Rijtest: Ford Tourneo Custom

Ford Tourneo Custom 2013 Tectonic Silver Header
Een Kinetic Design en veelzijdiger dan ooit: de Ford Tourneo Custom.

De veelzijdigheid van een bestelwagen combineren met de afwerking en het comfort van een personenwagen is geen vanzelfsprekendheid. Toch ging Ford er volop voor en kwam het merk op het Autosalon van Genève 2012 met de Tourneo Custom op de proppen. Toen zogenaamd nog als concept, maar een paar maanden later stond hij al in de catalogus. Hij is beschikbaar in drie verschillende afwerkingen en in twee koetswerkversies: Ambiente, Trend of Titanium, met korte of lange wielbasis. Wij gingen natuurlijk meteen voor de topper en gingen op stap met de Tourneo Custom Titanium L2, gelijktijdig voorzien van de meest krachtige dieselmotor: de 2.2-liter TDCi met 155 pk. Na de Hyundai H1 People meteen de tweede GroenLicht busjestest, waarom ook niet!

Ford Tourneo Custom 2013 Tectonic Silver 1

Qua design heeft Ford er alles aan gedaan om afstand te nemen van de rechthoekige dozenvorm die zo typisch is voor bestelwagens. De hoeken werden afgevlakt en enkele Kinetic Design kenmerken zoals de vloeiende lichtblokken vooraan moeten de brug leggen met de personenwagens uit het Ford-gamma. De schuifdeuren versterken natuurlijk weer het busjesgevoel, maar de opwaarts gerichte karakterlijn langszij met de iets smaller wordende zijruiten zorgt toch voor een zeker dynamisme. Praktisch zijn dan weer de buitenspiegels die een stuk compacter werden, waarmee de aerodynamische luchtstroom verbeterd werd en je tegelijk minder kans hebt om in smalle straatjes in aanvaring te komen met spiegels van andere wagens of verscheidene uitstekende obstakels. De wieletjes zijn proportioneel wel nogal (heel) klein uitgevallen, terwijl Ford net spreekt van een sportieve indruk. De kofferklep is daarentegen opnieuw gigantisch en wordt geflankeerd door twee lichtblokken die enerzijds clean en modern, anderzijds eveneens enorm uitvallen.  In totaal is de L2-versie 5.339 mm lang en 2.290 mm breed, terwijl je met de hoogte van 1.976 mm tot 2.022 mm (afhankelijk van de uitvoering en beladingstoestand) zonder problemen de meeste parkings binnen rijdt.

Ford Tourneo Custom 2013 Tectonic Silver 2

Ford Tourneo Custom 2013 Tectonic Silver 4Ford Tourneo Custom 2013 Tectonic Silver 3

Hoe je het ook wikt of weegt en welke woorden de snuggere marketeers ook gebruiken, de Ford Tourneo Custom is een busje en daar kan je niet buitenaf gezien niet omheen. Binnenin is de link met het gamma personenwagens een stuk duidelijker. Op de versnellingspook op de middenconsole na, die het mogelijk maakt drie personen op de eerste zetelrij te huisvesten, herkennen we een dashboard dat zo uit de Ford Focus lijkt gegrepen. Ook het instrumentenpaneel met de ondertussen meer dan ingeburgerde boordcomputer is van de partij. Allen vrij ergonomisch, aangevuld door twee royale beker-/blikjeshouders bovenaan en een flessenhouder links en rechts onderaan. Het dashboard werd bovendien rechts onderaan zoveel mogelijk uitgehold om de beenruimte te maximaliseren. Maar er is natuurlijk ook een tweede zetelrij en zelfs derde zetelrij, zodat je in deze versie plaats kan nemen met maar liefst 9 personen. Op de tweede rij is de beenruimte werkelijk keizerlijk en ook op de derde rij heb je minstens eveneel beenruimte als helemaal vooraan. De L2-versie met lange wielbasis is verder 37 cm langer en die komt ten goede aan de koffer, die in onze testwagen duidelijk genoeg plaats bood om met 9 personen nog eens aardig wat bagage te vervoeren. Je hebt immers nog 1.032 mm achter de derde rij. Vanzelfsprekend is het interieur ook uitermate modulair en is het mogelijk om snel zetels snel rechtop te klappen of zelfs uit de wagen te nemen, zodat je de personenwagen snel omvormt tot een praktische verhuiswagen met maar liefst 6,8 kubieke meter laadruimte. In de versie met korte wielbasis zetel je indien gewenst ook 8 tot 9 personen, maar daar is de laadruimte achter de derde rij beperkt tot 665 mm en is de maximale laadruimte 0,8 kubieke meter kleiner.

