Officieel: Mercedes Vision One-Eleven Concept EV C111 hommage (2023)Hint Mercedes met de Vision One-Eleven Concept stiekem op een imposant EV vlaggenschip of is het gewoon een hommage aan hun C111 verleden?!

Een progressieve interpretatie van een merkicoon uit de jaren zeventig”. Zo omschrijft Mercedes zelf de imposante Vision One-Eleven Concept in een notendop. De gelijkenissen (kleurstelling, vormgeving en vleugeldeuren) met de iconische C111 uit ’69 zijn dan ook (meer dan) sterk zichtbaar.

Maar designer Gorden Wagener heeft deze bolide uiteraard niet getekend als weemoed aan lang vervlogen tijden. Naast de gelijktijdige lancering van een exclusieve lifestylecollectie benadrukken ze zowaar sterk de gebruikte visie/insteek. Zo is het exterieur “een one bow design met hightech referenties” terwijl er binnenin “een lounge-achtige ambiance met supersportwagen-minimalisme gecombineerd wordt”. Veel marketingblabla maar niemand kan ontkennen dat het een bijzonder blitse verschijning is geworden. Heerlijke retro!

Interessanter is de gebruikte technologie. Vloeistofgekoelde batterijen zijn anno 2023 niets wereldschokkends meer maar zo’n axiale fluxmotor wél. Een compactere doch krachtigere krachtbron dan diegene die momenteel in de Mercedes EV modellen zit. Op deze manier zijn vermogens van 1.000 pk en meer relatief gemakkelijk te verkrijgen. Al rekent Das Haus daarvoor op hun Yasa dochteronderneming.

Behalve een knap (en zeer oranje) eerbetoon aan het verleden hebben we een lichtblauw vermoeden dat Mercedes-AMG aan een EQ topmodel werkt. Momenteel is die eer weggelegd aan de EQS53 AMG met 685 pk. Nu al richting de Mercedes concessiehouder te gaan voor een tastbaar productiemodel à la Vision AMG is tevergeefse moeite.