Rijtest - BMW X1 xDrive20i (F48) 2015 - HeaderMinder break, meer SUV: de nieuwe BMW X1 sluit perfect aan bij zijn grotere broers.

Echt visionair was het niet, maar toch was BMW de eerste speler die een compacte lifestyle premium SUV ten strijdtoneel bracht. Een rendabele zet zo blijkt, want de Duitsers slaagden erin meer dan 730.000 exemplaren aan de man te brengen. Weinig verrassend brachten de concurrenten de Audi Q3 en Mercedes GLA om het overschot van de taart op te smullen. Ondanks het succes werden wij echter nooit wild van de X1. Integendeel, voor ons was het altijd al de vreemde eend in de BMW-bijt op zowel designvlak als qua rijdynamiek. Of de eind 2015 volledig vernieuwde versie ons meer begrip kon opbrengen voor die honderdduizenden klanten, mochten we onlangs nagaan met de vierwielaangedreven X1 xDrive20i.

Rijtest - BMW X1 xDrive20i 2015 01

Stijlgewijs is de nieuwe X1 alvast meer onze dada. Voor de grote vrouwelijke fanbase misschien iets minder, maar de nieuwkomer oogt heel wat stoerder. Krachtiger, meer robuust. De vierwieler lijkt minder een verhoogde 1-Reeks Touring en sluit nu ook heel wat beter aan bij de rest van het X-gamma. Ook binnenin is dat het geval, want je hebt een opmerkelijk hogere zitpositie. En er is onmiskenbaar extra ruimte vrijgekomen door de dwars gemonteerde motoren. Ondanks een ietwat gekrompen totaallengte krijgen de achterste passagiers 37 mm extra beenruimte en zelfs tot 66 mm bij de optionele verschuifbare achterbank. Je kan ook makkelijk een extra reiskoffer meezeulen op vakantie, want het bagagevolume nam toe met maar liefst 85 liter. De totaalcapaciteit van 505 liter kan door het neerklappen van de achterbank in gekende (en standaard) 40:20:40-verdeling uitgebreid worden tot 1.550 liter. Tot slot blijft ook de neerklapbare passagierszetel enorm handig, ook voor lange voorwerpen hoef je zo geen afgrijselijke IKEA-bestelwagen te besturen.


Rijtest - BMW X1 xDrive20i 2015 08
Rijtest - BMW X1 xDrive20i 2015 13Rijtest - BMW X1 xDrive20i 2015 07

De afwerking van het interieur is zoals gewoonlijk voortreffelijk. Een andere goede gewoonte is dat de optielijst heel wat meer bomen vergt dan de opsomming van standaard features, maar voor een automatische airco, elektrische ruiten, regensensoren, audio met zes luidsprekers (+AUX/+USB), de Driving Experience Control switch en handsfree bellen moet er gelukkig niet bijbetaald worden. Net zoals voorheen kan je de X1 verder personaliseren met Advantage, Sport, xLine of M Sport pakketten en is nu ook de voortreffelijke Head-Up display optioneel beschikbaar. Een optie waarvoor je 850 euro betaalt, maar die wij toch na elke testrit enorm missen wanneer we in een andere vierwieler stappen.

Rijtest - BMW X1 xDrive20i 2015 02

Of we de dynamische achterwielaandrijving ook zouden missen konden we niet meteen nagaan, onze testwagen was immers uitgerust met een xDrive vierwielaandrijving. Nu goed, het typische cliënteel van deze X1 zal de toegenomen interieurruimte meer waarderen dan een beweeglijke achterkont en in regel minder onderstuur. Wat volgens ons zelfs enkel op het scherpst van de snee merkbaar zal zijn … en wie gaat nu extreem hoeken met zijn X1? Wat sowieso wel effect heeft is het hogere zwaartepunt (+53 mm). De X1 is nu meer SUV en rijdt ook zo. De kleinste uit het X-gamma was voor ons nooit een toonbeeld van scherpte, maar de reïncarnatie verliest toch het hatchback-gevoel van zijn voorganger. Gelukkig ging het chassis zelf er wel op vooruit: deze BMW X1 is minstens even comfortabel terwijl het koetswerk in de bochten stijver aanvoelt. Ook heel wat lichter, zo toont de weegschaal in basis-trim meer dan 100 kilogram minder aan.