Ford Tourneo Custom 2013 Tectonic Silver 5

Ford Tourneo Custom 2013 Tectonic Silver 6Ford Tourneo Custom 2013 Tectonic Silver 7

Verder is het zitmeubilair zelf wat aan de harde kant, maar als bestuurder bleef het toch aangenaam cruisen met de Tourneo Custom. Je bent natuurlijk onderweg met een vierwieler van meer dan vijf meter lang die zo’n 2.248 kilogram in de weegschaal legt, maar de stuurkarakteristiek leunt sterk aan bij die van de personenwagens. Toch zeker als ik vergelijk met de Citroën Jumper bestelwagen waarmee ik reeds enkele keren naar het buitenland trok. De bekrachtiging is zeker niet te licht, maar biedt een mooi evenwicht en het brede spoor van de Tourneo Custom boezemt een stabiel gevoel in. De Tourneo Custom houdt mooi zijn rechte lijn op de autosnelweg en een optionele rijstrookherkenning waarschuwt je eventueel via trillingen in het stuur dat je de rijstrook verlaat. Maar de Tourneo beschikt ook over een ver gevorderd ESP-systeem, Load Adaptive Control, Roll-Over Mitigation en een Emergency Brake Assist. Rijd je met een aanhangwagen, dan zorgt Trailer Sway Assist bovendien voor een betere beheersbaarheid, voer je een noodstop uit dan zorgt een elektronische remkrachtverdeling voor een balancering van de remkracht tussen voorste en achterste wielas. Gaat het toch helemaal fout, dan zijn er de standaard gordijn-, bestuurders-, passagiers-, en zij-airbags met het nieuwste activeringssysteem en Emergency Assistance via SYNC. De Tourneo Custom kreeg niet voor niets als eerste voertuig uit zijn klasse 5 euro NCAP sterren!

Ford Tourneo Custom 2013 Tectonic Silver 8

Ford Tourneo Custom 2013 Tectonic Silver 9Ford Tourneo Custom 2013 Tectonic Silver 10

Zijn brede spoor helpt hem dus bij een gebalanceerd rijgedrag, maar de nadelen van zijn proportioneel iets te kleine wielen worden toch duidelijk wanneer het wegdek vochtig ligt en je de 385 Nm van de 2.2-liter TDCi op het voorste rubber loslaat. Koppelstuur en onderstuur zijn de Tourneo Custom dan niet vreemd, ondanks de geavanceerde Torque Vectoring Control en tractiecontrole. Iets meer profielbreedte of zeker iets meer diameter waren welkom geweest om het raakvlak met het wegdek te vergroten. De 155 pk voelen bovendien zo nu en dan net iets te krap aan voor het enorme voertuig en we kunnen ons voorstellen dat dit zeker het geval is wanneer je met 8 of 9 personen en een hoop bagage op stap gaat. We willen eerlijk gezegd zelfs niet weten hoe de basismotorisatie met 100 pk en 310 Nm onder die belasting kreunt. Opvallend is ook de afstelling van de transmissie, waarbij aan elke snelheid de motor een stuk minder toeren draait dan je gewoon bent en je dus eerder moet terugschakelen om meer vermogen en koppel aan te spreken. Kortom, een meer vermogende vijf- of zescilinder diesel was welkom geweest. Al zou die natuurlijk niet noodzakelijk de verbruiks- en CO2-cijfers benaderen van deze motorisatie, waarbij Ford prat gaat op een gemiddelde van slechts 6,7 liter per 100 kilometer en een CO2-uitstoot van 177 gram per kilometer. Vrij ambitieus, want ondanks een normale rijstijl verbruikten wij na een kleine duizend kilometer gemiddeld zo’n 2 liter extra. Een start/stop-systeem helpt wel binnen de stadsgrenzen en op de autosnelweg staat de snelheid standaard na elke opstart gelimiteerd op 115 kilometer per uur om het verbruik verder te drukken. Een beetje opzoekwerk gaf ons gelukkig wel de geruststelling dat je die begrenzer weghaalt door een druk op de ECO-off knop links van het stuur, wat bij inhalen toch een hoop comfortabeler (en veiliger) is. Windgeluiden worden tot slot opvallend sterk geweerd in de Tourneo Custom.

