Rijtest: Audi SQ5 Sportback 3.0 V6 TDI 341 pk SUV (2022)Ook de gloednieuwe Audi Q5 Sportback is als potente SQ5 Sportback te verkrijgen. Zowaar met een 341 pk sterke 3.0 V6 dieselmotor!

Met een beperkte opfrisbeurt introduceerde Audi een herwerkte grille, OLED achterlichten en extra technologie voor de stoere Q5 SUV. Tegelijk werd een nieuwe Q5 Sportback koetswerkvorm gelanceerd, een lifestyle variant met aflopende daklijn. Naast een klassiek motorengamma zijn beide Q5’s ook als TFSI e plug-in hybride of SQ5 topversie te verkrijgen.


Rijtest: Audi SQ5 Sportback 3.0 V6 TDI 341 pk SUV (2022)

Wie de vele SQ5 badges wegdenkt moet wel van goede huize zijn om de vernieuwde Audi SQ5 eruit te halen. De grootste weggever zit achteraan met de vierdelige uitlaat. Wel fake, toch ietwat jammer voor een dergelijk – peperduur – topmodel.

Rijtest: Audi SQ5 Sportback 3.0 V6 TDI 341 pk SUV (2022)

Audi zelf benadrukt het “uitgesproken dynamische charisma” in de vorm van de singleframe “honingraatlook” grille, specifieke bumpers, rode remklauwen en 20” of 21” lichtmetalen velgen. Behalve deze (saaie?) Daytona Grey tint zijn er nog heel wat koetswerkkleuren beschikbaar. Net zoals zwarte of koolstofvezel accenten rondom!

Rijtest: Audi SQ5 Sportback 3.0 V6 TDI 341 pk SUV (2022)

Strak, hightech en behoorlijk ruim interieur

Wie plaatsneemt in de Audi SQ5 Sportback bemerkt een heerlijk strak interieur met hoge afwerkingsgraad, kwalitatieve materialen en een bovengemiddeld zitcomfort. Ingrijpende (visuele) verschillen met een reguliere Q5 Sportback kunnen we wel niet terugvinden. Ook hier zijn er de nodige personalisatiemogelijkheden met aluminum, leder, pianolak, koolstofvezel, contrasterende stiknaden en/of alcantara afwerking, geventileerde/verwarmde zetels mét massagefuncties en een riant panoramisch glazen dak. Mag uiteraard ook niet ontbreken: LED sfeerverlichting.

Rijtest: Audi SQ5 Sportback 3.0 V6 TDI 341 pk SUV (2022)

Ondanks de aflopende daklijn blijft de hoofdruimte achterin meer dan behoorlijk, voor de benen/knieën zien we alvast geen probleem. Dankjewel verschuifbare achterbank! In de koffer past er 500 liter tot maximaal 1.470 liter bagage. Een reguliere SQ5 SUV doet niet zoveel beter (510 à 1.510 liter).

Rijtest: Audi SQ5 Sportback 3.0 V6 TDI 341 pk SUV (2022)

Naast het praktisch gebruiksgemak van een SUV (lees: hogere zitpositie en gemakkelijke instap) geniet je van de nodige technologie aan boord. Zo is er een digitaal dashboard (tot 12,3” groot), een handig infotainmentsysteem, de nodige fysieke bedieningselementen, een multifunctioneel stuurwiel en een groot head-up display. Voor de muziekliefhebbers is er het Bang & Olufsen 3D Premium Sound System met 19 luidsprekers en 755 Watt!

Rijtest: Audi SQ5 Sportback 3.0 V6 TDI 341 pk SUV (2022)

TDI powerrrr

In het verleden rekende de SQ5 op diesel en nadien ook benzine, de gloednieuwe SQ5 Sportback doet het opnieuw met een zelfontbrander. De 3.0-liter V6 TDI is 341 pk / 700 Nm (212 g/km CO2) sterk wat goed is voor een 0-100 sprint in 5,1 seconden en topsnelheid van 250 km. Onder meer dankzij de aanwezigheid van de vlotte 8-traps Tiptronic automaat en intelligente quattro vierwielaandrijving.

Rijtest: Audi SQ5 Sportback 3.0 V6 TDI 341 pk SUV (2022)

Wie wil kan het verbruik relatief beperkt houden, wij konden met de nodige snelwegsessies gemakkelijk onder de 8 liter blijven. Dat is minder dan het opgegeven verbruik van 8,5 liter en goed voor 850+ km rijbereik (70 liter brandstoftank)!