Rijtest - BMW X1 xDrive20i 2015 04

Motorisch werd ons de tweeliter viercilinder benzinemotor van de xDrive20i voorgeschoteld, standaard uitgerust met achttraps automaat. Het B48-motorblok is ondertussen geen onbekende meer en levert in deze configuratie een vermogen van 192 pk en koppel van 280 Nm. Daarmee komt de X1 ook vlot uit de startblokken: de sprint van 0-100 km/u duurt amper 7,4 seconden! Maar naast voordelen, waaronder onder andere de fluisterstille loop, heeft de benzinemotor ten opzichte van een diesel toch nog enkele nadelen. Eerst en vooral slaagt de nochtans voortreffelijke achttraps automaat er niet volledig in om de lag bij het plots induwen van het gaspedaal te camoufleren. Je moet langer wachten op een reactie dan bij een gelijkaardige 20d-motorisatie. Ten tweede is ook het verbruik hoger en heel wat variabeler dan bij de diesel. BMW schotelt een gemiddelde voor van 6,4 liter per 100 kilometer, maar wij schommelden makkelijk tussen de 7,5 en 9 liter en in stedelijk verkeer zou je toch wel de 10 kunnen overstijgen.

Rijtest - BMW X1 xDrive20i 2015 14

De X1 mag dan wel gegroeid zijn, hij is nog steeds een stuk goedkoper dan de grotere X3 (-8.650 euro). Spieken we even naar onze vorige rijtest, dan zien we wel dat bijvoorbeeld een sDrive18d nu 2.300 euro extra kost. Inflatie? De goedkoopste benzine is de sDrive18i (driecilinder) voor 30.000 euro, de goedkoopste diesel is de nieuwe sDrive16d met 116 pk (en driecilinder) voor 30.250 euro.  Ter vergelijking: de Audi Q3 2.0 TDI (120 pk) kost minstens 30.820 euro en de Mercedes GLA180d (109 pk) 30.008 euro. Gelijkaardig dus, maar het blijft bij elkeen natuurlijk altijd een uitdaging om het optiebudget onder de €5.000 te houden…

Rijtest - BMW X1 xDrive20i 2015 09

Rijtest - BMW X1 xDrive20i 2015 12Rijtest - BMW X1 xDrive20i 2015 11

Conclusie

De BMW X1 is sinds zijn lancering een waar succes gebleken, wij waren minder akkoord. Met de reïncarnatie is de compacte lifestyle SUV echter grondig veranderd. De X1 (F48) is om te beginnen een heel knappe verschijning geworden, komt heel wat zelfzekerder voor de dag en ligt veel beter in lijn met de rest van het X-gamma. Sommigen zullen jammeren over de overstap naar voorwielaandrijving voor de instappers, maar de voordelen – waaronder heel wat extra interieurruimte – zijn groter dan de nadelen (in dit segment). De X1 werd verder minder break en meer SUV, wat je voelt in het rijgedrag. Toch kropen we liever achter de stuur gezien het sterk verbeterde chassis en duidelijke gewichtsverlaging. BMW slaat met de vernieuwing een andere weg in, maar ons buikgevoel zegt ons dat ook deze generatie minstens even succesvol wordt.

Overzicht

+ Consistent design à la X3, X4, X5 en X6
+ Meer interieurruimte

+/- Meer SUV, minder break

– Prijs/optiebeleid

Rijtest - BMW X1 xDrive20i 2015 06

Tekst: Tim De Baets
Foto’s: BMW Group