstructeur met de Ster is aan een snel tempo haar volledige gamma aan het elektrificeren. Zo hebben ze de voorbije maanden/jaren de zuiver elektrische EQS, EQS SUV en EQE voorgesteld. Allemaal staan deze op een gloednieuw EVA platform waarop ook de nieuwe EQE SUV staat! Op termijn zal deze vermoedelijk de GLE SUV vervangen.

Geheel volgens de logica is de EQE SUV een verhoogde, avontuurlijke en praktische(re) telg op basis van de klassieke EQE berline. Opmerkelijk genoeg is de SUV telg met een lengte van 4,86 meter iets korter (9 cm). Dat zal ongetwijfeld merkbaar zijn aan de beenruimte achterin. Wel kan de nieuwkomer pronken met meer hoofdruimte, een gemakkelijkere instap en goed overzicht rondom.

De Mercedes EQE SUV slikt 520 à 1.675 liter bagage

In de koffer van de EQE SUV past er 520 à 580 liter bagage, afhankelijk van de positie van de instelbare ruglening van de achterbank. Wanneer die volledig platgelegd (40:20:40) wordt ontstaat er een laadvolume van maximaal 1.675 liter. De basisversie kan 750 kg trekken, in het geval van de 4MATIC varianten wordt dat 1.800 kg.

Qua vormgeving sluit deze EQE SUV mooi aan bij de eerdergenoemde EV (top)modellen van Das Haus. Binnenin prijkt desgewenst het hightech MBUX Hyperscreen (141 cm!) dat het volledige dashboard omvat. Het materiaalgebruik en afwerking staan op een premium niveau.

Van 292 pk tot 687 pk

Het EQE SUV motorengamma begint met de achterwielaangedreven EQE350+ (292 pk / 565 Nm) instapper. Deze zou 480 à 590 km ver geraken. De EQE350 4MATIC heeft een extra elektromotor vooraan en dus vierwielaandrijving, tevens stijgt het koppel tot 765 Nm. Het rijbereik ligt hier op 460 à 560 km. De EQE500 SUV 4MATIC is 408 pk / 858 Nm sterk en het reguliere topmodel.

Daarboven prijken twee AMG krachtpatsers, zijnde de EQE43 SUV AMG (477 pk) en EQE53 SUV AMG (625 pk of 687 pk). Ook deze zouden ongeveer 500 km ver moeten geraken en vooral een meer betrokken rij-ervaring bieden.

Vreemd genoeg specificeert Mercedes de batterijcapaciteit van de reguliere varianten momenteel niet. Bij de EQE SUV AMG’s is die alvast 90,6 kWh groot. Laden kan aan 11 kW of optioneel 22 kW (AC) met een klassieke laadpaal of Wallbox. Snelladen kan met 170 kW (DC).

Naast een best aantrekkelijke basisuitrusting (oa warmtepomp) omvat de optielijst talrijke leuke extra’s en diverse gadgets. Denk aan superslimme Digital Light lichtblokken, Airmatic luchtvering, vierwielsturing, massagezetels, riant head-up display, … Vooral omtrent de “holistische” Serene Breeze natuurgeluiden zijn we zeer benieuwd.

Tegen het einde van het jaar wordt de EQE SUV productie opgestart in Tuscaloosa (Alabama), tegen de lente van 2023 verwachten we hem bij de Belgische verdeelpunten. Aan welke prijs dat zal zijn werd nog niet gespecificeerd, we gokken op minstens 76.500 euro! De reguliere Mercedes EQE is er vanaf 70.000 euro.