Ford Tourneo Custom 2013 Tectonic Silver 12

Ford Tourneo Custom 2013 Tectonic Silver 13Ford Tourneo Custom 2013 Tectonic Silver 14

Zelf zouden we dus zeker gaan voor de topdiesel, die met korte wielbasis minstens 34.642 euro kost en met lange wielbasis niet eerder dan het neerleggen van 35.852 euro de deur uitgaat. Wil je een airconditioning, elektrisch bedienbare spiegels, mistlampen vooraan en een cruise control, dan moet je toch voor de Trend gaan, die met lange wielbasis en 155 pk 37.243 euro kost. De Titanium topversie voegt nog eens 16-inch lichtmetalen velgen, strips in koetswerkkleur, elektrisch inklapbare spiegels, parkeersensoren, automatische koplampen, SYNC, een alarm en donker getinte achterruiten toe. Deze topversie met lange wielbasis gaat voor een dikke 39.058 euro de deur uit, terwijl je de wagen nog verder kunt uitrusten met allerlei technologieën en comfortfuncties zoals de achteruitrijcamera met scherm geïntegreerd in de achteruitkijkspiegel (onderdeel van Goed Licht Pack Premium: €1.270), een metaalkleur (€484) en een navigatiesysteem (€908). De prijsrange voor de Tourneo Custom loopt dus van 31.285 euro voor de allergoedkoopste versie tot om en bij de 40.000 euro voor de absolute topper. Een Hyundai H1 People kost volledig uitgerust een stukje minder, maar is ook een stuk kleiner, terwijl de Volkswagen Multivan al snel 10.000 euro duurder is. Je krijgt bij Ford dus waar en ruimte voor je geld, dat is zwart-op-wit zeker.

Ford Tourneo Custom 2013 Tectonic Silver 15

Conclusie

De Ford Tourneo Custom is het ideale voertuig als luchthaventaxi, om met een paar vrienden op reis te vertrekken of om af en toe eens te helpen verhuizen. Ondanks de Kinetic Design lijnen blijft het buitenaf natuurlijk onmiskenbaar een busje, maar binnenin krijg je al het comfort dat je gewoon bent van een gemiddelde personenwagen. Met negen personen en nog eens ruim een meter bagageruimte of zonder zetels en met 6,8 kubieke meter laadruimte, de Tourneo Custom is uiterst moduleerbaar. Het weggedrag is volwassen en dankzij het brede spoor zeer stabiel, maar onder acceleratie bezwijken de kleine wieltjes al eens onder de belasting. Anderzijds zou een meer vermogende krachtbron eveneens welkom zijn, maar om rustig in alle comfort richting de verste bestemmingen te cruisen, slaagt de Tourneo Custom met glans. Bovendien is de prijs/(kwaliteit+ruimte) verhouding bij deze Ford voorbeeldig.

Ford Tourneo Custom 2013 Tectonic Silver 11

Overzicht

+ Zeer ruim en moduleerbaar interieur
+ Rijcomfort en de nieuwste rijhulpsystemen
+ Prijs/kwaliteit
– Beperkt vermogen
– Proportioneel te kleine wielen

Tekst & Foto’s: Tim De Baets

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...