Officieel: BMW M5 Berline facelift (2020)De vernieuwde BMW M5 Berline doet het nog steeds met 600 pk of 625 pk.

De topversie van de huidige 5 Reeks generatie (G30) gaat naar goede gewoonte als M5 door het leven, desondanks dat directe concurrenten meerdere koetswerkvormen aanbieden blijft BMW enkel een M5 Berline commercialiseren. Maar voor wie het nog wat straffer mag is er een M5 Competition (die ondermeer 7 mm lager ligt en menig zwart accent meekrijgt) … en op termijn verwachten we nog een exclusieve M5 CS special edition.

Na de eerdere opfrisbeurt voor de reguliere 5 Reeks Berline voorziet de Duitse autoconstructeur uit München nu ook de M5 Berline van een soortgelijke update. De nieuwe LED lichtblokken (voor+achteraan, elk met een nieuwe lichtsignatuur) zijn de grootste weggevers naast de bredere grille. Standaard prijken er achter de 19” velgen riante en vooral grijpgrage M Compound remmen die je nu ook met zwarte of rode remzadels kan krijgen.

In de personalisatiegids verwelkomen we de Brands Hatch Grau en Motegi Rot nieuwkomers terwijl je via de (duurdere) BMW Individual afdeling nu ook kan kiezen tussen Tanzanite Blue II, Aventurine Red II en de matte Frozen Bluestone tint. Champagner Quarz werd tevens hernoemd naar Alvitgrau, het is maar dat je het weet! Op de M8 zagen we reeds 20” Orbit Grey double spoke lichtmetalen velgen blinken en deze zijn hier nu ook beschikbaar.

Binnenin groeit het infotainmentsysteem van 10,25” naar 12,3” en krijgt het nieuwe toepassingen mee, op het multifunctionele sportstuur prijken de rode M1 en M2 functietoetsen waarmee je snel kan schakelen tussen aangepaste rijparameters. Zelf een eigen setup maken op basis van het stuurgevoel, chassis, dempers, remkracht, gasrespons, soundtrack, … kan ook. De extra rijhulp, veiligheid en moderne connectiviteitsmogelijkheden komen uiteraard over van de opgefriste 5 Reeks Berline.

De nieuwe M5 Berline is beter dan ooit aldus BMW, onderhuids blijft de 4.4-liter V8 gewoon op post met 600 pk / 750 Nm voor de M5 en nog steeds 625 pk / 750 Nm voor de M5 Competition. De 8-traps Steptronic sportautomaat met schakelflippers is standaard net zoals de speelse M xDrive vierwielaandrijving. Als je het aandurft kan voor de zuivere achterwielaangedreven modus kiezen!

De M5 Berline sprint in slechts 3,4 seconden van 0 naar 100 km/u, 200 km/u haalt hij in nauwelijks 11,1 seconden. De M5 Competition doet het nog wat beter met respectievelijk 3,3 seconden en 10,8 seconden. De topsnelheid ligt naar goede gewoonte op 250 km/u … tenzij je dat via de M Driver’s Package tot 305 (!!) km/u laat verhogen.

De vernieuwde M5 Competition profiteert op zijn beurt van de M8 Gran Coupé schokdempers en een verfijnde chassisafstelling om nog scherper en dynamischer voor de dag te komen op de openbare weg én het circuit. Dit terwijl het comfortniveau ook relatief intact zou moeten blijven.

Je favoriete BMW verdeler neemt reeds bestellingen op in ruil voor minimaal 123.000 euro (M5 Berline) of 132.200 euro (M5 Competition), de eerste leveringen zijn voorzien voor het najaar.