Officieel: Mercedes-AMG EQS53 4MATIC+ EV V297 (2021)Ook van haar zuiver elektrische EQ modellen komt Mercedes met een sportieve AMG variant, de EQS53 4MATIC+ (met maximaal 761 pk) mag de spits afbijten!

Naast de GT63 S E PERFORMANCE plug-in hybride introduceert Mercedes-AMG op de IAA München nog een geëlektrificeerde telg! Van het EQS vlaggenschip is er nu ook een EQS53 AMG variant, de eerste (van vele?) EV met een AMG badge. Toch als we de SLS Electric Drive even vergeten…

Neen, deze Mercedes-AMG EQS53 heeft geen vierdelige uitlaatmonden, extra verluchting in de motorkap of prominente spoiler/diffusor. Je zal het moeten doen met de 21” of 22” velgen én de (fake) grille waar er nu de verchroomde Panamericana spijlen in prijken… Binnenin wordt de sportiviteit benadrukt met contrasterende stiknaden en chroom/koolstofvezel accenten. En sportpedalen en matjes/deurlabels natuurlijk!

Het reguliere EQS topmodel was de Mercedes EQS580 met 524 pk, de EQS53 AMG biedt op zijn beurt 658 pk / 950 Nm! En als je AMG Dynamic Plus aanvinkt wordt dat zowaar 761 pk / 1.020 Nm! Dan duurt de 0-100 sprint ook maar 3,4 seconden (ipv 3,8) en kan je maximaal 250 km/u (ipv 220). Ook de koeling en de krachtontplooiing/vierwielaandrijving werd geoptimaliseerd. De hoogspanningsaccu kreeg zelfs een specifieke AMG-bedrading vanwege het hoge prestatievermogen…

De Mercedes-AMG EQS53 4MATIC+ is voorzien van een 107,8 kWh batterij en zou slechts 21,5 kWh per 100 km verbruiken. In optimale omstandigheden zou je dus 500 km ver moeten geraken. Tenzij je natuurlijk net iets teveel het volledige prestatiepotentieel aanspreekt van deze 2.655 kg (!) zware Duitser. Laden kan aan 11 kW (22 kW optioneel) met een Wallbox of publieke laadpaal (AC). Aan een krachtige snellader (DC) lukt tot 200 kW.

AMG Sound Experience maakt (hopelijk) het mooie weer…

Tot voor deze EQS AMG was de (veelal intense) geluidsbevelenis een deel van het AMG verhaal. Om dat toch enigszins te kunnen bieden hebben de ingenieurs een AMG SOUND EXPERIENCE gecreëerd (Authentic of Performance) waardoor je oren ook moeten beseffen dat je iets speciaals aan het rijden bent. En omstaanders je uiteraard gehoord hebben!

Achterwielsturing (tot 9°) is gratis waarmee je de wendbaarheid/stabiliteit toeneemt. Verder kan je naar hartenlust personaliseren dankzij de riante optielijst met ondermeer koolstofkeramische remschijven, de virtuele AMG Track Pace circuitondersteuning, head-up display en DRIVE PILOT.

Tegen midden 2022 verwachten we de EQS53 AMG in de moderne Mercedes’ showroom. Aangezien de EQS580 AMG Line alreeds 158.026 euro kost (vanafprijs) weet je alvast in welke grootorde je het uiteindelijke prijskaartje mag verwachten.