Rijtest: Ford Fiesta Black Edition

Rijtest - Ford Fiesta Black Edition - Header
Met de Fiesta Black Edition linkt Ford 100% rijplezier aan een minimale ecologische voetafdruk.

Het krachtigste productiemodel met 1.0-liter ooit, meer vermogen per liter dan een Bugatti Veyron en dubbel zoveel turbo-omwentelingen per seconde dan een F1-motor. Superlatieven genoeg in het persbericht van de nieuwe Ford Fiesta Black Edition. Zoveel extreme vergelijkingen dat hun geloofwaardigheid en inhoud op de proef worden gesteld. Al bleven we natuurlijk even benieuwd als een kind op de vooravond van 5 december, want deze gepeperde Fiesta kreeg meer aanpassingen dan de gemiddelde facelift anno 2015. Niet alleen de motor, maar ook de transmissieverhoudingen, ophanging en stuurafstelling werden grondig onder handen genomen. Deze Black Edition leek al snel op een amper getemperde Fiesta ST.

Rijtest - Ford Fiesta Black Edition - 05


Rijtest - Ford Fiesta Black Edition - 04Rijtest - Ford Fiesta Black Edition - 06

In tegenstelling tot de ST doet de Black (of Red) Edition het met diezelfde 1.0-liter EcoBoost driecilinder die al enkele keren de award van Engine of The Year wegkaapte. Alleen levert deze hier geen 100 pk of zelfs 125 pk, maar 140 volbloed paarden die uitsluitend voor rijplezier werden getemd. Twee keer zoveel vermogen per liter als de 100 pk sterke 1.6-liter Fiesta S van zo’n 10 jaar geleden en dat dankzij heel wat motor hocus-pocus met een compacte, inertiearme turbo in de hoofdrol. Het kleine wonderding haalt tot 248.000 toeren per minuut en een turbodruk van 2,6 bar. Een drukverhoging die Ford aanzette om de cilinderkoppakking op te waarderen, maar meer motorische hardware-aanpassingen waren niet nodig om de sprint van 0-100 km/u in 9 seconden tot een goed en duurzaam einde te brengen. De topsnelheid bedraagt bovendien 201 km/u, terwijl de CO2-uitstoot slechts 104 g/km bedraagt. Minder extreme waarden dan de ST (6,9s / 220 km/u), maar qua verbruik hadden we ook een dikke 2 liter per 100 km minder nodig. We klokten na een week af op amper 5,7 l/100 km.

Rijtest - Ford Fiesta Black Edition - 01

Rijtest - Ford Fiesta Black Edition - 02Rijtest - Ford Fiesta Black Edition - 03

Het zijn financieel gezien gunstige bijkomstigheden, maar de Fiesta Black Edition blinkt nog meer uit op andere vlakken. Zo begreep Ford maar al te goed dat enkel extra vermogen toevoegen niet voldoende was. Daarom sleutelden ze ook aan de verhoudingen van de manuele vijfbak tot ze een afstelling bereikten die er bij elke acceleratie in slaagt om de bestuurder dat bevredigende en vrolijke gevoel te geven, waarbij elke gangwissel zonder terugval in toeren tot een vloeiend einde wordt gebracht. De meeste actie vonden we tussen de 3 à 5.000 toeren, maar ook lager in het spectrum munt de driepitter uit in reactie. Telkens voorzien van een dapper en toch wel plezierig gegrom. Met 180 Nm is er tot slot beduidend minder koppel dan bij de Fiesta ST, maar gezien het al beschikbaar is vanaf 1.400 toeren per minuut blijven de hernemingen aanvaardbaar vlot.

Rijtest - Ford Fiesta Black Edition - 08

En daar stopt het niet, want het plaatje wordt vervolledigd door een sportophanging die de Fiesta Black Edition pas echt doet schitteren. Ford en hun reputatie van uitstekende chassisbouwers, het is werkelijk veel meer dan een cliché. Dat de ingenieurs meteen ook de stuurinrichting verder optimaliseerden, deed ons nog intenser genieten. De Fiesta Black Edition geeft je voortdurend het gevoel dat je alles onder controle hebt, waar de ideale zitpositie nog eens bij toedraagt. De voorste 17-inchers grippen enorm en het geringste verlies merk je in het stuurwiel. Hoezeer we ook fan zijn van de ST, de Black Edition voelt een stuk analoger aan. Minder vermogen dan de ST, maar toch voldoende pk voorhanden voor non-stop rijplezier. Ford slaat nagels met koppen!

Rijtest - Ford Fiesta Black Edition - 15Rijtest - Ford Fiesta Black Edition - 14

Rijtest - Ford Fiesta Black Edition - 13

Rijtest - Ford Fiesta Black Edition - 16Rijtest - Ford Fiesta Black Edition - 17

Of er daar nu echt een rood dak bij hoeft? Voor ons liever niet, maar het helpt toch om het kaf van het koren te scheiden. Verder krijgen ook de spiegels, het radiatorrooster, de voorbumper en achterspoiler dezelfde contrastkleur. Geen folie of stickers, maar bewust gelakt om ‘iets kwalitiatiever voor de dag te komen’. De velgen zijn standaard 16” groot, maar ons testmodel kreeg glanzend zwarte 17-inchers. De zijschorten en sportieve voor- en achterbumper zijn standaard. Binnenin wordt het dubbele kleurenschema doorgetrokken en werden het stuur, de zetels, vloermatten en de versnellingspookbalg met rode stiksels voorzien.

Rijtest - Ford Fiesta Black Edition - 07

Conclusie

We kunnen alleen maar toejuichen dat Ford naast rationele -en soms ook iets saaiere modellen- het toch nog aandurft om creaties als deze Fiesta Black Edition op ons af te vuren. Vanzelfsprekend is deze iets kalmer dan de volbloed ST, maar geen enkel moment hadden we het gevoel ook maar één paard tekort te komen. Ford deed dan ook geen half werk, want naast de vermogensboost werden ook de transmissieverhoudingen, het onderstel en de besturing aangepakt. Alles valt minutieus in elkaar en zorgt voor non-stop analoog rijplezier. Dat aan gemiddeld zo’n 2 liter minder benzine per 100 km en voor een kleine 2.000 euro minder (€19.900) dan de ST (€21.850). Bedankt Ford!

Rijtest - Ford Fiesta Black Edition - 11

Overzicht

+ Harmonieus totaalplaatje
+ Betaalbaar en ecologisch rijplezier
+/- Rood-Zwarte kleurstelling oogt minder subtiel
– Dilemma: doorsparen tot een ST of toch niet?

Rijtest - Ford Fiesta Black Edition - 09

Tekst & Foto’s: Tim De Baets

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...