Rijtest: Audi SQ5 Sportback 3.0 V6 TDI 341 pk SUV (2022)

Rijgedrag SQ5 Sportback

Met dergelijke prestatiecijfers hoef je jezelf nergens over te schamen en met de uitgesproken looks maak je sowieso indruk. Toch zouden we de SQ5 Sportback (net zoals de reguliere SQ5 SUV) niet persé als sportief of dynamisch omschrijven. Wel is deze praktische (stijlvolle) Duitser meer dan vlot genoeg. En biedt hij steeds een aangenaam comfortgehalte.

Rijtest: Audi SQ5 Sportback 3.0 V6 TDI 341 pk SUV (2022)

Wie zijn/haar sportieve aspiraties toch wil benadrukken vinkt best het sportdifferentieel, adaptieve luchtvering, krachtigere ACCB remschijven en de Dynamic Steering aan. Maar of de SQ5 Sportback daarmee een circuitridder gaat worden is te betwijfelen. Laat staat dat je enthousiast zal worden van de aanwezige dieselsoundtrack … die binnenin nog eens kunstmatig versterkt wordt. Hou het dus maar op de Comfort rijmodus.

Rijtest: Audi SQ5 Sportback 3.0 V6 TDI 341 pk SUV (2022)

Naast de obligatoire rijhulp- en veiligheidssystemen kan je via de optielijst ook het assistentiepakket City (waarschuwing/noodremhulp), Tour (adaptieve cruise control met rijstrookassistentie) of Vorsprung (parkeerhulp) aanvinken. Eveneens beschikbaar is een 360° camera, verkeersbordenweergave, Active Lane Assist, Lane Departure Warning en een achteruitrijcamera.

Rijtest: Audi SQ5 Sportback 3.0 V6 TDI 341 pk SUV (2022)

SQ5 Sportback prijzen en concurrentie

Daar waar het reguliere aanbod bij 46.710 euro (Q5) en 52.710 euro (Q5 Sportback) start moet je voor het S topmodel minstens 75.540 euro (SQ5) of 77.640 euro (SQ5 Sportback) ophoesten. Een identieke configuratie als de full option testwagen vraagt om 100.640 euro!

Rijtest: Audi SQ5 Sportback 3.0 V6 TDI 341 pk SUV (2022)

Ter vergelijking, zo’n Q5 Sportback TFSI e plug-in hybride kost ook 61.450 euro maar is fiscaal toch iets interessanter… De Q5 Sportback 50 TDI heeft bovendien dezelfde V6 dieselmotor (286 pk) aan boord en kost je maar 69.410 euro.

Rijtest: Audi SQ5 Sportback 3.0 V6 TDI 341 pk SUV (2022)

Externe concurrentie heeft de SQ5 Sportback voornamelijk van de BMW X4 M40d (340 pk, vanaf 75.500 euro) en Mercedes GLC400d Coupé (330 pk, vanaf 69.938 euro). Wie echter een sportieve SUV wenst zal zich vermoedelijk wenden tot een benzine(top)variant. Daarvan is er ook een (veel) ruimere keuze voorhanden.

Conclusie

De nieuwe Audi Q5 Sportback was alreeds ruim, comfortabel en technologisch. Maar toch voornamelijk blits dankzij de aflopende daklijn en gespierde heupen! Als SQ5 Sportback komen daar de nodige pk’s (en vooral Newtonmeters) bij, vreemd genoeg afkomstig van een dieselmotor. Die is (en klinkt) van nature niet écht sportief of dynamisch, wel biedt de V6 TDI een adequaat prestatiepotentieel. Maar volstaat een reguliere 50 TDI motorisatie dan niet?!

Overzicht:
+ Stijlvolle (sportieve) looks
+ Hightech interieur
+ Aangename prestaties (vlot, soepel, alert en relatief zuinig)
+ Ruim
+ Comfort
+ Stabiliteit / wegligging
+ Afwerkingskwaliteit / materiaalkeuze
+ Hedendaagse rijhulp, connectiviteit, gadgets en veiligheid

? Hoe sportief kan een diesel zijn

– Prijs/optiebeleid
– Dieselsoundtrack onder belasting (inclusief kunstmatige versterking)

Rijtest: Audi SQ5 Sportback 3.0 V6 TDI 341 pk SUV (2022)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie audi.be!